Bouwverslag OSV MMC887NSCP

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door kockmans, 24 feb 2013.

1. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Nou Dennis bij deze heel veel sterkte toegewenst :rolleyes:

2. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Dat doet pijn, maar gezien je eerdere werk komt het wel weer goed. Even goed de wonden likken, lekker alles laten drogen, en met frisse moed er weer tegenaan.
    Je kan het! :thumbsup:

3. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Dank jullie wel voor de support heren!

Ik ben van plan als volgt te werkt te gaan om het probleem op te lossen.

- Allereerst laat ik het een paar dagen rusten om goed te kunnen drogen.
    - Schoonmaken van verf en lijmresten van de latten en spanten aan de hechtingsvlakken
    - De latten vervolgens opnieuw lijmen en nagelen aan de spanten en de ontbrekende delen vervangen.

- Ik heb nog een oud spantenproefje van een boeg op de houtstapel liggen die ik ga gebruiken om me vaardig te maken met het polyester. Wil natuurlijk voorkomen dat ik strakjes bezig ben en het van kwaad tot erger word.

- Wanneer ik de techniek en de bewerkingstijd onder de knie heb, ga ik het polyesteren toepassen op de echte boeg.

- Voor het aanbrengen van polyester maak ik de boeg aan de buitenzijde nog vrij van verf en plamuur.

Affijn, volgende week lekker een weekje vrij om eens fijn te gaan pionieren. Ik heb er zin in!

Groet en tot later, Dennis

4. zuiderkruis

zuiderkruis

Lid geworden:
    7 sep 2008
    gaat goed komen Dennis

5. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Hmm, Dirksland is net even te ver om "even" langs te komen, anders had ik je wel willen helpen met je eerste probeersels.

Onthoud in ieder geval goed dat je je hars en harder in de juiste verhoudingen mengt; te weinig harder en het spul blijft kleverig, te veel harder en het wordt heet en hardt veel te snel uit. Mik op 2%. En goed roeren!
    Je hebt hopelijk keperweefsel gekocht?

6. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Operatie "Boeg prothese"

Afgelopen week best actief geweest naar het vinden van een creatieve oplossing voor het boegdeel. Stukje hout van de afvalberg en langzaam maar zeker erachter komen dat houtbewerking ook een bijzonder vak is. Na een aantal stukken hout te hebben verprutst kwam ik er langzaam achter dat de nerf van een belangrijke rol speelt in het spel der beitels en schuurlinnen. Ook hiervoor geldt, zoals zoveel bewerkingen.......respect krijgen voor het materiaal en geduld is een schone zaak!

Ik heb de afgelopen week een eind zitten tobben op stukken hout, je wilt het niet weten.
    Totdat ik gisteravond op mijn gemak door de bouwmarkt wandelde, je kent het wel....ingesteld op de "scrap modus" en je komt van alles tegen waar een en ander van te (ver)bouwen is.

In het schap van tafelpoten e.d. trof ik een stukje rondhoud van 15 cm lang en 7 cm breed. Soms heb je dat weleens, je ziet het gewenste eindresultaat al aan de binnenkant van je ogen. Nou ook dat had ik bij dit stukje hout i.c.m. mijn boegprothese.
    Ik heb het dus meegenomen en gisteravond die kinderfilm van Emil nog ff gekeken. Je kent hem vast nog wel van vroeger. Als ze hem zochten, zat ie in de schuur met zijn houtsnijwerk.
    Nou zo voelde ik mij vanochtend ook :D ;) ;) en zie hieronder het prachtige resultaat! Het heeft me weer een boost gegeven om niet bij de pakken neer te gaan zitten. Je kunt tenslotte alles (leren)!

Op mijn gemak ga ik de ruimten tussen de boeg en de druppel opvullen met houtwerk. Later, na wat oefenstukjes ga ik met polyester aan de slag.

Tot zover, groet Dennis

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Eric1981

Eric1981

Lid geworden:
    23 nov 2012
    netjes, wordt weer helemaal zoals het was...

8. Herm

Herm

Lid geworden:
    1 dec 2009
    De aanhouder wint Dennis..............netjes hoor!

9. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Dank jullie wel heren!

Hieronder ff een verse foto van het origineel.

Nu deze boegdruppel naar mijn idee erg geslaagd is, beginnen m'n handen toch wel te jeuken om ook de(dummy)boegschroeven te plaatsen :rolleyes: :rolleyes:.

Groet Dennis

10. Herm

Herm

Lid geworden:
    1 dec 2009
    Gewoon doen! gaat je best lukken gezien de rest wat je al voor elkaar gekregen hebt!

11. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Rare tafelpoten daar in Dirksland....;)

Lekker zo doorgaan Dennis! Goed bezig.

12. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Ziet er netjes uit, het dicht zetten zal je ook goed lukken.

13. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Polyestermatje

Ik heb nog op voorraad liggen een rol glasvezelmat van 5cm breed. Normaal wordt dit gebruikt om naden van gipsplaat scheurvrij te kunnen bewerken met gips.
    Nee ik ga natuurlijk niet de boel stucadoren met gips :p, maar misschien kan ik wel die glasvezelmat gebruiken!

Ik heb op de websit van Knauf gekeken en de technische specs opgezocht om te kijken van welk materiaal dit is samengested. En dit blijkt ook een glasvezel te zijn. Ik zie hierin 3 voordelen tov van andere glasmatten nl:
    • Het is flinterdun en van een fijne geweven samenstelling. Meerdere laagjes op elkaar maken m'n romp stevig zonder dat dit al te dik wordt.
    • Door de vaste breedte van 5cm is het naar mijn idee makkelijk te "leggen" in het vloeibare polyester.
    • Ik kom zo ook nog een beetje van m'n pleiservoorraad af :) :)
    Heeft iemand hier wellicht ervaring mee????

Groet Dennis

14. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Niet zozeer met dit specifieke band, maar wel met het soort materiaal (glasvezelmat); werkt goed op vlakke of enkelgekromde vlakken maar totaal niet op iets dubbelgekromds en je hebt er meer schuurwerk aan. Beter koop je wat dun keperweefsel, dat laat zich bijzonder goed plooien en werkt redelijk glad af.

15. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Vervolg operatie "Boeg prothese"

Afgelopen dagen heb ik de "boegprothese" aan het schip geplaatst en de open delen in de romp weer afgewerkt met rompbeplanking.
    Het materiaal wat ik gebruikt heb voor de beplanking komen uit mijn voorraad roerhoutjes. Ooit eens gekocht in een €-winkel. Deze "latten" zijn ongeveer 20 cm lang en iets harder dan balsahout. Door de geringe dikte van 1mm en een breedte van 8mm waren deze latjes uitstekend geschikt om in te leggen in de vorm van de bulp naar de boeg. Ook de verdraaiing (torsie) was vrij eenvoudig ondanks de korte lengtes.

Tijdens de eerste bouwfaze van de romp heb ik veel met houtlijm gewerkt en heb er inmiddels wel van geleerd dat die lijm niet geschikt is wanneer delen nat kunnen worden omdat ze losweekt. Dit keer heb ik voor de zekerheid gekozen om de beplanking te verlijmen met constructielijm. Perfecte verlijming en doordat deze bruisend opdroogd, gaf deze lijm ook meer stevigheid en opvulling tussen de spanten.

1 boordgang van de boeg heb ik inmiddels dicht. De andere is deels gedicht en heeft even de tijd nodig om te drogen. Als het me een beetje meezit, is van het weekend de boeg weer geheel opgebouwd.

Wanneer de boeg weer is hersteld ga ik me bezighouden met een proefstukje (oude boeg) en polyester. Ik heb hier totaal geen ervaring mee en moet hiervoor nog ff over het spreekwoordelijke "drempeltje" heen (worden getilt) :rolleyes:.

Tot zover maar weer,
    groet Dennis

16. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Dan heb je waarschijnlijk niet de juiste houtlijm gebruikt, Dennis. Je moet watervaste hebben met de aanduiding D3, ik vermoed dat je D2 hebt gebruikt dan, en die is inderdaad niet waterbestendig.

Groet,

Ad

17. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Vervolg operatie "Boeg prothese"

Inderdaad Ad, het was de verkeerde type houtlijm!!!
    Maar goed, aldoende leert men alleen jammer genoeg is dan vaak het kwaad reeds geschiedt!;)

Inmiddels kunnen we stellen dat de romp weer geheel is hersteld. Afgelopen week stukje voor stukje de laatste plankdeeltjes gemonteerd op de boeg.
    Al zeg ik het zelf, de druppel is qua vorm veel beter geworden dan de vorige. Deze komt mooi overeen met het ontwerp van het origineel!

Ik heb de boeg en eventuele kiertjes tussen de beplanking netjes geplamuurd en weer zoveel mogelijk weggeschuurd. Ze ligt inmiddels klaar om te gaan beginnen met het polyesterwerk. Eerst nog ff een dun stukje keperdoek op de kop tikken.

Tot zover maar weer,
    Dennis.

18. Eric1981

Eric1981

Lid geworden:
    23 nov 2012
    Ziet er erg goed uit!

19. rcboy

rcboy

Lid geworden:
    9 nov 2011
    mooi, lak erover en je ziet er niks van ;)

20. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Polyester op de romp

Vandaag ben ik begonnen met het opzetten van de eerste laag polyester over het gehele ship. Ik heb besloten geen verstevigingsmatten te gebruiken omdat ik denk (lees hoop) voldoende steun te hebben aan de romp zelf.

Morgen heb ik de hele dag om nog 1 of 2 lagen op te zetten en dan gaat ie later deze week maar weer eens de plomp in voor de waterdichtheidstest! Tenminste.....als de boel goed is uitgehard.

Later Dennis

Deel Deze Pagina