Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

Tanden ook gedaan, echter op de foto niet zichtbaar. Maar met verf straks wel

IMG_1354.JPG

Bedankt Henk, gaat ook steeds sneller. Hout bewerken gaat goed. Het werken met klei vind ik nog moeilijk. Ga ik nu doen, de engelen op de spiegel wil ik van klei maken.

De leeuwen en Prins Willem zijn in elk geval klaar. Hoedje van hout, was nog een dingetje. Schot met mesje uit op de rand, maar met een minuscuul stukje klei kunnen repareren.

IMG_1356.JPG

Als de lijm uitgehard is bedek ik dat stuk met klei en dan nog even in de oven

Boven je werkplek hang je er een paar meer en naar buiten toe een paar minder. Het werkt dan in principe als een lichtpaneel. En die kosten ongeveer 25 euro per stuk en dan heb je een paneeltje van 30 x 30
Nu heb ik straks een paneel van 200 x 50 en mocht de opbrengst te weinig zijn bestel ik er bij.

Maar je moet goed kijken lagere prijs is soms ook wel minder wat je krijgt al lijkt het hetzelfde. Altijd de beoordelingen lezen.
Die welke ik besteld heb hebben een dikke alu basis en de lichtkleur is 6500-7000K met 72 leds per strip/balk
Je kan ook voor de strips alleen gaan en zelf panelen maken, er is veel voor weinig geld te krijgen.

Nu heb ik straks een paneel van 200 x 50 en mocht de opbrengst te weinig zijn bestel ik er bij
Ik heb niet heel veel verstand van licht berekeningen, maar ik denk eerder dat je een zonnebril gaat bestellen.
Voor een werkbank voor precisiewerk, ben je ongeveer 1000 lux nodig, je werktafel is zeg eens 2 vierkante meter, dan heb je genoeg aan 2000 lumen op 1 meter hoogte, lamp iets hoger, dan iets meer lumen er in, is een mooi programmaatje voor om dat te berekenen.
In een gewoon appartement met niet te donkere muren, raak je met 6000 lumen al gauw verblind door het licht.

Door al die losse balken die je aan en uit kan switchen is dit in te perken. Mijn werktafel is 3 x 1 meter, dus daar mag wel een hoeveelheid licht boven. De kamer is erg donker doordat onze buren een zonne-screen op het balkon heeft dat de volledige lichtinval bij ons wegneemt. (Daar wordt aan gewerkt, iets met woongenot en verhuurder die aansprakelijk is) En die screen is de hele dag gesloten, want anders waaien er bladeren het balkon op. Dat wij een donkere kamer nu hebben interesseert hun geen ene moer. Zijn beide over de 85. Zij heeft de broek aan, de man hoor je alleen ja zeggen tegen haar.

Lux is de kleur van het licht 6500K en hoger is daglicht
Lumen is de lichtsterkte in spreiding. Om daglicht te genereren heb je voor een kamer van 3x5 meter behoorlijk wat nodig

Echt heel knap Stephan, wonderbaarlijk hoe je t allemaal voor elkaar krijgt! Het is mij een paar bruggen te ver maar ik heb er wel enorm respect voor hoe je dit allemaal doet!

Allemaal weer bedankt voor de likes en de mooie complimentjes. Ik sta zelf ook een beetje versteld dat ik het toch in mij had om dit te maken. Heb er in het begin toen ik mijn galjoen maakte tegenop gezien. Maar met de juiste middelen gaat het toch goed.

Heb nu alle ornamenten voor de spiegel klaar. Officieel horen er nog naast de voeten van Willem geschutpoorten, maar die laat ik maar lekker zitten. Wordt te druk en krijg ik niet meer passend, ze wijken dan te veel af van de andere poorten. Het zal niemand opvallen. Eindresultaat van het boetseren en houtsnijden. Alles dry fit

IMG_1358.JPG

Ben wel aan het twijfelen om de achterwand te schilderen in een heel donker groene kleur, bijna zwart. Maar daar denk ik nog even over na.

Ben wel aan het twijfelen om de achterwand te schilderen in een heel donker groene kleur, bijna zwart. Maar daar denk ik nog even over na.[/QUOTE]

Kleur zou misschien best wel mooi uitkomen, afhankelijk van kleuren van de figuren. FF spelen op de pc

[QUOTE="Stephan Kertész, post: 4138306, member: 66155"l

Ben wel aan het twijfelen om de achterwand te schilderen in een heel donker groene kleur, bijna zwart. Maar daar denk ik nog even over na.[/QUOTE]

Donkergroen kan een goeie keus zijn, mits je niet teveel andere kleuren gaat gebruiken voor je ornamenten, goud en rood (eventueel wit) passen daar goed bij, maar bijv. geel en blauw weer niet. En je model heeft al heel wat kleurtjes zo hier en daar... Een proefstukje bied vaak uitkomst. De spiegel van het Staten Jacht heeft ook als basis donkergroen, maar de overige kleuren zijn dan alleen goud en rood, die over het hele schip weer terug komen en dan is het donkergroen goed te doen. Het blijft geen eenvoudige opgaaf om de juiste kleuren bij elkaar te zoeken.
JPG_7860_4044_bewerkt-1.jpg ook een donkere houttint doet het vaak beter bij donkergroen dan een lichte...

Back