Bouwverslag SIG Riser 2mtr zwever

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Rick R, 15 okt 2008.

1. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    We gaan stevig door met bouwen,
    Wingtips zijn klaar:
    Dan de romp daarmoet nog een hatch op en het neus blok
    En het blok er aan
    Dan na een tijdje schafen en schuren het resultaat
    Dan de vleugel bevestigging ik heb de aluminium buisjes op maat gezaagd en een gat gemaakt in de ribben. Ze steken door tot de 3e rib
    Ik zal de liggers nog even moeten verdikken met triplex zodat het een mooie kamertje wordt
    Zojuist heb ik het al even in elkaar gezet de bussen zijn nog niet ingelijmd de buitenste delen zijn met klemtjes vast gezet
    Morgen ga ik weer verder

mvg Rick

ps: Als jullie het irritant vinden dat de foto's tegen elkaar staan doe ik er in het vervolg wel even een spatie tussen:D

2. JHvdK

JHvdK

Lid geworden:
    15 okt 2006
    Hoi Rick,

Dat ziet er prima uit.
    Een tip die al meerdere keren hier voorbij is gekomen: Klopt het dat je een 8 mm aluminium buis tussen de liggers hebt gestopt? Als het nog kan is het veel beter om een messing buis te nemen. Die is veel sterker dan het zachte aliminium en bovendien minder breed. Dat messing past precies tussen de liggers. De volgende tip is om boven- en onderligger met elkaar te verlijmen/verbinden dmv 1 mm triplex. En dan nog met 2 componenten lijm. De ruimte tussen liggers en messing buis opvullen met restjes hard balsa of vuren hout.
    >>>>>>Hetzelfde kun je ook lezen in de post van @Huibert.
    De verbinding van de boven- en onderligger is van groot belang. Heb al aardig wat kisten in de hoogtestart dubbel zien klappen door een ondeugdelijke verbinding. ( Ook de mijne, ja) Wil je dat graag besparen....

Veel plezier en succes !!

Jan-Hein

3. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Jan-Hein, volgens mij doet de sterkte van de buis er hier eigenlijk niet toe, al was het plastic; het gaat erom dat de pen tot de derde rib komt, de pen steunt de liggers en of er een buis tussen pen en liggers zit maakt geen verschil.

Rick, ik neem aan dat je nog wel het verband van de ribben 1 en 2 herstelt... daar is niet veel van over na het boren van het gat voor de buis. Stukje triplex er achter met een boel epoxy of zo...
    Verder ziet het er prima uit hoor!

4. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Dat van die buis dacht ik namelijk ook en tussen de liggers verbuigt het toch niet.
    Ja zeker die ribben zijn wat zwak geworden doordat er sleuven in zaten voor het inlijmen van de oude vleugel bevestiggings methode ik zal het herstellen
    mvg Rick

5. JHvdK

JHvdK

Lid geworden:
    15 okt 2006
    Bart en Rick,

Dat maakt wel degelijk een verschil. Na verloop van tijd gaat de boel lubberen en het is niet fijn als het eind van de pen uit plastic of carbon wordt gedrukt door de kracht van de vleugels. Die kracht moet je niet onderschatten !
    Kortgeleden nog een FISSABLE in elkaar geknutseld met een middenligger van carbon rond, maar daarin moest toch echt een messing buis gelijmd worden.
    Bovendien is de middenligger in de vleugel van Rick van balsa en niet van vuren.....

Een ander voorbeeld is mijn RISER 100. Vleugels zijn verbonden met een verenstalen pen van 6 mm. Door een onverhoedse manoeuvre is die pen behoorlijk verbogen. De vleugels zelf gaven geen krimp......

Doe wat jezelf het beste vindt, het is alleen maar een tip.

Groeten, JH

Laatst bewerkt: 25 apr 2009
  6. JHvdK

JHvdK

Lid geworden:
    15 okt 2006
    Nog even de foto's, de tekening en mijn eigen vleugel goed bekeken.

Ik heb me vergist... :hammer: Onder het balsa zit wel degelijk een vurenhouten ligger. Excuses Rick.

Groeten, JH

7. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Maakt niet uit hoor, U bedoelt zeker de cap strip die nog onder de ligger door loopt deze geeft extra stevigheid.
    mvg Rick

8. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Vandaag de verdikingen gemaakt van 1mm triplex wat ik nu nog moet doen is een shearweb maken en dan is de vleugeldeling klaar. Maar nu vroeg ik mij af moet ik de buis inlijmen met epoxy of kan ik dat ook combineren met bruislijm wordt ook super hard en vult mooi het gleufje op tussen het buisje en de ligger?
    mvg Rick

9. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Het mooiste is het om epoxie aangedikt met microballons te gebruiken. Bij de shearwebs opletten dat de houtnerf vertikaal is.

10. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    De shearwebs maak ik ook van triplex 2mm dan maakt de nerf niet uit. Maar PU kan toch ook goed?

11. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Nou, om nou speciaal microballons te moeten kopen alleen om die buis in te lijmen...?

Ik vind het niet zo'n gek idee om dat met bruislijm te doen... alleen, om de mooiste passing te krijgen moet je eigenlijk de vleugel + buizen + pen helemaal monteren, tippen ondersteunen op de juiste hoogte, en dan de buizen met een paar toefjes epoxy of CA bij de 2e en 3e rib vastzetten. Na drogen de vleugel uit elkaar schuiven, en dan de buizen écht vastlijmen.
    Als je bruislijm gebruikt zou ik zeggen: zet de vleugel op z'n kant, plak een stuk tape tijdelijk aan de onderkant tegen de liggers, en giet er dan bruislijm in. Niet teveel want anders wordt het een zootje...

Ah er komen nog triplex shearwebs ook... dan hoef je dat plakband natuurlijk niet te gebruiken...

12. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Wanneer je zorgt dat de buis al goed met hard balsa opgesloten zit tussen de liggers dan gaat dat goed. Deze lijm hier dus alleen gebruiken als er niet meer dan kiertjes opgevuld moeten worden, anders echt epoxie gebruiken.

13. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Zo de bussen zitten ingelijmd ik zal snel de foto's posten:)
    Vandaag ga ik de buitenste delen aanlijmen ook die foto's zullen komen.
    mvg Rick

14. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Weer even een update

verdikkingen:
    [​IMG]\
    Allemaal ingelijmd

Bijgeleverde wig

En doormidden

In gepast "hmm moet nog even geschuurd worden''

Daarna een stukje er uit gehaald voor de middelste beplanking. En in geëpoxied (mooi woord:))

Links en rechts

Verstevigging

Hoofden scheef! Inmiddels buitenste delen aangelijmd

Beplanking gelijmd

Alu Buisje

Ik heb tegen het verschuiven vuren latjes op gelijmd, nu zit de vleugel stevig vast aan de romp geeft wat extra zekerheid.

Vanmorgen is het folie gekomen van Conrad. Transparante Oralight en Cub geel achtig

En een ontvanger accu. 1800 mah lekker veel omdat ik heb gehoord dat je veel gewicht toe moet voegen voor een correct CG.

Vanmiddag schuren, schuren, vervelend werk maar dan kunnen we coveren!!
    mvg Rick

Laatst bewerkt: 2 mei 2009
  15. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ziet er goed uit maar...

Die vuren latjes vind ik geen goed idee. Tijdens het vliegen zal je vleugel niet verschuiven (ik kan beter zeggen: zal je romp niet verschuiven). Maar als bij de landing de vleugel tegen een paaltje, boom of zo komt, wordt je romp gekraakt.
    Het is juist in zo'n situatie wel een voordeel als de vleugel flexibel op de romp zit. Bij mijn bevestiging zitten dus twee nylon boutjes; die worden geacht te breken als er zijdelingse kracht op komt... maar in dat opzicht is alleen elastiek (zonder latjes) beter.

Laatst bewerkt: 2 mei 2009
  16. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Wat Bart zegt is eerlijk gezegd ook mijn eerste reactie :( Het is wel zeer effectief tegen het verdraaien van de vleugelpen en de vleugelpen zit zo echt wel "Bombensicher". Is het een idee om in de hoek van de ligger en wortelrib een gaatje in de beplanking te maken. Hier lijm je dan een stukje vuren in, hier in een gaatje waar je schroefdraad in tapt (of aan de onderkant een inslagmoer). Door deze gaatjes kun je dan een triplex plaatje over de verbinding schroeven die de vleugelhelften bij elkaar houdt, 4 of 5mm breekboutjes zijn hiervoor voldoende. De vleugel zet je verder met elastieken op de romp.

17. JHvdK

JHvdK

Lid geworden:
    15 okt 2006
    Ben het met Bart en Huibert eens.

Hou het zo eenvoudig mogelijk, zonder toeters of bellen. Zelf zweer ik bij zulk soort kistjes bij elastiek. (zie foto op blad 1) Altijd prettig bij de hoogtestart en bij de landing.

Wat ik je nog wel kan adviseren is om triplex wortelribben aan te brengen. Dat past beter en houdt de boel ter hoogte van de pen een beetje bij elkaar.

Maar: het is toch leuk om een beetje te experimenteren, dat heb ik vroeger ook gedaan.

Plezier en succes, JH

18. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Hoe bedoel je precies: houdt het bij elkaar?
    Want ik denk dat dat precies Ricks probleem op dit ogenblik is. Hij heeft een pen met V-stelling, maar zijn idee om de vleugels bij mekaar te houden wordt door ons met z'n allen veroordeeld... :(

19. JHvdK

JHvdK

Lid geworden:
    15 okt 2006

Misschien leg ik het verkeerd uit. Ieder heeft zo zijn eigen manier van bouwen. Zelf maak ik altijd een dunne triplex eindrib om de vleugels mooier tegen elkaar te laten passen. Ook houdt zo'n rib de boven- en onderligger en de buis een beetje bij elkaar. Zoals bij de CIRRUS en de ALPHA. Waarschijnlijk bij de ATLANTIS ook? De vleugel wordt inderdaad bij elkaar gehouden door (in mijn geval) de elastiekjes. Anders door breekboutjes of wat dan ook.
    Maar zo'n eindrib heeft niet iedere kist, da's ook weer waar.

Sorry, JH

20. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ja, je hebt bij de Atlantis twee pennetjes naar voren zitten die in een rompschot passen, en twee boutjes door de achterlijst.
    (Voor wie het niet begrijpt: Jan-Heins Atlantis staat inmiddels bij mij in de kast...)
    Is vergelijkbaar met wat ik met mijn Riser heb gemaakt (alleen heb jij het VEEL mooier gebouwd...)
    Rick, hoe zorg jij nou dat je vleugels in een V omhoog blijven staan en niet omlaag?

Deel Deze Pagina