Bouwverslag , Short S.23 ''C'' class empire vliegboot

Ik overweeg deze motoren te kopen voor de Caledonia ,

0__1718_l_ms1.rvf_1.jpg

Iemand hier ervaring mee ?

Mvg,

Bart

Hoi Bart.

Lijken wel best bruikbare motoren.
Ga je elke motor afzonderlijk van een esc voorzien? of ga je ze per twee bundelen op een esc.
Dacht hierbij aan mijn Junkers 52 waar de drie motoren op een esc staan, vandaar mijn vraag.

Johan.

Hoi Johan ,

Meerdere motoren op 1 esc bij brushless is volgen mij niet mogelijk dus elke motor krijgt zijn eigen esc , het sturen tijdens het taxiën zal ook d.m.c differential throttle gebeuren.

Is jou tante ju die van Graupner ?

mvg,

Bart

Hoi Bart.

Is inderdaad die van Graupner, maar heb er een chrasch mee gehad, eigen fout, te vlug van de grond gehaald met stal als gevolg.
Denk als ik ze nog moest herstellen ik ook 3 nieuwe motors ga plaatsen.
Niettegenstaand ze gevlogen heeft met de drie Graupner motors, vind ik dat ze wel over wat meer power mag beschikken.

Johan.

Ik zag dat je de staart van je model groter maakt
Ik heb van yke begrepen dat je daar meer na dan voordelen van hebd
Net zoals het vleugelprofiel
Gebruik het profiel wat zo dicht mogelijk bij het orgineel licht
Er is een reden waarvoor ze toen kozen voor dat profiel

Kijk naar een spitfire model
Hoe beter op schaal
Hoe beter hij vliegt
Ik heb zelf gevlogen met een sport schaal spit
en met een schaal spit
De schaal spitfire vloog beter

Hoi Jeroen ,

Dit ben ik niet helemaal met je eens , want het model word kleiner maar de lucht monuculen niet dus de earodynamica is bij het model anders ( minder efficiënt ).
Dit model zal overgens zeer licht worden en het is de bedoeling dat het zeer langzaam kan vliegen net zoals de Short solent 400 van Ivan's plan welke als leidraad voor mijn S.23 dient. Maar in iedergeval bedankt voor je imput ;) Er is overgens een draadje op RCgroups van sopwithmike die heeft de s.23 precies op schaal gemaakt en depron 1:24 en dit was een fiasco An Empire Boat in Depron - RC Groups.

foto van de Mike's 1:24 depron Empire
t4619044-142-thumb-Copy%20of%202012_02090012.jpg

Hier kan je goed het verschil zien in de vleugelprofielen, de bovenste is de tekening van Ivan's Solent400 en de onderste is tekening van de Short .s23 in 1:16.5.

click

En hier nog een filmpje van de se Short solen 400 om een idee te krijgen van het vliegbeeld.

Mvg,

Bart

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb me bedacht en toch de constructie voor de staart gewijigd.
Hier de plaatjes :

attachmentNew.php

attachmentNew.php

attachmentNew.php

attachmentNew.php

Ik denk dat de constructie zo een stuk lichter zal zijn.

Mvg,

Bart

Hoi Ton ,

Bedankt , het heeft wat uurtjes gekost maar nu gaat het idd lekker. Het is zoals je al zij een kwestie van veel doen. Het kunner werken met deze software geeft wel een hele toevoeging aan de hobby.
Voor wat betreft het stabilo , er komt nog een koolstof staaf in want het is de bedoeling om de stabilo delen afneembaar te maken.
Ik moet alleen nog even iets moois verzinnen voor de aansturing van het hoogteroer.
Ik wil de aansturing in de romp hebben en dan voor het roer een afneembare as hebben.
Zoiets als een technisch lego as zeg maar.

t5145139-8-thumb-IMG_3607.jpg

Ik heb al een aantal mooie ideeën gekregen zoals een inbussleutel en een boutkop of in elkaar passende profielen maar die heb ik nog niet kunnen vinden.
Mischien heb jij nog een goed idee hiervoor?

Mvg,

Bart

Hallo Bart,
Jan Hermkens heeft een 3-tal grote Short Sunderlands (3m45) gevlogen naar eigen ontwerp.
Hij kan je zeker vertellen welke profielen, instelhoeken e.d. zullen werken bij je ontwerp. Zo te zien zit er niet zo heel veel verschil tussen deze kisten, misschien gebruikten ze wel dezelfde vleugel en/of profielen in werkelijkheid.
Op zijn site staan ook de gebruikte profielen e.d. onder technical solutions
Vleugel NACA 4415 wortel, 2415 tip. Stabilo NACA 0012

SS001.Own%20drawnings.%201988%20(fuselage)%20Scale%201_10th.jpg

Laatst bewerkt:
Hoi Rob ,

Bedankt voor je reactie , ik heb de site van jan al heel vaak met veel bewondering bekeken. En inderdaad je hebt gelijk de ontwikkeling van de S.23 'c' class en de S.25 sunderland liep gelijk op de S.23 vloog voor het eerst en 1936 ( G-ADHL Canopus ) en de S.25 in 1937.
Jan heeft ook een ander vleugelprofiel toegepast dan de het Gottingen 436 mod van de echte.
Ik gebruik de tekening van Ivan's Short s.45 Solent voor de profielen/instelhoek e.d. omdat mijn model op zij n constructie gebaseerd is.

Ivans's solent
Foto-XCD3IPAH.jpg

Mvg,

Bart

Tjonge Bart, je doet mij versteld staan, jij bent ook van alle markten thuis!
Ik zit hier met bewondering naar te kijken al gaat het wel boven mijn pet!
Ik ben erg benieuwd naar het eind resultaat, dus ga ik het op de voet volgen.
Nog even een beetje zomeren, en dan ga ik ook weer eens verder met mijn projectje.

Gr, Pascal.

Hoi Pascal ,

bedankt voor de complimenten , nu moet ik het nog echt bouwen ;) .
Ik hoop maar dat ik het tot een goed einde ga brengen want over balsa bewerken kan ik
nog wel wat leren.

Mvg,

Bart

Hoi Bart.

De juiste balsa kiezen is inderdaad niet simpel, te zacht en je schuurt het zo weg, te hard en het kan tijdens het plooien simpel breken of splijten tijdens het drogen.
Dan heb je dat hard balsa dan weer ideaal is om ribben uit te vervaardigen, zacht balsa is beter om rondingen mee te maken.
Het nadeel is dat er op de markt niet zoveel goed balsa meer voorhanden is, het is steeds uitzoeken in de vooraad om de beste plankjes, liggers er uit te halen.
Sommige merken leveren planken 100x10 cm, anderen 90x9,8 cm, opletten dus.
Sinds balsa gebruikt word in de scheepsbouw 1/1 gaat al het mooie daar naar toe en kunnen wij het stellen met de kneusjes.

Johan.

hallo Bart83

Ik kan je geen foto laten zien op het forum,maar via de website van de club kan het ook.
Ik heb bij mijn c123 provider ook een afneembaar stabilo en hoogteroer toegepast.
Bevestiging geschiet door middel van een buis en een centreer pen, plus montage lip met imbusbout.
Het geheel is (stabilo plus hoogteroer)per kant te demonteren.
De aanstuur hevels verbindt je met een speciale klembus,( zelfbouw).
De club is AVIO-EELDE en vervolgens ga je naar fotoalbums c123 1 enzv

2077_jpg_jpg.jpg

Hoi , bedankt voor de tip ik heb de foto even zichtbaar gemaakt.

Geweldige kist trouwens !!

Mvg,

Bart

Niet veel tijd gehad dit weekend maar hier even wat foto's van de vorderingen:

a5160060-111-S23%20%2834%29.jpg

a5160061-31-S23%20%2835%29.jpg

a5160062-208-S23%20%2836%29.jpg

a5160063-193-S23%20%2837%29.jpg

Groeten ,

Bart

Prachtig prachtig prachtig . . . :o

Een vraag: je schrijft ergens: profiel stabilo NACA 0012.

Wat Rhino tekent lijkt daar (nog?) niet erg op . . . :confused:

jan.

Prachtig prachtig prachtig . . . :o

Een vraag: je schrijft ergens: profiel stabilo NACA 0012.

Wat Rhino tekent lijkt daar (nog?) niet erg op . . . :confused:

jan.

Hoi Jan ,

Nee dat profiel gebruik ik niet maar dit was het profiel gebruit door Jan Hermkes.
Ik houd de profielen aan zoals gebruikt in de tekening van de Solent.

Mvg,

Bart

Back