Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Gaten voor de krukas uitgelijnd en in 1 keer geboord. De as wordt 8 mm. Ik boor dus met 7.5 mm om vervolgens met een ruimer op 8 mm te komen.
De delen ga ik lijmen met LocTite. Dit heb ik op het forum gelezen en ga ik ook proberen.
Na een ongelofelijke zoektocht om LocTite te vinden heb ik een winkel gevonden waar het verkocht werd. Gelukkig heb je iets van 30 vershillende soorten LocTite, maar heb na een degelijk advies een keuze kunnen maken. Ik heb de LocTite 648 –fixatie voor cilindrische delen-. Voor degene die ook opzoek zijn. Ik heb ze bij een garage gevonden. Men gebruikt dit om o.a. kogellagers in kogelhuizen vast te lijmen. Ze hebben ook nog andere versies van LocTite om bijv bouten vast te zetten. Best leuk spul.
over kogellagers geproken
ik heb de kogellagers al besteld. naar verwachting komen de lagers deze week binnen.
ik ga de komende dagen beginnen met de as. deze wil ik ook van staal gaan maken
Tip mbt de Loctite:
Maak een mal waardoor de je de delen in een keer goed in elkaar zet.
Verschuiven of verdraaien lukt namelijk niet meer zodra je het in elkaar geschoven hebt.
Hier een foto van de verschillende lagers. De eerste is een glijlager uit brons, de tweede een naaldlager en de laatste een kogellager die onze collega’s bij de RC auto’s gebruiken om hun wielassen mee te bevestigen.
Ik heb voor de naaldlagers gekozen. De naaldlagers hebben overigens dezelfde afmetingen als de bronzen glijlagers.
ik ga nu verder met de as. denk dat ik aankomend weekend een heel stuk zal komen
Wat mij tegenviel met mijn fluister motor is dat de naaldlagers best veel geluid geven.
Ik heb vandaag ook dichte kogellagers besteld.
Naaldlager van mij is 6-10-8 (inw-uitw-lengte)
kogellager wordt 6-10-3
Ik hoop dat de bestellinguitbreiding lukt in duitsland dan kan ik die eens proberen.
Waar heb jij ze vandaan?
laatste paar dagen een poging gedaan om de as te draaien.
Dit was aanvankelijk wel een tegenvaller. Ik had een ijzerstaaf van 8 mm uit de bouwmarkt gekocht en wilde die als as gaan gebruiken. Maar die staven zijn dus geen 8 mm… Die staven zijn 7,8 mm en hebben dus speling als ik ze in de lagers stop.
Er zat dus niet anders op dan ze zelf te draaien. Maar das meteen een goede oefening om het draaien te leren. Ik heb de staaf dus omgeruild voor een 10 mm (die dus wel 10 mm was) en heb hem afgedraaid naar 8 mm.
Nu wil ik graag van de gelegenheid gebruik maken door een vraag te stellen. Bij het plaatsen van de staaf heb ik geprobeerd deze uit te lijnen met het klokje. Hoeveel mag de uitslag hier zijn?
Volgens mij zijn de eenheden in micromilimeters.
Zie beide klokjes met de maximale uitslag. Hier heb ik nog een verfijning in kunnen maken, uiteindelijk had ik een uitslag van 39 & 38. Dit was het resultaat na zo’n 2 uur afstellen (tikkie hier, tikkie teveel, tikkie terug, enz). Verneem graag wat de max uitwijking mag zijn.
Moet overigens weer opnieuw een poging doen, asje heb ik net te dun gemaakt... morgen weer een dag zullen we maar denken.
Dat zijn micrometers (µm), ofwel duizendste millimeters. Er staat ook op het klokje dat 10 eenheden overeenkomt met 0,01 mm, dus 1 eenheid met 0,001 mm.
Voor de rest snap ik de uitlijning met dat klokje niet (ik zou zeggen dat de voeler van het klokje loodrecht op de hartlijn van de staaf moet staan), maar dat zal liggen aan het feit dat ik niet uit ervaring praat. Ik denk dat de ervaren draaiers daar wel op zullen reageren.
hoi Ad,
zou goed kunnen dat je gelijk hebt,
maar ik kreeg dat klokje met voeler niet tussen mn inspanning en mijn werkstuk.
daar de voeler een rond puntje heeft, nam ik aan dat deze opstelling ook goed is.
vaste bril gebruik je als je werkstuk langer is dan je bank en helemaal geen meedraaiend center kan plaatsen.
8mm over 25 cm lengte zou ik niet proberen.
Maar ik heb dan ook geen meelopende bril.
Ik zou enkel de uiteinden pas maken en de rest zoveel dunner dat het niet klem loopt.
Een stuk rond dat ik dunner moet maken laat ik 2cm uit de drieklauw komen.
Boor met centerboortje een V voor het meedraaiend center.
Daarna de as uit de kop trekken zodat er voldoende lengte uitsteekt om
1.niet in de klauw te lopen met de beitel
2.om eventueel het stuk met hetcentergat er nog af te kunnen zagen.
Met ruw materiaal en een zelfcentrerende drieklauw klok je niets uit.
Ik heb zulke klokken die gaan in en uit.
TIP als je lange stukken moet draaien: controleer eerst of je losse kop (met meedraaiend center) wel in het hart van de vaste kop (3 klauw) zit.
Anders krijg je een tapse as.
Daar bedoel ik mee dat ik een lengte van 25 cm en 8 mm dik dun vind om precies te draaien.
(zonder meelopende bril)
Je beitel zal een spaan afnemen, maar ook de as optillen/naar achteren duwen.
Je krijgt dan niet een as van 8mm dikte over de gehele lengte.
Ik sluit me aan bij Harm.
Met een meelopende bril kun je het optillen en wegdrukken enigszins onder controle houden maar het is wel heel
moeilijk om uit een as van 10 mm doorsnede een as van 8 mm te draaien waarbij de diameter over de gehele lengte van 25 cm gelijk blijft.
Het heeft wel wat moeite gekost, maar uiteindelijk is het toch redelijk gelukt. Ik heb nu alle delen en kan de krukas gaan samenstellen. Laatste stap om de krukas te kunnen samenstellen is het verlijmen van de delen. Dit heb ik in 3 delen gedaan.
Eerst de bovenzijde van de krukaswangen, het deel met de kortste as. Om te zorgen dat deze uitgelijnd zijn, heb ik een as over de gehele lengte gebruikt. Onderstaand een foto van de huidige krukas en de nieuwe krukas in aanbouw, waarbij de delen deels gelijmd zijn.
Vervolgens de as doorgezaagd en de krukaswangen haaks op elkaar gezet. Alle delen lijm ik met LocTite.
In het middendeel heb ik nu een kogellager geplaats. Deze krijg je er anders nooit tussen ( en nu dus ook nooit er meer uit).
Eerst had ik het linker deel gelijmd, vervolgens de lager geplaatst en het rechter deel onder 90 graden gelijmd. Tussen het lager en het te verlijmen deel heb ik een rubber geplaatst zodat er geen lijm tijdens het uitharden in de lager kan komen.
En dan is het zover! De nieuwe krukas, klaar voor gebruik.