Bouwverslag SIG Riser 2mtr zwever

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Rick R, 15 okt 2008.

1. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Dan was ik te vroeg :) (of op tijd natuurlijk) Bij gebruiken van een rechte pen hoef je geen tape te gebruiken, ruimte tussen de huls en de ligger wel goed opvullen met restjes balsa. Ook een deuvel of pennetje tegen verdraaien is wel aan te raden.

2. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    En zo'n vierkante huls + pen waar haal ik die, bij de modelbouw winkel?
    mvg Rick

3. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Gewoon rond nemen, iedere modelbouwzaak heeft dat. Wil je beslist vierkant dan kom je bij de véééél duurdere en lastig te vinden carbon setjes uit.

4. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    O zo,
    nee dan neem ik gewoon vierkant ik dacht dat u vierkante bedoelde

5. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    hélas, hélas mijn modelbouwwinkel had er geen. Dus ben ik gelijk even door gefietst naar de Gamma om een 8mm alu buisje te halen waar een messing 6mm staaf in gaat:D is dat goed ???er was geen messing en hoe krijg ik die buis nou schuin tussen de liggers
    Vandaag heb ik de wingtips aan gelijmd het schiet al aardig op.
    mvg Rick

Laatst bewerkt: 23 apr 2009
  6. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    :confused::confused:

7. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Ik zou zelf geen messing vleugelverbinder nemen (messing is erg zacht). Staal of verenstaal is een stuk sterker.

Je vraag over die buis snap ik niet.

8. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Nou de buis die tussen de liggers komt ik van aluminium en de pen van staal.
    Nu vroeg ik mij af of dat een alu buis goed is voor tussen de liggers.
    Huibert/jan hein hadden het er eens over dat je de buis schuin tussen de liggers lijmt zodat je de vleugel-pen recht kan houden maar ik snap dat niet.Het bericht was dus gericht op hun 2 maar toch bedankt.
    mvg Rick

9. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik denk dat het te laat is om nu nog een buis in de goede hoek in die ligger te lijmen... misschien kan je in dit stadium alleen nog een buis recht inlijmen, dan moet de knik dus in de pen zitten. Evengoed was het makkelijker geweest om de buis op z'n plaats te lijmen voor de bekasting van de vleugel werd gemaakt... (ik was op vakantie anders had ik wel STOP geroepen...

10. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Hoe bedoelt u de bekasting shearwebs?

11. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Zelf heb ik trouwens ook een pen met knik in mijn Riser, en de hele elastiekbevestiging weggelaten.
    Ik heb twee extra ribben gezaagd die tegen de binnenste ribben aangelijmd zijn, deze extra ribben hebben een uitsteeksel dat in het rompschot haakt dat vóór de vleugel zit. Daar heb ik wat latjes in gelijmd zodat de vleugels goed tegen elkaar blijven zitten.
    Aan de achterkant heb ik een triplex balkje in de romp onder de achterlijst van de vleugel gelijmd, 3,5 mm gaatjes geboord in de achterlijst van beide vleugels en draad getapt in het triplex balkje, en zo zit de vleugel vast met twee 3mm boutjes. (Als iemand dit duidelijker wil zien kan ik wel een fotootje plaatsen...)

12. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Nee, ik bedoel de beplating van de vleugel - maar ik zie nu op je foto dat die nog open is. Dan kan je alle kanten nog op.

De vleugels zo ondersteunen dat ze in de goede hoek aansluiten, met de pen en de buizen erin.
    Dan vulstukken maken van hout, die de loze ruimte opvullen onder en boven de buis (deze zullen dus wigvormig worden).
    Alles vastzetten met een paar puntjes lijm (niet de pen aan de buis vastlijmen, of de vleugels aan elkaar...)
    Losnemen, en dan liggers, buizen en vulstukken stevig met epoxy aan elkaar zetten. (Die open stukjes naast de ligger ook nog even opvullen...)

Je hebt netjes gebouwd zo te zien!

13. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Zou u foto's willen posten van uw Riser?
    Gaat de huls nou tussen de ligger of gewoon door de ribben net Achter de ligger

14. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    De huls komt tussen de onder- en bovenligger. Huls en liggers moeten zo verlijmd worden dat ze één geheel vormen.
    Ik zal morgen foto's maken, maar dat is dus de constructie met een knik in de pen. Hoe de huls in de vleugel zit kan je niet meer zien...

15. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    En wat is de diameter van die buis zodat hij er ook nog schuin in kan. Of zal ik gewoon voor een pen met een knik gaan is net iets makkelijker lijkt me?

16. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik weet niet precies of je ruimte hebt om de buis in de goede hoek in te bouwen, ik denk van wel maar dat kan je wel opmeten lijkt me.
    Een pen met knik betekent dat je de vleugels op de een of andere manier goed tegen mekaar moet houden (anders krijgt de pen de kans om te draaien en dat vliegt voor geen meter...) De manier die ik heb gebruikt is een oplossing. Bij een rechte pen is dat geen punt.

17. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Sorry ben een beetje laat :rainbow1: maar toch nog een reactie. De buis moet echt tussen de liggers, de ruimte tussen de buis en de boven en onderste ligger vul je op met wat hard balsa. de bovenste en onderste ligger verbind je dan met dun triplex met elkaar. Hoop dat de volgende foto het verhaal wat duidelijker maakt.

18. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Okay ik denk dat ik er wel uit ben:
    Ik ga de buis recht tussen de ligger lijmen want zo veel ruimte tussen de liggers is er niet. Dan een dunnere pen achter in de vleugel tegen het draaien. Bedankt voor alle reacties

19. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik zou nog even uitleggen hoe ik de vleugel erop heb zitten...

Een extra rib-met-neus van 2mm triplex tegen de binnenste rib aangelijmd. Je ziet het gat voor de pen (Ø 4,5 mm):​

De triplex brug zit onder de rompgordingen gelijmd. Er zit een stukje depron op om de vleugel goed contact te laten maken.
    Als je een gat boort en dat drenkt met dunne CA kan je er prima draad in tappen.

Rechts is de rompspant aangepast, twee opgelijmde stukjes triplex houden de vleugelhelften bij mekaar. Zowel voor als achter worden de vleugels bij elkaar gehouden, de vleugelpen kan dus niet draaien.

Tenslotte het geheel gemonteerd, gezien vanuit het open luik.
    (Het magneetje voor het luik zou verwarrend kunnen werken vandaar dat ik dat ook even heb aangewezen...)

De "neus" van de linkervleugel (hier dus rechts) is een keer gebroken bij een minder fraaie landing... dat is nu dus 2x 2 mm triplex.​

Die 4,5 mm stalen vleugelpen lijkt mij ruim voldoende, gezien de moeite die het mij kostte om de gewenste V erin te buigen... weliswaar is mijn Riser nog nooit met elastiek omhoog gegaan (altijd hückepäck) maar ik zou me daar geen zorgen over maken.​

Jaha ik weet dat de vleugels niet helemaal mooi aansluiten... misschien toch nog eens de pen ietsje rechter maken... ;)

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  20. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Aha nu snap ik het slim bedacht:D
    Ik ga het denk ik toch wat simpeler doen ik kan het altijd nog wijzigen bevalt het niet.
    Bedankt!
    mvg Rick

Deel Deze Pagina