Bouwverslag MR Hawker Hunter

hoogteroer aansturing

Weer verder met het stabilo en de aansturing van het hoogteroer. Hieronder is te zien wat de bedoeling is:

full


Dit is een aanzicht van het staart deel. Het profiel van de stabilo is te zien en een asje dat door de servo wordt aangedreven. Bij de kit zat de volgende oplossing.

full


Een m3 draadstang met een eenvoudige ball link. Het zal wel voldoende zijn, maar ik vind het toch wel een enge oplossing. Daarom maar een aluminium blakje gemaakt en voor de volgende oplossing gekozen:


full


Het alu servo armpje bij Conrad gekocht. Past goed op de servo.
Hieronder is het hoogte roer in het asje geschoven. Is moeilijk te zien maar het systeem heet ook niet voor niets: 'hidden elevator drive' .

full


Ook begonnen met het indekken van een van de vleugels met proskin:

full


Ben benieuwd of de skin er mooi vlak op komt te liggen.

groeten,

Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thx Berto.
Ik ben alleen nog niet tevreden over die m3 draadstang tussen die kogelkopscharnieren. Daar zoek ik nog iets anders voor.

Cees
 
Dit zijn ook die ball links met een kogel van 7mm?
Die zitten ook op de Mirage en daar heb ik hetzelfde bij, een draadstang van M3 is dan toch wel erg dun en flexibel.

Er komen nu stangen op van 4mm en dan snij ik zelf het draad erop, deze stangen buigen dan niet meer door.

Grt,
Berto.
 
Aluminium tussen stuk van 6 MM aan de einden draad tappen en 3MM draadeind monteren en vast zetten met loctite.
kan behoorlijk wat trek en duwkrachten hebben.

dickie
 
Zijn inderdaad links met 7 mm kogels. Als ik het goed begrijp boort Dick aan beide zijden een gat en tapt daar 3 mm draad in en zet daar vervolgens een stukje m3 draadeind in met locktite. Berto heeft dezelfde oplossing maar dan in 4 mm aluminium?

Cees
 
Klopt Dick doet het zo.

Ik ga een 4 of 5mm staaf gebruiken die ik aan de uiteindes ga voorzien van M3 draad.

Grt,
Berto.
 
Beide vleugels aan de bovenzijde met proskin bedekt. Zit er mooi op vind ik.
In de linker vleugel is de flap inmiddels bevestigd:

full


Volgende stap is het rolroer en de servo's aansluiten. De stangen worden van koolstof 5 mm diameter uitwendig met m3 draadstang er in denk ik.

groeten,

Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een vraagje, hoe worden de aanvalsboorden en alle ronde stukken aan de vleugel afgewerkt daar de proskin niet bol kan worden gezet.

Ben
 
Een vraagje, hoe worden de aanvalsboorden en alle ronde stukken aan de vleugel afgewerkt daar de proskin niet bol kan worden gezet.

Ben

Ik weet niet wat aanvalsboorden zijn, maar de afwerking bij de voorkant van de vleugel is hetzelfde als bij indekken met balsa. Een voorlijst er tegen aan en rond schuren.

Groeten,
Cees
 
Laatst bewerkt:
Wat ik wil bedoelen is, over het balsa komt toch een versterking heen om deuken te voorkomen en ook een mooie afwerking te kunnen verkrijgen zoals met de skin.

Ben
 
Weer tijd voor een update anders komen we op pagina twee terecht. Inmiddels de servo voor de flap aansturing in de vleugel. Mooie aansturing van binnen uit. De ailerons zijn inmiddels ook op bevestigd.

full

Daarna verder met de romp. Het spant voor de ligger bevestiging keurig volgens de tekening in de romp gelijmd. Dat was stom want de tekening klopte kennelijk niet. De aluminium kokers pasten daardoor niet door het spant. Dus een behoorlijk deel uit het spant frezen om de vleugel passend onder de juiste hoek op de romp te krijgen. Zie onder:

full


Hierdoor is wel de hele sterkte uit het spant dus dat dat wordt aanpassen. (waar nu de pijp zit zat eerst hout) Ik heb wel even voordat ik de sleuf in het spant vergrootte een stukje triplex bevestigd om de juiste hoogte vast te houden.

De vleugels sluiten nu wel aan de romp. even alles in elkaar zetten.

full


Het begint nu toch wel ergens op te lijken.

groeten,

Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daarna verder met de romp. Het spant voor de ligger bevestiging keurig volgens de tekening in de romp gelijmd. Dat was stom want de tekening klopte kennelijk niet. De aluminium kokers pasten daardoor niet door het spant. Dus een behoorlijk deel uit het spant frezen om de vleugel passend onder de juiste hoek op de romp te krijgen. Zie onder:
full

Hierdoor is wel de hele sterkte uit het spant dus dat dat wordt aanpassen. (waar nu de pijp zit zat eerst hout) Ik heb wel even voordat ik de sleuf in het spant vergrootte een stukje triplex bevestigd om de juiste hoogte vast te houden.
groeten,
Cees

Hoi Cees.

Gaat lekker.

Ik zou 2 stukken alu of passende carbonbuis in het schot verlijmen met 120 gr glas of carbonmatjes, is even een precies werkje maar dan zit het wel zo vast als een huis en zeer torsie stijf.
Dat beetje van +- 60 a 100 gram gewicht extra is een goede constructie wel waard.

Bouw ze.Ger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hi Ger,

Die alu buizen die je op de foto ziet komen aan de vleugel vast te zitten. Het idee is dus dat in het schot kokers worden gelijmd waarin deze alu buizen schuiven? Goed idee, ik ga vanavond die kokers maken.

Groeten,

Cees
 
Inmiddels een koker gemaakt van glasvezel met aan het uiteinde koolstofroving. De alu pijp wordt met een M4 bout vast gezet. Eerst gaten door de koker geboord en daarna twee inslagmoeren vast gezet met glasroving. Een inslagmoer is M4 de andere is M3 opgeboord naar 4 mm. Ziet er niet echt mooi uit, maar is wel effectief.


full


Binnenkort de vleugel weer richten op de romp en dan de kokers aan het spant vast zetten en het spant versterken.

Ook weer aan de vleugel zelf gewerkt. Bakjes gefreest uit 'balsaplex' 15 mm dik bestaande uit 5 * 3 mm balsa :

full


De servos passen er perfect in en worden met twee M3 bouten vastgeklemd. Aan de achterzijde zitten de inslagmoeren in 3 mm triplex en de aluminium beugeltjes steunen ook af op 3 mm triplex. Hieronder nog twee foto's met de vleugel + servo's .

full


full


Aansturing via aluminium servo hevel, kogelscharnier en een M3 draadstang met daaromheen koolstofbuis. Mooie directe aansturing. Ik heb nog een tijdje zitten piekeren om de aansturing helemaal binnen de vleugel te houden zoals bij de flap, maar dat lukte me niet zonder enorme krachten op de scharnieren en servo.

Ook begonnen aan de droptanks. Dit is ook weer een project op zich. Eerst een stuk proskin vastlijmen op een vuren latje.

full


Dan 'oprollen' en de spanten ertussen:

full


De voor en achterzijde van de tank zijn van vacuum gevormde delen. Om deze goed in het gareel te krijgen is ook een uitdaging. Op een bouwdraadje van de hunter op RC Universe kwam ik een tip tegen van een Nederlander (jacco.keja) die in 2005 ook bezig was (kent iemand hem? Heeft hij die kist ooit afgebouwd?)
Een sleufje 4 mm diep gefreesd (diameter 85 mm) en een schijfje rond 83 mm. Hiermee gaat het wel lukken.

groeten,

Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, de kokers zijn nu aan het rompspant vastgezet. Eerst goed uitgelijnd met een laser en gefixeerd met 30 min epoxy. Daarna met glasvezel stroken aan het spant gezet met lamineer hars en tevens het spant weer op sterkte gebracht.

full

Achteraanzicht van de constructie.

Daarnaast ook gewerkt aan de droptanks. Veel plamuur- en schuur werk. Hieronder de onderdelen.

full


groeten, Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weer een stapje verder. De aluminium vleugel kokers zijn vastgelijmd in de vleugels en met behulp van een laser uitgelijnd met de romp. Dit maakt de vleugelbevestiging compleet. De volgende stappen voor de vleugels zijn het aanbrengen van de bekabeling voor de navigatie lichten en de servo's, monteren van de poten plus de luchtslangen. Daarna kan de onderkant van de bekleding er op.

De leds voor de navigatielampen op de tippen hebben koeling nodig. Ik denk dat ik ze op een koperen schroef lijm. Zou dat voldoende zijn? Zijn er betere alternatieven?

De bevestiging van het stabilo aan de romp is ook klaar. Uitgelijnd aan de vleugels en romp waarna de messing buisjes in de vlakken zijn vastgelijmd. Inmiddels ook de onderzijde van deze vlakken met proskin beplakt. De balsa neuslijstjes moeten nog worden aangebracht en geschuurd. Dan zijn deze voorlopig klaar.

Dan verder aan de romp. Eerst de luiken voor het neuswiel uitfrezen. Daarna de spanten voor het neuswiel erin. Maar voor ik dat ga doen nog puzzelen op de richtingaansturing van het neuswiel. Ik ben er nog niet uit hoe ik dat het beste kan gaan doen. Hetzelfde geldt voor de accu's in de neus. Volgens de tekening wordt de neus afneembaar, maar anderen maken een slede die vanaf de cockpit naar voren schuift.

De brandstof tank(s) ga ik zelf maken. Waarschijnlijk worden het drie gekoppelde tanks. Heeft iemand een suggestie welk tankbeslag ik het beste kan gebruiken?

De volgende keer plaats ik weer wat foto's.

groeten,

Cees
 
Weer verder aan de romp. De bevestiging van het neuswiel. Deze zit vast aan twee spanten en scharniert naar voren zoals op de tekening is te zien.

full


En dit is het idee (het wiel in opgetrokken toestand):

full


De besturing van het neuswiel ga ik met een pull-pull systeem realiseren. Omdat het wiel naar voren in klapt is een servo locatie in de neus het meest voor de hand liggend. Die ruimte wil ik echter liever vrijhouden voor accu's, e.d. dus heb ik ervoor gekozen de servo boven de retract te plaatsen. Hiervoor wat plaatjes gefreesd:

full


En zo komt het in elkaar te zitten:

full

Hierdoor wordt een stevige doos constructie gevormd. Bijkomend voordeel is het punt dat de spanten niet haaks op de retract staan, zoals op bovenstaande foto goed is te zien. Met de extra schotjes kan de juiste hoek makkelijk worden ingesteld.
De draden van de servo naar de poot komen door twee pijpjes te lopen en gaan twee keer 90 graden de hoek om. Ik neem aan dat dit niet te veel wrijving oplevert zolang de pijpjes maar netjes worden gebogen.

groeten,

Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verder maar weer...

Na lange tijd weer een bericht over de bouw van de Hunter. Project heeft een tijdje stil gelegen door werkzaamheden aan andere kisten, vakantie en ook nog een behoorlijke reparatie aan de Formost na een crash tijdens de landing.

Voordat het neuswiel met bijbehorende spanten in de romp kan worden gezet moet een wieldeur met bijbehorende aansturing in de romp worden aangebracht. De verkrijgbare offsetscharnieren pasten niet goed dus zelf een ontwerp hiervoor gemaakt. Bij het passen van de scharnieren bleek ook dat de lengte van de wieldeur zoals aangegeven op de romp net iets te kort was. Dit probleem was ik ook al tegen gekomen in een andere bouwdraad.

full


Dus alsnog een klein stukje uit de romp frezen en aan de wieldeur bevestigen. Na heel veel gepruts en versie 3.0 van de scharnieren lukt het eindelijk de deur goed open en dicht te krijgen. Ongelooflijk hoeveel tijd er in een dergelijk detail kan gaan zitten. Maar het is wel erg belangrijk dat deze deur goed functioneerd. Landen zonder neuwiel is niet echt aan te bevelen.

Daarnaast ook begonnen aan een brandstoftank. Eerst een vorm gemaakt van polystyreen en deze beplakt met tape. Op de tape PVA en daarna glasmat eroverheen. Even een tip: gebruik geen doorzichtige tape zoals ik heb gedaan want dan kan je heel lastig zien waar en hoeveel glas je aanbrengt op de mal. Uiteindelijk is het wel aardig gelukt. Nadat de glasmat is aangebracht heb ik er dunne huishoudfolie overheen gespannen. Dit werkt prima. Hiierdoor krijg je een mooi glad oppervlak.

full

Na uitharden de tank doormidden zagen en de styreenkern er uit halen en dan krijg je het volgende resultaat:

full


De volgende stap is het tank beslag aanbrengen en de helften weer aan elkaar soppen. Dit zal in de volgende post aan de orde komen.

Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top