Bouwverslag mijn Big Lift V1 en V3

en voor welke setup ga je dan Peter ?

Ik ben gegaan voor deze setup.:

Turnigy Aerodrive SK3 - 5055-430kv
Turnigy Plush 100Amp Speed Controller w / BEC
Turnigy nano-tech 4500mah 6S 25~50C Lipo Pack

Het valt binnen mijn budget :D en hoop dat ik hier goed aan gedaan heb, daar elektro voor mij een geheel nieuwe dimensie is. Maar de tijd zal het leren:rolleyes:
 
Ik ben gegaan voor deze setup.:

Turnigy Aerodrive SK3 - 5055-430kv
Turnigy Plush 100Amp Speed Controller w / BEC
Turnigy nano-tech 4500mah 6S 25~50C Lipo Pack

Het valt binnen mijn budget :D en hoop dat ik hier goed aan gedaan heb, daar elektro voor mij een geheel nieuwe dimensie is. Maar de tijd zal het leren:rolleyes:

bij ons vliegen er veel met dezelfde setup maar dan met 7S, ook deze biglifts gaan recht omhoog, ik denk dat je met een cell minder dus 6S ook geen enkel probleem hebt, toch was ik voor 2 maal een 3S gegaan deze kun je in meerdere vliegtuigen gebruiken, een 3S komt nou eenmaal geregeld voor als accu, verder maakt het niks uit, je zal opkijken hoeveel vermogen dit motortje heeft.... ik wens je veel plezier, gaat wel goed komen.
 
Hallo Peter. Mag ik vragen wat voor een propeller je gaat vliegen? Nieuwsgierig als ik ben heb ik de motor effe door ecalch gehaald. Lijkt mij vrij pittig voor deze motor.
Het gewicht valt iets vanaf door de electrosetup denk ik. Gokje: 5750 gram?

Misschien ben ik wel te bezorgt hoor....aard van het beessie[emoji2]


Groeten, Arnold
 
Hallo Arnold, mijn plan was een 16 x 10 of een maatje kleiner, een 15 x 8 om te proberen.

Het totaal gewicht van mijn BigLift was 6002 gram. zie post #181
Zenoah 26 eraf gehaald scheelt 1425 gram. Blijft over 4577 gram

Bestelde setup volgens opgave:
Turnigy Aerodrive SK3 - 5055-430kv 378 gram
Turnigy Plush 100Amp Speed Controller w / BEC 52 gram
Turnigy nano-tech 4500mah 6S 25~50C Lipo Pack 687 gram

Totaal gewicht straks dus zo'n 5694 gram

Misschien ben ik wel te bezorgt hoor....aard van het beessie
emoji2.png

Groeten, Arnold

M.A.W. je gaat mij nu toch niet ongerust maken? :confused:
 
Laatst bewerkt:
Hallo Peter,

Kijk zelf maar eens.

493576de9397d0b68b8b04d68e439405.jpg


Nou ben ik geen sleepexpert. Ik heb wel onderlaatst aardig m'n eigen in electrosetups verdiept voor m'n piper die ik ook wil kunnen laten slepen.

Geen bangmakerij, ik heb een beetje de tic als iemand z'n setup post om proberen een inschatting te maken of het klopt. Als ik twijfel pak ik effe dat programmatje uit de kast. Gewoon om voor mezelf wat ervaring op te doen. Ik moet zelf nog een hoop leren....

Als anderen met deze setup gewoon lekker kunnen slepen is het perfect toch?

Groeten, Arnold
 
Slepen kan ik tenslotte, in de toekomst (als ik daar aan toe ben, en het aandurf) met de van een brandstof voorziene motor de BLV3 doen.

Hallo Arnold,
Met deze setup wil ik alleen gaan vliegen zoals ik al schreef laatst in post #416
Heel leuk programma dat ecalch. Ik heb hem meteen opgezocht en zal mij daar in gaan verdiepen. Moet op elektro gebied nog erg veel leren, maar een mens is nooit te oud om te leren, en dat geeft niet.

Geen bangmakerij, ik heb een beetje de tic als iemand z'n setup post om proberen een inschatting te maken of het klopt.
En wat bovenstaand citaat betreft Arnold, blij dat je meeleest/kijkt en meedenkt. Een gewaarschuwd mens tenslotte...........
 
Laatst bewerkt:
Sorry, daar had ik overheen gelezen! Zit ook al weer een bruisend oud en nieuw tussen[emoji12]

Veel succes met inbouwen en electrovliegen!

Groeten, Hans[emoji2] [emoji2]

Euhhhh...Arnold is de naam..Aangenaam[emoji112] [emoji2]
 
Achhhhh stom van mij en excuus Arnold :hammer:, wist ik ook wel dat je Arnold heette maar, maar was wat verward:confused: door ene Hans die vanmorgen belde, waar ik al lange tijd niets meer van vernomen had, vandaar. Zal de voorgaande posten meteen veranderen in de goede naam. Kan nu nog bewerken zie ik :)

Leerzaam en handig programma dat ecalch. :beer: Had ik eerder van moeten weten.
Groeten, Peter
 
... daar elektro voor mij een geheel nieuwe dimensie is. Maar de tijd zal het leren:rolleyes:
Is het dan niet handig om je e-schoentjes, kennis en routine met een kleiner model/motorisering (in) te slijten Peter? E-motoren hebben hun volle koppel al beschikbaar bij (vrijwel) nul toeren, ze hakken dan vrolijk door, in tegenstelling tot brandstof. En bij een fout (bedrading, belasting) kunnen een motor en een regelaar zonder waarschuwing frituren.

Some well-structured reading and handy e-tools for rainy/windy days. Will save you, and us :D, a lot of questions. Notably the 'what went wrong?' kind of questions :(
Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery:
E-flight primer and tools

And please, do your RC equipment, wallet, ego, battery, controller, motor, house/garage/car a big favour ... get a watt-meter. It will more than pay for itself, will save you at least one fried motor and one fried controller. Will also help you finding the best setup.

... bij ons vliegen er veel met dezelfde setup maar dan met 7S, ook deze biglifts gaan recht omhoog, ik denk dat je met een cell minder dus 6S ook geen enkel probleem hebt ...
Dit is al een leuk voorzetje door Jan ...
Motorstroom loopt kwadratisch op met spanning, en met derde macht van Kv. In beide gevallen dus een veel sterkere steiging dan je zou verwachten, een motor gedraagt zich niet als een simpele weerstand volgens de wet van Ohm ( stroom = spanning / weerstand).
Wat uitgebreider, met mitsen en maren ...
extra current with one or two cells added, simple table - RCG

... Leerzaam en handig programma dat ecalch.
DriveCalc en ScorpionCalc worden ook veel gebruikt:
Sticky: e-flight calculators (compilation) - RCG
 
Laatst bewerkt:
Klopt! Als het goed is heb ik er straks 1 over. Met rdu sensor...... het is geen te koop forum hier dus bij belangstelling pb graag.

Volgens mij kan de sensor meevliegen met het toestel en later uitgelezen worden. Mijn engels is niet bijster goed, ik heb de handleiding niet echt goed gelezen.....op zn Hollands zeg maar......
 
Op zich zal deze setup goed presteren. Motortemperatuur zal in de praktijk een stuk lager zijn, omdat hij prima gekoeld wordt.
Ik neem tenminste aan dat de motor niet achter een grote spinner verscholen wordt en gewoon ´in de open lucht´ hangt. Wel even een ruime koellucht-uitgang voorzien en dan gaat dat prima.

Wat nog wel lastig kan worden is de volgasstroom, die is tamelijk hoog voor de 25C Nanotechs. In theorie zou het moeten gaan emt 25C lipo´s, in de praktijk halen ze dat niet en zullen ze het wat lastig hebben met zulke stromen. Bij normaal rondvliegen en incidenteel volgas geen probleem, bij langere sleepvluchten zou de spannning wel eens wat in kunnen zakken.

Wat bij een electrosetup altijd belangrijk is, is een goede prop. Eigenlijk de belangrijkste schakel om een goed rendement te halen. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met XOAR en Fiala (houten) electroprops.

Groetjes,
Gerben
 
... Wat nog wel lastig kan worden is de volgasstroom, die is tamelijk hoog voor de 25C Nanotechs. In theorie zou het moeten gaan emt 25C lipo´s, in de praktijk halen ze dat niet en zullen ze het wat lastig hebben met zulke stromen. Bij normaal rondvliegen en incidenteel volgas geen probleem, bij langere sleepvluchten zou de spannning wel eens wat in kunnen zakken. ...
Maar dit geeft geen probleem met de levensduur van de accu's Gerben?
 
Even een vraagje,
Ik heb verschillende verslagen gelezen van sleepvliegtuigen hier op dit forum. Nu zie ik dat er verschillen zijn tussen slepen, en daar bedoel ik mee: de ene heeft een sleepkoppeling, en een ander gebruikt een huckepak. Sommige toestellen hebben beide mogelijkheden zag ik. Wat is het verschil in slepen of meeliften (zo noem ik het met de huckepac), of heeft het te maken met het motorvermogen van het toestel, of is dat niet van belang? En bovenal, wat is veiliger?
 
Zo, gisteren opening vliegseizoen 2017. Heerlijk weer en de eerste vlucht :yes: is weer een feit.
Mogen er maar velen komen deze zomer!

full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


Gezellige drukte was het, en altijd leuk om te zien wat de leden de afgelopen winter weer gebouwd hebben :)
Wat een mooie hobby hebben wij toch!!!

full


full


full
 
Vliegt leuk he Peter zulks een Big Lift.
Nu mijn zoon een ander toestel heeft om mee te vliegen, ben ik verplicht om met de Pink Panter te vliegen.
Had er eerst wat vrees van, maar na een paar vluchtjes heb ik helemaal de smaak er van te pakken.
Leuk toestel.
Johan.
 
Back
Top