Bouwverslag SIG Riser 2mtr zwever

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Rick R, 15 okt 2008.

1. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Sorry voor een laate reactie, heb het nogal druk gehad met toetsweken ed.
    De manier zoals nu volstaat, achteraf had ik als mijn modelbouwwinkel het had kunnen leveren aluminium door messing vervangen. De opbouw blijft hetzelfde.

Meer foto's volgen maar die moeten vanaf een andere pc komen.

Over die shearwebs: ik heb al een paar keer een flutter gehad tijdens een te harde start aan het elastiek. Daarom raad ik het je aan om, zeker als je transparant gaat bespannen wat meer shearwebs te plaatsen.

De foto's volgen zsm
    Succes!

2. robbret

robbret

Lid geworden:
    29 okt 2009
    Rick, bedankt.
    Maakt de bespanning zo'n verschil dan ?

3. firefox309

firefox309 Guest

absoluut!

als je solarfilm, solartex, oracover of andere dingen neemt... dan nog is de transparante of de gewone bespanningen...
    een WERELD van verschil soms :)

ook qua gewicht dan....

4. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Transparante folie is een stuk dunner ,daarom wordt de constructie minder sterk. Door (meer)shearwebs te plaatsen wordt de vleugel een stuk torsie-stijfer.

mvg Rick

5. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008

Dit zijn de verdikkingen die tegen de liggers aan zijn gelijmd, ze zijn gemaakt van 1mm triplex wat overblijft van de romp versteviging.

Het is belangrijk dat de verdikking net buiten het buisje uitkomt
    Als je die allemaal hebt ingelijmd zaag je de originele wig doormidden

Deze heb ik vervolgens royaal ingelijmd met epoxy (en let op de uiteinden, deze zijn afgezaagd zodat de sheeting er nog over kan)

En verstevigingen voor de ribben

Dan lijm je de buisjes in met bruislijm of epoxy. Neem hier de tijd voor, pas alles 3 keer droog en zorg ervoor dat de vleugel delen mooi aansluiten en onder de juiste V-stelling staan. Ook is het belangrijk dat je pen net iets korter is dan de buisjes zodat ze niet uitsteken en door je ribben heen stekken als je de vleugel in elkaar schuift.

Succes
    mvg Rick

Laatst bewerkt: 4 dec 2009
  6. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Ik heb een Sig Riser opgeknapt, eiln ik zou graag het zwaartepunt willen weten van de 2 meter versie. Hij was overigens van Bart geweest, en via Johan heb ik m nu. Hij is klaar voor de maiden...

7. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Hee wat leuk, en stomtoevallig dat ik dit bericht hier tref... het CG moet volgens tekening op 7 cm van de voorlijst.
    Overigens heb ik de tekening nog, destijds nooit aan gedacht om die met het toestel mee te geven... je bent al klaar met de restauratie maar heb je nog interesse in de tekening? Ik vlieg zelf niks meer zonder ailerons (ik heb wel allerlei toestellen zonder rudder...)

8. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Bart,

Bedankt voor de info! Ik had m al op die 7 cm, na wat metingen en schattingen. Tekening heb ik niet nodig, bedankt voor het aanbod.

Deel Deze Pagina