Het is me geen halszaak hoor? Is maar een 'open gedachtenwisseling'. Maar Dries,de toepassing die je noemt? Is toch prima?
PU? Haha... je moet er ook niet te kwistig mee lijmen. Geen grotten van Han.
De hele halve overgebouwde Rascal e.a. heb ik zo in elkaar gestoken... zeer zuinig lijmen, af en toe wat epoxy om de sleur te doorbreken.
Lijm geeft sterkte op de contactvlakken. Verdeel ik de lijm met een stokje of een boterhammensmeermes en nimmer met het tuitje van tube of flacon.
Verder heb ik vanwege de kleefkracht, veelal nitril handschoenen aan. Zeker met epoxy, maar ook wel met de PU. Het trekt in je huid en duurt een week voordat het er af is. CA lijmt eerst m'n fikken, dan pas dat wat gelijmd moet worden... zit er zoveel chemie in m'n vingertoppen, waardoor m'n IFeun beeldscherm niet wil werken...
Meestal gebruik ik een strategisch mix van lijmen. ook de witte vinyl-houtlijm.
Factor tijd speelt ook een rol, ik ben immers geen uithangbord... of lijmklem... soms puur pragmatisch ingezet. Ach...
De POR staat in m'n lijmvoorraad... echt uitsluitend voor de schaarse 'foam-events'. Van de hechting met balsa in grotere constructies was ik vooralsnog niet extreem onder de indruk... (Geplette Hype Extra vleugel, alles weer weg gesneden en maar met PU verlijmd... toen had het verband) daar het goedje me te flex blijft. Je lijmt je kit ook niet met siliconenkit...
Testjes gedaan... en blij dat ik er geen basla kist mee gebouwd heb. Gaat er een foliebout over met +100 graad, wordt het me te week. Nja... Of zoiets als de peperdure beetje overschatte Belizel... dat nooit weer... beetje schuimende lijm voor een hoop centjes, en is de tube eenmaal open, droogt de tube heel snel op, kan het de container in.
Tubetje POR kost 5 euro? Flinke flacon PU... Nog een fijne eigenschap van PU... hecht goed aan epoxy... en dat komt me in de modelbouw best goed uit.
Maar bij een reutelende Saito zorg ik dat er geen enkel 'structureel' onderdeel met POR verlijmt is. Is me te gevoelsmatig link?
Voor wat het waard is...
Groet Bas
PS: Als je meent dat de informatie je draadje te veel vervuild, poets je het gewoon weg. Maar tevens bedoeld om ook de minder ervaren of bewuste mee-lezertjes aan het denken te zetten, of eens wat lijmtestjes te doen. Waar lijm je wat mee