bouwverslag pantserdekschip Hertog Hendrik

Duidelijk Paul, maar het blijft vreemd dat die davits niet verder kunnen, of zouden ze inderdaad die bovenlijn doorhakken?

Mijn vraag was ontstaan na het terugzien van onderstaande foto.

IMG_0407.jpg

hier lijken de draden toch wel erg recht naar beneden te staan.

Hallo Baggeraar,

Ook al staan op deze foto de hijsblokken recht omlaag ook dan kan vanuit het draaipunt van de davits gezien, deze uitzwenken.

Over het doorhakken van de bovenlijn; uitleg staat in de tweede en laatste regel/zin.

groeten Paul

Die bovenlijn snap ik bij binnenhalen van de boot wordt daar met een paar man aangetrokken, zodat de toppen van de davits naar elkaar toe gaan en daardoor draaien ze naar binnen, deze bediening kende ik niet.

. . . . .hijsblokken recht omlaag ook dan kan . . . . deze uitzwenken.
Lijkt me alleen mogelijk door treklijnen van de toppen van de davits naar voren en naar achteren te gebruiken en daarmee de koppen van de davits uit elkaar te trekken.
Lijkt me zeer omslachtig als je snel een boot moet presenteren.

Hallo Baggeraar,

Ik heb ook nooit gezegd dat ze snel waren in die tijd. :D Het strijken van de sloepen was al zo-wie-zo een langdurige klus. De sloepen werden via de loopbrug geladen d.m.v. loopplanken naar de sloepen. Het fijne van de bediening ervan is voor mij ook gissen. Ik begrijp wat je bedoeld bij de foto met de gewapende sloep, hier zal het erg krap zijn.

groeten Paul

hallo Paul
Een hele tijd geleden heb ik een klok gesloopt,een hangklok met van die gewichten er aan. Is het mogenlijk dat daar nog tanwielen bij zitten die ik kan gebruiken voor mijn ankerwinch.Bedankt voor de foto,s,ik weet nu hoe dat ging met de laadboom boven het ruim.

groeten joop v.d.lugt

Hallo Joop,

De rondsels en de wisselraderen kun je prima hiervoor gebruiken, mits de diameter in verhouding is.

De 3,7 cm geschutsstukken zijn af. Dit vergde meer aandacht dan de overige stukken omdat het meer in het zicht staat en zonder schildplaten ervoor. De eerste foto laat het origineel zien...

IMG_0694.jpg

De voetstukken zijn gemaakt uit messingstaf, conisch gedraaid, ingeboord en uitgehold met de vijl...

IMG_0692.jpg

IMG_0693.jpg

Het mechanisme is van kokerstaf en de bedieningswielen zijn wederom oude zakhorlogeraderen...

IMG_0696.jpg

IMG_0697.jpg

IMG_0699.jpg

Nu met een stuivertje erbij als maatijkje...

IMG_0700.jpg

Het geheel gespoten en met het munutiemagazijn eraan vast...

IMG_0706.jpg

IMG_0708.jpg

Op het schip...

IMG_0709.jpg

IMG_0710.jpg

Tot de volgend update...

groeten Paul

HAHA Paul, ik dacht nog wel "dat is handig een neerklapbare boeing bij de sloep" .
Nu zetten ze er gewoon een proppenschieter in de doorloop.

fantastisch paul , 0.0 op aan te merken.

Als je zo doordoet heb je binnenkort geen enkele boot meer thuis, maar staan ze allemaal in een museum.

Leuke reacties allemaal! Ondertussen freubel ik weer door.;) De meeste denken dat de Hertog al af is maar er kan nog genoeg op...

@Rovman,

Jij hoeft ook niet naar het museum te gaan, jij kent ze al.

groeten Paul

Hallo allen,

Dit keer een kleine update. De laatste deuren moest ik nog maken voor het hek. De deuren dienden ter afsluiting van de achterste torpedobuis. Op de echte HH waren dit schuifdeuren.

IMG_0713.jpg

IMG_0714.jpg

IMG_0715.jpg

De deurtjes zijn gemaakt van Alpaca (nieuw zilver). Klinkt duur is het niet...

groeten Paul

De deurtjes zijn gemaakt van Alpaca (nieuw zilver). Klinkt duur is het niet...

Paul, ziet er als altijd weer "gelikt" uit.
In etsmateriaal met een fotoresist bestaat ook zowel messing als nieuw zilver. Wat is het echte verschil? Bij de leverancier die ik gevonden heb is het voor mij zichtbare verschil de hardheid (messing halfhard H02, nieuw zilver hard H04). Zijn er wat jou betreft nog andere verschillen waardoor je de ene keer voor messing kiest en de andere keer voor nieuw zilver. Qua samenstelling is alleen de vervanging van een gedeelte van het zink door nikkel zichtbaar.

Groet,

Ad

Hallo Ad,

Qua metallurgie hoef ik jouw niets meer te vertellen, na het verhaal wat je in de topic modelbouwwetenschap hebt geschreven. Overigens goed verhaal!

De eigenschappen zijn vrijwel hetzelfde als van messing al moet ik zeggen dat alpaca soms wat taaier is. De keuze maakt voor mij niets uit. Het was een restant uit mijn school tijd wat ik nog had liggen. In het basisjaar werkten wij voor het vak edelsmeden veel met Alpaca omdat echt sterling zilver te duur was.

groeten Paul

Vliegtuigen Hertog Hendrik

Hi Paul

ik ben nieuw op dit forum en heb de thread van de bouw ademloos doorgenomen, je oog voor detail is geweldig! Een van de mooiste modellen van Nederlandse marineschepen die ik de laatste jaren heb gezien.:bday:

Je was begonnen met de vliegtuigen, en ik kan zien dat dat niet helemaal jouw ding was.:mad: Schepen liggen je beter kennelijk! Het is jammer, maar er hebben nooit Fokker C.1 vliegtuigen op drijvers bestaan, wel wat latere types C.7W en C.11W onder andere. Je hebt dus een fantasievliegtuig gebouwd helaas, maar gelukkig hoeft het wiel niet opnieuw te worden uitgevonden.

Op de foto op blz 1 staan inderdaad Van Berkel W-A vliegtuigen, dit waren licentiebouwversies van de buitgemaakte Duitse Hansa-Brandenburg W.12. Van deze laatste bestaat een goede tekening:
http://www.the-blueprints.com/bluep...w1-germany/hansa-brandenburg-w12-seaplane.png

De Nederlandse Van Berkel's verschilden hiervan uitwendig eigenlijk alleen in de vorm van de staartvlakken.

Het goede nieuws is dat er een bouwpakket van de H-B W.12 bestaat in schaal 1:48, merk Copper State, als je het schaalverschil (4%) acceptabel vindt hoef je dus niet vanaf nul te beginnen.
http://www.amug.org/~copperst/kits_axis.html

Tenslotte: in Nederland wordt al jaren druk gebouwd aan een replica op ware groote van een Van Berkel W-A, door de Neptune Association:
Stichting Neptune Association - Voorwoord
Hier ook meer historie over deze vliegtuigen.

Nogmaals, ik bedoel het niet als kritiek, het schip is werkelijk prachtig en verdient wat mij betreft ook prachtige vliegtuigen!

Groet, Maarten

Helaas waren de twee Fokkers in een tever stadium om nog over te stappen naar de Van Berkels Misschien als ik het gehele schip klaar heb en de moet nog kan opbrengen, bouw ik alsnog twee Van Berkels. groeten Paul

Hij wist het al op 30 juni 2008, 14:14

Hallo Maarten,

Bedankt voor je compliment, alleen voor mij is het oud nieuws. In de eerste 4 pagina's van mijn bouwverslag vindt je alles wat over de watervliegtuigen geschreven is.

Het zijn geen fantasievliegtuigen maar weldegelijk Fokkers C1's alleen vlogen deze zonder drijvers en dus met een gewoon landingsgestel. De van Berkels die oorspronkelijk op de Hertog horen waren de W66 en de W62.

Inmiddels heb ik genoeg informatie over deze vliegtuigen. Nu nog de zin om de Fokker te vervangen voor de van Berkels. Tijdens de modelbouwbeurs te Soesterberg sprak ik mensen van een vliegclub die zeiden dat ze een replica aan het bouwen zijn.

groeten Paul

Hallo Paul,

Ik heb niets meer toe te voegen. Dank je voor het antwoord, ik blijf erbij dat het een prachtig schip is geworden! En of je iets aan die vliegtuigen gaat doen is uiteraard helemaal aan jou zelf!

Cheers,
Maarten

Back