Bouwverslag Mini Laser 3D - Laser Models

Leuk vliegtuigje precies !
Heb er ook zo een liggen ,moet nog maken hoor :-)
hoe een motor heb jij erop zitten ???

groetjes kristof

Die van pagina 1. Een jamara al-l-924. Op de verpaking staat voor 300 tot 800gr 3D modellen met een 10x4,7 prop (130 watt). Ik zit op 360 gram compleet dus dat moet haast gaan lukken. welk-vliegtuig-voor-jamara-al-l-924-a

Helaas is het toestel te klein voor zo'n grote prop, heb er nu 8x6 cam prop van graupner opgezet (past net). Voor mij is het proberen, geen idee hoe dat gaat vliegen en wat bijvoorbeeld het verschil gaat zijn tussen de ene en de andere prop.

Ik heb motocalc ooit eens geinstalleerd maar die werkt nu niet meer (verlopen) en ik krijg hem ook niet meer aan de gang. Zal moeten wachten op de wattsup van hobbycity ben ik bang.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe groot is hij.
Ik schat ongeveer 90cm spanw.
Als die houten prop op het plaatje de 8x6 prop is dan kan je die beter niet gebruiken.
Is een brandstof prop en heeft een veel slechter rendement als een elektro prop en zal te weinig vermogen geven met deze motor.
Je hebt volgens mij 2 oplossingen.
1 ga naar 3cellen lipo om met een kleinere prop voldoende vermogen te krijgen.
2 verleng het landingsgestel zodat de grote prop de grond niet raakt.
Een grotere prop geeft meer torsie krachten maar dat hoeft geen probleem te geven met dit type vliegtuig.
Het hangt allemaal een beetje af van je vliegstijl wat het beste is.
Je moet kiezen tussen trekkracht en snelheid.;)
Hier kan je ook wat mee expirimenteren.
http://www.badcock.net/cgi-bin/powe...urrent=4.00&Watts=28.80&Height=++20&Temp=20.0
En hier een vergelijkbaar schuim vliegtuig voor achtergrond info.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=404993

Laatst bewerkt:
Hoe groot is hij.
Ik schat ongeveer 90cm spanw.
Als die houten prop op het plaatje de 8x6 prop is dan kan je die beter niet gebruiken.
Is een brandstof prop en heeft een veel slechter rendement als een elektro prop en zal te weinig vermogen geven met deze motor.
Je hebt volgens mij 2 oplossingen.
1 ga naar 3cellen lipo om met een kleinere prop voldoende vermogen te krijgen.
2 verleng het landingsgestel zodat de grote prop de grond niet raakt.
Een grotere prop geeft meer torsie krachten maar dat hoeft geen probleem te geven met dit type vliegtuig.
Het hangt allemaal een beetje af van je vliegstijl wat het beste is.
Je moet kiezen tussen trekkracht en snelheid.;)
Hier kan je ook wat mee expirimenteren.
SRCMC - model power calculations
En hier een vergelijkbaar schuim vliegtuig voor achtergrond info.
“BigNasty” Full fuse, full wing. Free Plans and Build Guide. - RC Groups

Dit zijn de specs van het vliegtuig zelf, maar 80cm....

Motor: Speed 300 (included)
Gearbox: 3.75:1 (included) - Die zijn dus vervangen door de jamara......
Propeller: 7" x 5.7" (180mm x 145mm) (included) - Is nu een 8x6 cam prop, die andere was een 9x5 om effe te passen.

1360.20.15

Wingspan: (800mm)
Wing Area: (17.9 sq dm)
Weight: (450 g) - Is nu maar 360 gram dus.........
Wing Loading: (25 g/sq dm)
Length: (800mm)
Airfoil: Fully-symmetrical
Speed Control: 10-15 amp ESC - Is nu 20 amp roxxy.......
Servos: 4 micro size (2-ailerons, 1-elevator, 1-rudder) - nog onderweg.......
Battery Pack: 7 x 500mAh - is nu 3sp1 lipo van flightpower 11.1v............

Om te beginnen wil ik er vooral effe rustig mee vliegen ;) Heb ook 2 giro's besteld voor op de ailerons, zien of dat me gaat helpen :rolleyes:

Hmm, effe zitten kijken op die site, kreeg met die 8x6 cam prop 0 trust maar wel een hoge snelheid?

De voorgestelde prop (zoals op de verpakking staat) levert inderdaad het meeste: SRCMC - model power calculations

1843 gram trust en 342 watt per kilo. Kom ik nog wat te kort voor het prophangen volgens mij.....

Ik ga er maar wat grotere wielen op zetten denk ik. De huidge zijn zowiezo een beetje klein. Zitten helaas vrij vast (zoniet verlijmt) op de asjes. Wordt slopen waarschijnlijk.

900 Kv motor werk ik ook mee op een Hieper Bipe van 90cm spanw 450 gam met 2 cellen lipo en 11x4.7 prop.
Met 3 cellen kan een kleinere prop ook goed werken denk ik zeker met die trekkracht van dik 1800 gram.:)

900 Kv motor werk ik ook mee op een Hieper Bipe van 90cm spanw 450 gam met 2 cellen lipo en 11x4.7 prop.
Met 3 cellen kan een kleinere prop ook goed werken denk ik zeker met die trekkracht van dik 1800 gram.:)

Ik ga straks wel een beetje proberen. M'n wattsup is binnen en de rest van hobbycity ook.

Servotjes ingebouwd

5F01E1D0DC3111DDA9FEB64D4DA3CC66.jpg

Paar stickers erop (die zaten in de doos, volgens mij van een ander toestel).

5FAA7DE0DC3111DD866E8B264DA3CC66.jpg

Grotere wielen, ga het net halen met 9" prop denk ik, die er nu opzit is 8

60614AC0DC3111DDAE2A3F034DA3CC66.jpg

Alle stuurvlakken vast gezet met glasvezel tape. Ziet er eigenlijk niet zo heel mooi uit.

60BA8E50DC3111DDABC323A64DA3CC66.jpg

De kolibri stickers zitten er nog los op (vandaar dat ze zo wit lijken, is normaal transparant). Weet nog niet of ik die laat zitten.

612F7030DC3111DDBE0DA51C4DA3CC66.jpg

Onderkant is nog een beetje saai. Nog een keer kijken of ik daar iets op kan verzinnen. Misschien een keer stickers laten maken.

61DBDCD0DC3111DD827C49BD4DA3CC66.jpg

Gyrotjes zijn ook binnen maar daar moet ik nog even een Y kabeltje voor halen.

De watts up was een beetje een vreemde. Op de foto was het ding groen doorzichtig maar ik heb een zwarte gekregen. Gewicht viel ook vies tegen eigenlijk.

Kapje moet ook nog gespoten worden, ik denk dat ik het bij blauw houd als de stickers blijven.

Misschien ook nog een grotere lipo. Geen idee hoe lang ik met deze kan vliegen zo. 800mah 20/30c 3sp1 11.1 Flightpower. Kan effe de berekening nergens vinden.

Toevallig kwam ik in de winkel ook dit doosje tegen. Beetje regenachtig weer, en ik had gewoon zin om thuis wat te plakken. Dus voor een paar euro's het doosje meegenomen. Weet niet of ik het meegeleverde aandrijfsetje ga gebruiken. Eerst maar eens weer lekker knutselen, dat is al weer wat jaren geleden, dat houtbouw.

Back