Bouwverslag Nanda-Racing NRT-3 Pro + brushless ombouw. Brushless ombouw is klaar!

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door nusti, 27 apr 2010.

1. nusti

nusti

Lid geworden:
    22 nov 2004
    Dat klopt, ik heb de stelschroef ook iets naar beneden gedraaid zodat het elkaar niet meer raakt. De servo saver staat zo een tikkeltje strakker, maar doet het nog voldoende. Ik rij met een ace ds1015 die heel wat kan hebben. Ik heb de carbonplaat ook een tikkeltje moeten uitfrezen.

Ik heb gisteren overleg gehad met de man die de motorsteun en de batterijbak gaat frezen. De motorsteun wordt op dezelfde manier gemaakt als de rc-monster mounts. Deze vervangt 1 diffpost en de motor wordt hieraan geschroefd.
    De batterijbak wordt uit 1 blok alu gefreesd en als het goed is op heel wat punten lichter gemaakt zodat deze ongeveer hetzelfde gewicht heeft als een standaar kunstof bak. De esc wordt met twee klemmen aan het chassis vastgezet. Alles supercentraal geplaatst en de auto perfect in balans.
    Eind volgende week zou het klaar moeten zijn en post ik de foto's

2. GK-Racing

GK-Racing

Lid geworden:
    18 mei 2009
    Wel ff aandenken om je stelschroef ietwat te borgen met loctite.
    Deze loopt wat los tijdens het rijden en komt dan aan de onderzijde van je moertje of carbonvoordek aan en kan dan niet meer terug naar de servo neutraalstand...;););)

Tip uit eigen ervaring.

3. nusti

nusti

Lid geworden:
    22 nov 2004
    Bedankt voor de info, zal ik zeker doen

4. nusti

nusti

Lid geworden:
    22 nov 2004
    Afgelopen vrijdag is de auto teruggekomen van de man die de onderdelen voor de brushless ombouw heeft gefreesd. Hij heeft prachtwerk afgeleverd.
    Foto's zeggen meer:

De klemmen voor de regelaar. De motor wordt direkt op het chassis geschroefd, hiervoor zijn twee extra gaten geboord om de klemmen vast te zetten. Tussen de klemmen en de regelaar zit foam. De klemmen zelf hebben een opening erin gefreesd zodat de luchtstroom optimaal blijft. Opgebouwde warmte in de regelaar kan zo ook direkt aan het chassis afgegeven worden:

De batterijbak is uit 1 stuk aluminium gefreesd en is precies op maat gemaakt voor de lipo's. Ook is er een schild gemaakt die om de spurgear zit zodat deze nooit de lipo kan raken. Aan de onderkant zijn 3 gleuven gefreesd om de klitteband door te kunnen voeren die de lipo vastzetten.
    De bak zit ook weer direkt op het chassis geschroefd, hiervoor zijn bestaande gaten gebruikt, er zijn dus geen extra gaten geboord.

Het klapstuk is de motorsteun. Deze vervangt de achterste diffsteun en heeft een "lip" waar de motor aan bevestigd wordt. De sleuven voor de motorschroeven zijn verzonken en zijn aan de uiteinden vergroot zodat de motor met schroeven er meteen doorheen gestoken kunnen worden en je niet hoeft te klooien om de schroeven door de motorsteun in de motor te krijgen.
    Het deel waar de motor opgeschroefd wordt is uitgefreesd. Dit maakt het weer een stuk lichter.
    De steun is zo gemaakt dat er ook een mechanische rem gebruikt kan worden. Bij mijn setup wordt dit echter erg krap, omdat de motor erg dicht bij de outputs van het diff zitten en er zo geen ruimte is voor de remschijf. Dit zou natuurlijk aangepast kunnen worden in een doorontwikkeling van de motorsteun.

Dan een overzicht foto van de layout, bovenop het diff komt de bak waar de onvanger inzit:

Ik wilde gisteren de auto testen op het circuit van ORMCO in Oss,maar door het slechte weer is dat er niet van gekomen. Ik heb wel een paar speedruns in de straat gemaakt. De auto reageert erg goed en stuurt enorm scherp. De balans is perfect. Het lijkt alsof de batterij erg ver naar voren is geplaatst. Dit is puur voor de gewichtsverdeling.

Bij deze wil ik Rob Coenraad bedanken voor de auto en Erik Robben voor het prachtige freeswerk.
    De auto wordt 13 juni ingezet bij de No-Nitro cup in Mol.

Laatst bewerkt: 31 mei 2010
  5. Lochii

Lochii

Lid geworden:
    14 apr 2009
    Zo dat ziet er inderdaad heel erg netjes en doordacht uit. Veel plezier er mee.

6. Groundhogger

Groundhogger

Lid geworden:
    31 mei 2010
    Hallo,

Een zeer mooi en gedetailleerd verslag en wat nog belangrijker is, een zeer mooie wagen. ben ook benieuwd wat je met de kap gaat doen.

Wat zijn ongeveer de kosten van de conversionset geweest als ik vragen mag?

7. nusti

nusti

Lid geworden:
    22 nov 2004
    de kap is zeer simpel en snel gespoten. Zoals ik al zei wilde ik zondag gaan tesetn met zowel de nanda als mijn scrt-10. Beide auto's moetsen nog opgebouwd en de kappen gespoten worden en ik ben tot half 2 's nachts bezig geweest. Dus daar moet je niet al te veel van verwachten.

Hoeveel de conversieset moet gaan kosten zou ik niet weten. Ik zal dat eens gaan overleggen met Rob Coenraad.

8. bricks

bricks

Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Sorry dat ik je mooie bouwverslag hack, maar bovenstaande is niet correct. Electrisch remmen kost niet meer energie dan mechanisch remmen. Pinky heeft dit in de praktijk getest. Het voordeel van mechanisch remmen is wel dat de rembalans tussen voor-achter verbeterd. Elders op het web is dit uitgebreid besproken.
    Ben zeer nieuwsgierig om de auto op 12/13 juni te zien rondgaan. Wellicht wordt dit de opvolger van mijn Revo.

9. nusti

nusti

Lid geworden:
    22 nov 2004
    Ik heb gevraagd hoe duur de brushless conversie zou gaan kosten. Het zou rond de €100 zijn voor de motorsteun, batterijbak en regelaarklemmen. Alles is CNC gefreesd.

10. boerjan

boerjan

Lid geworden:
    10 dec 2009
    hoi,
    mooi verslag van alles,

ik wil zo,n set om mn nanda lightweight zetten,

mij vraag is waar kan ik m kopen ?

past er een xerun combo set in ?

en ik zie dat de accubak voor de afmetingen van een 4s is gemaakt,
    mis wil ik op 5 of 6s gaan rijen ,past er dat in?

wat is de maat van die bak ?

11. Gies

Gies

Lid geworden:
    24 dec 2009
    Nou, ik heb em aan het werk gezien in Mol: VETTE BAK!!!
    Heb je er nog wat aan getweaked sinds mol?

12. nusti

nusti

Lid geworden:
    22 nov 2004
    Dank je Gies, ik ben best tevreden over de prestaties van de auto. Door allerlei omstandigheden heb ik bijna geen enkele heat uitgereden die dag, dit lag echter niet zozeer aan de auto. De problemen waren vooral veroorzaakt door het lostrillen van schroeven, hoewel ze wel vastzaten met locktite, drie keer een losse motorpinion, 1 keer de motor losgetrild, 1 keer de schroef van de stuurknuckle los. Ook zijn de delen van de spoilersteun die je gebruikt om de spoiler steiler of minder steil te zetten afgebroken. Dit kwam door een paar harde landingen op de spoiler. Als laatste heb de laatste twee finale heats met een kapotte stuurservo gereden waardoor het stuur moeilijk centreerde. Na elke bocht en sprong moest ik eerst even wachten totdat de auto rechtdoor ging voordat ik op het gas ging. Toch nog rondes van 49 sec gereden, twee seconden trager dan de nummer 1.
    Helmond is een wat makkelijkere baan voor mij en hoop ik dat ik niet zoveel pech heb.

Het enige dat ik heb getweaked zijn de standaard afstellingen zoals camber, caster en shocks. Voor de rest wordt er een nieuwe plaat gefreesd voor de regelaar. De twee klemmen waarmee de auto nu vastzit is prima voor een bash opstelling, maar daardat de regelaar direct tegen het chassis zit krijgt deze elke klap van een landing mee en dat is toch niet echt goed. De behuizing vertoond al wat scheuren.
    Bij de nieuwe setup komt de plaat op het chassis. De plaat is van onderen uitgefreesd voor een tie-rip. De regelaar komt zelf op de plaat met een 1cm laag neopreen schuim ertussen.
    Voor de rest werkt alles zoals het moet werken.

13. Gies

Gies

Lid geworden:
    24 dec 2009
    Tja, ik had dat ook bij mijn 1e run met mn brushless buggy (LRP S8BXe).
    ook de 3 schroeven weg die de motormount vastzetten aan de bodemplaat, en de pignion los.
    Goeie loctite gebruiken inderdaad.
    Ik ben benieuwd naar de Nanda die Boerjan misschien gaat bouwen, ben zelf misschien ook wel op zon conversie uit (in de toekomst) en ik vind de jouwe erg clean eruit zien.

14. nusti

nusti

Lid geworden:
    22 nov 2004
    ik eb de auto weer helemaal nagekeken. Achterknuckles zijn nu ook van aluminium. De regelaarsteun is vervangen voor en kunstofplaat waar de regelaar op een bedje van schuim staat. ik ga zondag in Helmond rijden. Als je zin hebt....

Boerjan heeft een afspraak met de frezer gemaakt.

15. Gies

Gies

Lid geworden:
    24 dec 2009
    Oh, jammer.
    Ik rijdt zondag de Traxxas-cup in Bergschenhoek, met mn Slash 4x4.
    Ik kom je wel weer tegen bij de No-Nitro in Helmond.

Deel Deze Pagina