Bouwverslag OSV MMC887NSCP

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door kockmans, 24 feb 2013.

1. Hoegaarden

Hoegaarden

Lid geworden:
    21 jan 2009
    Ligt mooi op het water, zit er nog een beetje vaart in?

2. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    ligt super mooi op het water!

3. Cotjuh

Cotjuh

Lid geworden:
    5 mei 2009
    je kan idd de rook generator via je ESC laten lopen zolang deze niet al te veel ampere trekt ;)

ideetje voor zwarte rook?? wat oude motor olie of diesel erbij laten druppelen ;)

4. Johan de Vries

Johan de Vries

Lid geworden:
    17 sep 2011
    Vakwerk, ook de andere foto's laten een mooi project zien, volg het met plezier en leer er veel van.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. rcboy

rcboy

Lid geworden:
    9 nov 2011
    het is meestal bij mijn vader (die niet eens op zo'n oud schip werkt), dat je bij het geven van een extra dot gas juist heel even een zwart pluimpje krijgt, dus misschien de fan die de rook omhoog blaast meenemen op de regelaar?? want hoe meer gas, hoe meer rook.

ziet er verder parchtig uit :thumbsup:

[edit, zie net dat @Cotjuh dit ook heeft geplaatst]

6. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Zeer netjes Dennis... :worship:
    Maar mag ik je een kleine tip geven, Ik zie dat je maar 1 regelaar hebt op 2 motoren,
    Als je nu een 2de regelaar erbij plaatst, dus ieder motor zijn eigen regelaar, krijg je een nog wendbaarder en kan je haar op een euro om haar as gooien...:cool:
    Achteruit varen word dan ook peace of cake....;)

7. Eric1981

Eric1981

Lid geworden:
    23 nov 2012
    Ziet er goed uit, toppie!!

8. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Hoi Vincent,

Kun je mij uitleggen hoe ik dat moet aansluiten?

Bedien je de motoren dan met beide sticks op de zender?
    Nu heb ik v+a op 1 zijde, l+r op de andere. Wanneer ik ze op beide sticks plaats kan ik naar mijn idee de roeren niet meer bedienen.

Bijgevoegd heb ik m'n electrisch plan en m'n idee over de bedieningsmogelijkheden van de zender.

Thanks Dennis

9. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    spektrum-dx5e-navy

Een commerciële variant is ook te krijgen, voor de F14 en F16 zenders geloof ik...

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Ik heb ff gekeken en moet zeggen dat de zender er heel mooi en functioneel uitziet! Echter ben ik bang dat wanneer ik de mijne op die manier ga aanpassen er geen zender meer van overblijft! Wel heb ik nog 2 simpele zenders liggen (pistooltype). Is het misschien mogelijk om daar onderdelen van over te bouwen?

Groet Dennis

11. Cotjuh

Cotjuh

Lid geworden:
    5 mei 2009
  12. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Thanks voor je info. Het heeft me aan het denken gezet en wellicht ga ik er iets mee doen!

Dennis

13. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Update rooksimulator

Hier een verslagje van de definitive p&z (lees peper en zoutstel) rooksimulator in aanbouw :).

Afgelopen week heb ik mijn eerder gemaakte "prototype" rooksimulator aangepast naar een definitive versie.
    De voorgloeibougie in het prototype is ongeveer 12cm lang en maakte de unit nogal aan de grove kant. Het werd veel te hoog en zou niet meer passen in het schip.
    Ik heb deze vervangen voor een type van een cm of 7 (gekregen van een enthousiaste plaatselijke garagist).
    Hiermee kon ik e.e.a. aanpassen naar kleinere afmetingen. De hoogte van de rooksim is nu aanmerkelijk minder geworden doordat ik nu ook het vloeistofvaatje heb kunnen inkorten. Door deze ingreep kan ik nu de sim wel in de beschikbare ruimte plaatsen.

De gloeistift van de gloeibougie die in het deksel is geschroeft, komt ongeveer 3mm van de bodem. Betekent dat de hitte van de bougie tijdens het gloeien doorstraalt naar de onderkant van het zoutvaatje, het vloeistofvaatje dus. Ik wil de sim in een vaste steun plaatsen zodat ik de stuurhut en de schoorstenen buiten, op presieze wijze over de uitlaatpijp van de sim kan schuiven. De steun ga ik maken van een stukje rasterplaat om zo ook de warmte-energie af te voeren zonder dat dit invloed heeft op het schip zelf.

Al eerder had ik beschreven dat het blauwe stukje doorvoerpijp begon te smelten bij het prototype. Ik ben met het andere deel van het p&z setje aan de slag gegaan en heb daarmee het ventilatorhuise gemaakt. In het dekseltje zit het ventilatortje geschroeft en in de bus een messing doorvoerpijpje voor de luchtstroom naar de sim. In het deksel van de sim komt een doorvoorgat voor de luchtstroompijp naast de uitlaat en de gloeibougie.

Vandeweek ga ik er weer mee verder. Zal ook eens kijken hoe ik een filmpje kan plaatsen.

Hieronder mijn 1e ontwerp uitgetekend en komt aardig in de buurt van de uitvoering.

Groet Dennis

14. Cotjuh

Cotjuh

Lid geworden:
    5 mei 2009
    Netjes Dennis!

15. Hoegaarden

Hoegaarden

Lid geworden:
    21 jan 2009
    Interessant projectje die schoorsteen... Een opmerking, ik zie dat je de bougie aan de snelheidsregelaar vastmaakt. Ik zou de regelaar eerder aan je fan vastmaken aangezien dit een directe respons levert en het extra gloeien naar mijn idee heel lang op zich laat wachten. In het echt duurt het ook vaak eventjes, vooral bij grote schepen maar je wilt het toch wel zien als je gasgeeft?

Gr.
    Pim

16. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Hoi Pim,
    Wanneer ik mijn sim helemaal werkend heb zal kijken wat het resultaat is. Moet zeggen dat die gloeibougie vrij snel op temperatuur is. Nog ff wachten dus op het resultaat.

Thans voor je tip en groet Dennis

17. Eric1981

Eric1981

Lid geworden:
    23 nov 2012
    hey,

ben ook erg benieuwd naar de werking, ziet er iig erg leuk uit;)

18. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Vervolg rooksim

Afgelopen week nog eens goed nagedacht hoe ik de verbinding kon maken tussen het fanhuis en het vloeistofvaatje. Solderen van koper naar rvs is natuurlijk geen optie en heb dus een andere bevestingswijze moeten zoeken.
    Allereerst ben ik in de bouwmarkt eens in het loodgietersschap aan het neuzelen geweest. Ik vond daar koperen busjes van 10mm doorsnede en 30 mm lang. Deze busjes hebben een dunnere wand tov gaspijp en heb deze gebruikt om de ventilatiepijp te bouwen.
    De pijp heb ik aan het ventilatorhuis bevestigd dmv 2 componentenlijm, aan de andere zijde in het vat door een soort klemverbinding met een gesoldeerde koperen ring over het buisje heen. Het geheel dicht hiermee goed af en de rook zal strakjes alleen via de schoorsteen naar buiten komen :confused:;):p............hoop ik!

Morgen ga ik testen met diverse vloeistoffen en hoop op m'n gewenste zwarte dieselpluim.

Hoe kan ik overigens een filmpje op het forum zetten??

Groet Dennis

19. Cotjuh

Cotjuh

Lid geworden:
    5 mei 2009
    dat doe je op de volgende manier:

ga naar je youtube filmpje, klik op de knop delen en kopieer de "delen link"
    deze bijv: http: //youtu.be/17hd_Kjf9eo
    dan type je [youtube ]
    je plakt de link en haal dit : http: //youtu.be/ weg
    dan type je [/youtube ]
    en dan is je filmpje zichtbaar

PS ik heb op bepaalde plaatsen een spatie gezet omdat anders niet zichtbaar is wat ik bedoel.
    De spaties bij de haakjes moeten dus weg, anders werkt het niet

20. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Vervolg en inbouw rooksim

Vandaag ben ik begonnen met het af- en inbouwen van de rooksim. Ik heb de verbindingen tussen de koperen pijpjes en het deksel van het vloeistofvat verder afgedicht met 2cp metaal. Mede daarmee kreeg ik ook de pijpjes deugdelijk vast aan het deksel.
    Toen even alles op een proefopstelling gemaakt om te gaan testen met wat verschillende vloeistoffen. Maar helaas......diesel, lampenolie, motorolie, teakolie, niets van mijn vloeistoffenvoorraad doet ook maar iets van zwarte pluimen geven.

Wat mij betreft zijn ideeen welkom hoor!
    Het apparaat kan in principe de hitte goed verdragen, misschien moet ik er wel iets in de vorm van teer in gooien :rolleyes:?!! Of doen we in modelbouw ook aan de Euronormering wat betreft uitstoot van schadelijke stoffen?

Vervolgens heb ik de schoorsteen ingekort en gezorgd dat ik met de totale sim niet boven de vloer van de stuurhut uit kwam. De sim zit nu op een vaste plaats, ingeklemt met een paar klemmetjes.
    Op het uiteinde van de schoorsteen kan ik nu een verlengdeel plaatsen aan en in de stuurhut want deze moet immers demontabel blijven.
    Met een van de overgebleven doorvoerpijpjes van vandeweek heb ik een schuifpassing gemaakt aan de pijp en glijd deze ongeveer 30 mm in de schoorsteen. Als je goed op de foto kijkt zie je de verlengpijp +/- 30mm op de schoorsteen zitten.

De 4 uitlaten die ik al eerder had gemaakt, heb ik gedemonteerd uit elkaar gesoldeerd. De uitlaatdelen die vanuit de bovenbouw komen heb ik vervangen voor langere. Ook deze komen nu uit in de stuurhut. De schuinlopende eindstukken heb ik op de nieuwe pijpjes hergebruikt.
    Uiteindelijk moesten deze 4 bij elkaar komen om zo aan de uitlaat van de sim gemonteerd te kunnen worden. Dit heb ik opgelost door de tuit van een trechter af te zagen en heb deze met 2cp lijm gelijmd in het plafond van de stuurhut.
    Aan het trechtertuitje heb ik het verlengdeel gemonteerd welke in de schoorsteen van de sim schuift.

Op deze manier had ik 2 vliegen in 1 klap: De uitlaatgassen komen niet vrij in de stuurhut en de "bufferruimte" in het trechter zorgt voor een goede verdeling van de rook naar de 4 uitlaten toe!

De uitlaten zijn nu nog te lang. Deze zijn nog niet definitief en moet ze nog even inkorten.

De boel even professorisch onder spanning gezet en de rooksim is in gebruik genomen!
    Ook heb ik hem aangesloten op de snelheidsregelaar van de motoren. Ik vind dat de sim te veel rookt bij normaal draaien (varen). Binnenkort ga ik kijken wat er gebeurt als ik er een spanningsregelaar tussen plaats om de rookontwikkeling wat te verminderen.

Maargoed..........hij doet het.

Tot laterrrr!
    Groet Dennis

Deel Deze Pagina