Bouwverslag SAR Reddingsboot "Gillis Gullbransson"

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Paul Nieuwenhuijse, 24 okt 2012.

1. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    mooi paul,

komt helemaal goed!

2. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    oke,
    bedankt voor de tip henk, neem hem direct mee.
    brecht,
    vriendelijk bedankt en ja ik hoop het ook ;d

3. NielsdB

NielsdB

Lid geworden:
    19 aug 2007
    Eerst ontvetten, daarna pas schuren.

4. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    En wat doe je dan met dat schuurstof? En de vingerafdrukken die je bij het schuren op de opbouw maakt, omdat je die toch ergens vast moet houden? :confused:

5. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    nog een keer ontvetten.

Eerst ontvetten en dan pas schuren voorkomt dat je vet in het materiaal smeert tijdens schuren.
    Het stof later verwijderen doe je dan weer met een natte lap (met ontvetter)

6. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Ik heb het met de WZ als volgt gedaan,

*Eers de gehele romp goed schoonmaken.
    *daarna alles schuren(Scots bride), niet te grof, en vooral de stukken waar je moet afplakken, zoals op de waterlijn, daar extra goed schuren.
    *dan de hele romp met een schone doek(ik gebruikte een oud T-shirt)
    insmeren met Sint Mart, dat is een super krachtige ontvetter.
    *daarna de romp volledig afspoelen onder de douche.

toen even een nachtje laten drogen( en daan niet weer aanraken met je tengels!)

Afplakken en schilderen, er heeft bij mij geen enkel stukje verf van de romp losgelaten, dus ik was zeer tevreden!

Jan

7. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Ik gok dat je St. Marc bedoelt Jan, mooi spul inderdaad, met een dennengeurtje ;)

8. jes

jes

Lid geworden:
    13 mei 2010
    heey paul ik wil niet bij de hand doen maar die fender sticker zit verkeerd aan bakboordzijde bij die soort van deur hoort de sticker te stoppen

9. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    ik weet het jens, maar mijn reddingsboot is anders dan die andere ;p, ik doe wat ik zelf mooi vind, en dit vind ik zelf mooi dus ;p
    maar bedankt voor je opmerking! nog verder gegaan met je paula III trouwens?

groet

10. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    En net als met de leds ben je vrij om je boot zo te bouwen als je zelf wilt. Misschien wel handig om dat nog in de openingspost te zetten, dat je niet voor 100% schaalnauwkeurigheid zal gaan, maar hier en daar je eigen draai aan deze bouwdoos zal geven. Dan hoef je niet straks nog meer van dit soort opmerkingen weg te vegen. ;)

Wat betreft het behandelen van de romp, beste lijkt dus ontvetten, schuren met bijvoorbeeld Scotch Brite ("bride" betekent "bruid") en daarna weer ontvetten, dus volgens het stappenplan van Jan.

11. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    ja oke,
    maar als ik hem klaar heb,
    ik word het een beetje beu met dit forum, omdat sommige gasten nog al bemoeien, en zelf niks bouwen.
    en zoiezo dit forum is niet zo netjes.
    dus, van mij zul je niks meer zien.

bedankt SHINE VOS.!

groet, Paul

12. Mauricc03

Mauricc03

Lid geworden:
    7 aug 2007
    Doe het dan ook niet?.....

Paul, laat je gek maken, ik heb dezelfde boot en die wijkt ook af van het origineel. Nou en, so what..
    Het mooie van modelbouw is dat je er een eigen draai aan kunt geven of een eigen versie van kunt maken.

Ik ben zeer benieuwd hoe deze boot uiteindelijk wordt, dus blijven posten en blijven bouwen Paul!

Groetjes, Maurice

13. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Precies, Maurice slaat de spijker op zijn kop. Je moet je boot zo bouwen als je zelf wilt, en onnodig commentaar kun je gelukkig in een bouwverslag zo "wegvegen". Wel kan je misschien dit soort commentaar van "bij de echte zit het helemaal anders..." vermijden door in het openingsbericht te melden dat je de boot naar eigen inzicht/interpretatie gaat maken, dan is de kans op dit soort, hoe goed misschien bedoeld ook, opmerking een stuk kleiner.

Mijn boot is ook niet 100% nauwkeurig, ook bij mij loopt het rode door over de deur, en heb ik op de opbouw bepaalde antennes weggelaten, omdat je daardoor zo moet oppassen er niets af te stoten, als je de opbouw "zekert" met het elastiek, zodat hij niet overboord kan kiepen. Verder mist bij de mijne de sleephaak en nog wel meer. Maar op het water merk ik daar niets van, en is het een lekker handzame boot, die goed presteert in golfslag.

Alle respect voor personen die wel naar 100% nauwkeurigheid streven, maar het is geen vereiste om plezier in deze hobby te hebben.

Paul, ik kijk uit naar de volgende update. En Maurice, heb je ook foto's van jouw reddingsboot? Misschien eens plaatsen in "welke boten zijn in het bezit van forumleden" topic? Of hier, als Paul het goed vindt, als inspiratie?

14. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Paultje , kom op man!

Voor de een is het een beetje de tegenovergestelde wereld, een model bouwen, dat niet 100% lijkt op de echte. Maar het gaat erom dat JIJ straks een model schip hebt, dat je zelf hebt gemaakt, en waar jij straks lekker mee het water op kunt!

Lekker door bouwen hoor, volg dit verslagje ook altijd.
    En leuk om te zien dat er (bijna) leeftijdsgenoten ook aan de hobby deelnemen!

Succes verder kerel, en hoop snel weer ff een updatje van je te zien
    en anders wel op Facebook:D

Jan

15. Mauricc03

Mauricc03

Lid geworden:
    7 aug 2007
    @indoorvlieger: ik zal binnenkort een foto posten van mijn SAR. Of eigenlijk, van m'n zoon Kiet, door m'n vader gebouwd.
    Wijkt ook af van het origineel (m'n vader vond het te lastig), maar is desondanks een mooi model geworden waar m'n zoon erg blij mee is!

Ik ben zelf bezig met de Smit Nederland, voor foto's zie MBF-community :)

16. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    iedereen bedankt voor het medeleven, maar ik denk dat ik het wel rustiger aan zal doen.

17. Mauricc03

Mauricc03

Lid geworden:
    7 aug 2007
    Niks ervan, doorbouwen! (en posten) :)

18. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    haha, ja maar als ik zo veel comentraar blijf krijgen is het gewoon niet leuk meer. dus ik ga rustiger posten bouwen echter niet ;d zou u ook foto's willen posten hier?

19. mslb Dries

mslb Dries

Lid geworden:
    13 sep 2012
    Hallo Paul,

Lekker door blijven gaan hoor, ik kijk iedere dag wel bij je en zou het jammer vinden als je stopt.
    Het is jou boot, jij heb er plezier van en dat hij niet 100% is maakt niet uit! Me gehele vloot is niet in orde.
    Ondanks je nu een hele pagina heb vol tekst heb staan geef ik je nog steeds me complimenten voor de mooie bouw!

Groetjes Dries

20. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    omdat ik positieve reacties heb ontvangen heb ik besloten om doortegaan.

u hoort binnen kort nog wat van me!

groetjes Paul

Deel Deze Pagina