Wat leuk dat je een stuart compound gaat maken uit gietstukken.
Let er wel op dat die machine twee dode punten heeft en dus niet altijd aanloopt als je er stoom op zet.
Op de keukentafel is dat niet zo erg, maar in een schip dat bijna tegen de wal of een ander vaart komt het niet achteruit willen draaien meestal slecht uit.
Het is vanaf de ketel gezien slechts een één cilinder.
Wat je daavoor wel kan overwegen is in de lagedrukcilinder een bus maken om een even grote zuiger te gaan gebruiken als in de hogedruk
en het dan wel zo aansluiten dat die ook de volle keteldruk krijgt net als de hoge druk.
Houd er ook rekening mee dat deze (standaard) compound-machine bijna 25mL water per minuut verbruikt.
Een ketel die daar voldoende groot voor is vergt een hoop bouwtijd en een serieuze zilver soldeer kennis.
Ook zal een simpel gasflesje niet voldoende gas leveren voor de vlam die je nodig hebt.
Een serieuze ketel besturing is ook een vereiste, want een ketel van dit formaat laten droogkoken zoals wel gedaan wordt met wilesco is levensgevaarlijk.
Verder moet je de machine voldoende smering geven en kan je (mij is het nog niet gelukt) het condenswater niet gebruiken om terug te pompen in de ketel (olie in de ketel is zeer slecht).
Een forse (1 liter) water voorraad tank is dan ook wel handig aan boord.
Dit alles geeft een prachtige machinekamer, veel gewicht en een hele partij ontwikkelingstijd.
edit: Een stuart compound is zeker geen toerenmaker, ik ga zeer binnenkort mijn grotere schroef testen.
Dat is nu een vierblad van 100mm rond met veel spoed.
Als je dit formaat niet kwijt kan, zal je moeten kiezen tussen een wat traag schip of een tandwielkast die het schroeftoerental hoger maakt dan dat van de machine.
Ik ga zeker niet vertellen dat het je niet gaat lukken dit alles in je boot te zetten, maar adviseer je wel het verslag van mij eens door te lezen:
Verslag - Stoomsleper 150 x 36 cm werkend op stoom
Let er wel op dat die machine twee dode punten heeft en dus niet altijd aanloopt als je er stoom op zet.
Op de keukentafel is dat niet zo erg, maar in een schip dat bijna tegen de wal of een ander vaart komt het niet achteruit willen draaien meestal slecht uit.
Het is vanaf de ketel gezien slechts een één cilinder.
Wat je daavoor wel kan overwegen is in de lagedrukcilinder een bus maken om een even grote zuiger te gaan gebruiken als in de hogedruk
en het dan wel zo aansluiten dat die ook de volle keteldruk krijgt net als de hoge druk.
Houd er ook rekening mee dat deze (standaard) compound-machine bijna 25mL water per minuut verbruikt.
Een ketel die daar voldoende groot voor is vergt een hoop bouwtijd en een serieuze zilver soldeer kennis.
Ook zal een simpel gasflesje niet voldoende gas leveren voor de vlam die je nodig hebt.
Een serieuze ketel besturing is ook een vereiste, want een ketel van dit formaat laten droogkoken zoals wel gedaan wordt met wilesco is levensgevaarlijk.
Verder moet je de machine voldoende smering geven en kan je (mij is het nog niet gelukt) het condenswater niet gebruiken om terug te pompen in de ketel (olie in de ketel is zeer slecht).
Een forse (1 liter) water voorraad tank is dan ook wel handig aan boord.
Dit alles geeft een prachtige machinekamer, veel gewicht en een hele partij ontwikkelingstijd.
edit: Een stuart compound is zeker geen toerenmaker, ik ga zeer binnenkort mijn grotere schroef testen.
Dat is nu een vierblad van 100mm rond met veel spoed.
Als je dit formaat niet kwijt kan, zal je moeten kiezen tussen een wat traag schip of een tandwielkast die het schroeftoerental hoger maakt dan dat van de machine.
Ik ga zeker niet vertellen dat het je niet gaat lukken dit alles in je boot te zetten, maar adviseer je wel het verslag van mij eens door te lezen:
Verslag - Stoomsleper 150 x 36 cm werkend op stoom
Laatst bewerkt: