Bouwverslag Pilot-RC SBACH 342 1.85m (25%) 30CC

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Jeroenvw, 22 feb 2012.

  1. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    399
    Locatie:
    Alem
  2. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
    The story continues...
    Conclusie na wat test werk op het veld is dat de motor helemaal NIET te heet wordt, in tegenstelling tot wat ik eerder dacht. Met de motor kap eraf, loopt hij als een zonnetje. Vervolgens snel de kap erop en dan blijft de motor pas stationair draaien bij bijna half gas.... en met de kap eraf blijft de motor netjes stationair draaien met gas stick helemaal naar beneden (dicht).
    Conlusie: probleem heeft te maken iets met lucht druk en/of lucht stroom in de kap.
    Vervolgens de stationair naald iets armer gezet, maakte niks uit.
    Stationair naald iets rijker, ook niet echt een verschil.
    Misschien bouwt er druk op in de kap en heeft de carb daar last van...
    Dus toch maar een heel net gat onderin de bodem van de kap gemaakt.
    Weer op het veld getest en wat denk je?? hetzelfde probleem :(
    De lucht moet nu toch goed kunnen ontsnappen zou je zeggen.
    Een raadsel dit.

    Ik heb nog 2 opties:
    1. De carb vent mod (pressure equalization)
    2. Velocity stack / venture / inlaatkelk op de carb

    Optie 1 is makkelijk te doen, en heeft (zover ik heb gelezen) nog nooit tot een nadelig effect geleid. De truuk is om het gaatje dat ervoor zorgt
    dat de druk aan de lucht kant van het pomp membraan gelijk is met de buitenlucht te verplaatsen naar een plek met stabielere luchtdruk ergens inde romp. De theorie is dat de luchtdruk in de motorkap veel meer fluctueert.
    Het gaatje is hier goed te zien:
    [​IMG]
    Dus hup, soldeerbout aan, bestaande gaatje vanaf de buitenkant dicht solderen. Als de soldeer ooit los ocht laten dan is de kans kleiner dat er iets naar binnen valt.
    [​IMG]

    Wel ff netjes afwerken, en een 4.2mm gaatje boren en daar M5 in tappen.
    [​IMG]
    M5 doorvoer buisje (had ik nog een setje van liggen) met een M5 locknutje erop.Tadaa!
    [​IMG]
    Doorvoer buisje zo kort mogelijk afgezaagd zodat er nog genoeg schroefdraad over blijft maar aan de binnenkant zo min mogelijjk uitsteekt:
    [​IMG]
    Beetje epoxy lijm voor metaal gebruikt om de boel echt vast te zetten en af te dichten. Maar een heeeeel klein beetje nodig om het doel te bereiken:
    [​IMG]
    Eindresultaat:
    [​IMG]
    Aan het nippeltje komt een slang die tot in de romp loopt. Eigenlijk moet er nog en luchtkamertje aan het einde van de slang, maar ik ga het eerst zo proberen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
    Weer even het stof van dit draadje af blazen... :)
    Heb eigenlijk de verdere zomer probleemloos veel gevlogen, lijkt er toch op dat de carb vent mod geholpen heeft.

    Maaarrrrrr, noodlot, begin januari op een koude heldere dag.... toch weer die kl*te motor uit, bij het landen over het veld heen geschoten en in de klei beland. Hele onderstel eronder vandaan gebroken, inclusief een groot deel van de zijkant. Best wel in puin eigenlijk.

    Zal binnenkort de foto's posten van de schade en het herstel proces, want de sbach is alweer bijna vliegklaar en misschien wel beter dan nieuw. In ieder geval zijn de delen beter verlijmd want sjonge jonge wat gebruikt Pilot weinig lijm zeg... als je een mesje tussen 2 triplex plaatjes zet duw je ze zo uit elkaar. Best wel slecht eigenlijk. Ik zou willen dat ze de kisten in zn geheel als bouwdoos aan zouden bieden...
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2014
  4. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Zicko

    Zicko

    Lid geworden:
    20 aug 2012
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Eindhoven
    Motor probleem

    Heb je een verklaring waarom de motor het liet afweten bij de crash vlucht?
     
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ai...
    maar met wat multiplex, balsa houtlijm en een figuurzaagje komt dit terug mooi in orde!
    succes met de herstellingen
     
  7. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    Nu ben ik ook heel benieuwd hoor....updatetje?
     
  8. gofirstnl

    gofirstnl

    Lid geworden:
    19 okt 2005
    Berichten:
    164
    Locatie:
    Zoetermeer
    Sbach crash

    Niks meer geworden zeker????
    Was wel benieuwd
     
  9. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
    Jawel, binnen een paar dagen had ik een crash set ontvangen van Pilot-Rc om alle schade te verhelpen.
    Zo gezegd zo gedikkiedaan.
    Was een aardig klusje, maar kist weer als nieuw.
    Veel gevlogen, motor ook perfect, maaaarrrrr door mijn schuld een mid air met een k*t calmato. Totall loss.
     
  10. Fly

    Fly

    Lid geworden:
    20 sep 2003
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Zuid Holland
    Jammer zeg!!!
    Ik ga er nu eentje bouwen dus ik heb wel wat aan dit bouwverslag.
    Ben er niet zo bedreven in.
     

Deel Deze Pagina