Bouwverslag SIG Riser 2mtr zwever

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Rick R, 15 okt 2008.

1. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Nou,
    Ik doe de pen in een vleugel en draai hem todat hij haaks tov de wortelrib staat. Dan duw ik het andere vleugeldeel er tegen de pen draait dan vanzelf goed. Ik denk als ik hem dan met elastieken vast zet kan hij toch onmogelijk draaien. Maar ik zat er over na tedenken om een stukje Meccano oid in een hoek te buigen en dan met een boutje vast te maken op de achterlijst.
    mvg Rick

2. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik denk dat je zal merken dat de vleugels de neiging zullen hebben om omlaag te gaan hangen (dwz zolag het toestel niet vliegt). Om dat te vermijden moet je iets maken om te zorgen dat de vleugelhelften tegen mekaar blijven. Een stukje mecano (of ander strookje metaal met 2 boutjes) is een mogelijke oplossing. Maar dan wel in het midden; bij de achterlijst is niet voldoende.

Dit is de reden dat, ergens in het begin, iemand je aanraadde om een rechte pen, in een hoek in de vleugel te lijmen. Dan heb je dit probleem niet...

Op zich zijn die twee latjes die je onder de vleugel hebt gelijmd ook een manier om de vleugels bij mekaar te houden, en best wel slim bedacht.
    Ik heb daar nog wat over zitten denken - misschien is het niet zo'n riskante konstruktie als we allemaal dachten: ALS de vleugel een tik krijgt, wordt de kracht via die latjes altijd op de rompzijkanten uitgeoefend bij voor- of achterlijst, dus vlak bij een rompschot; daar is de romp wel het sterkst.

Laatst bewerkt: 2 mei 2009
  3. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Bedankt,
    Als de vleugel een tik krijgt scheurt denk ik eerder de onderste beplanking los, wat niet zo'n ramp is. Als ik het zo laat dan ben ik van plan om ze in ieder geval wat in te korten dat je alleen voor en achter 5 cm hebt zodat het totale oppervlak wat kleiner is waardoor hij makkelijker af breekt als het nodig is. Zal ik het zo laten
    mvg Rick

4. JHvdK

JHvdK

Lid geworden:
    15 okt 2006
    Momenteel vlieg ik met een kist, waarvan de vleugel zo dun is dat ik geen rechte pen kan gebruiken....
    De vleugels worden bij elkaar gehouden door 2 pennetjes die aan de triplex wortelribben zitten en in een gat in de spant passen. Breken heel makkelijk af als 1 vleugel de grond raakt.
    Om te voorkomen dat de pen de verkeerde kant op gaat staan heb ik die aan 1 kant vastgelijmd met 2 componentenlijn. Probleem opgelost.

Groet, JH

5. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Dat is natuurlijk ook een goede en simpele oplossing Rick!

6. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Dat wist ik al en was ik ook al van plan om te doen daarom snapte ik vaak jullie reacties niet, maar het komt goed!
    vandaag coveren.
    mvg Rick

7. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Ik had even een vraagje over het bespannen van de vleugels.
    Kan ik dat het beste in de lengte doen 2x banen van 50 cm of, in een keer in de breed 100cm.
    mvg Rick

8. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Eerst de onderkant, in één hele baan.
    Dan de bovenkant. Je laat dan de bespanning ongeveer 5mm overlappen over de onderkant.

Anders deze even héél goed lezen, daar staat alles in wat je wilt weten: Hobby-

9. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Ik heb al eerder met oracover gewerkt, maar ik vroeg mij af of het noodzakelijk is dat het in één baan moet?
    mvg Rick

10. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Theoretisch kan het wel, boven & onderkant doorlopend, maar het is veeel moeilijker mooi te krijgen. Ik heb het gedaan bij mijn Yoda, die heeft nl als neuslijst een 2mm carbon staaf dus daar kan je moeilijk een naad maken...

11. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Nee ik bedoelde ook niet doorlopend,
    Ik heb één vleugeldeel per keer gedaan in 2 delen folie een boven en onderkant zoals het hoort. Het is goed gelukt foto's volgen.
    mvg Rick

12. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ah je bedoelde de tip en de rest van de vleugel.
    Ja, in aparte delen doen - had je al begrepen.

13. nicoowtje

nicoowtje

Lid geworden:
    30 mrt 2009
    leuk vliegtuigje rick!

is die al bijna af?? anders moet je maar een keer zeggen waar/wanneer je gaat vliegen, dan kom ik wel even kijken;)

14. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    hallo,
    Lang heb ik niks meer aan de modelbouw gedaan doordat er steeds weer dingen tussen kwamen. Nu ga ik weer beginnen en ik ben van plan om eerst easy-star te kopen omdat het blijkt dat de depron decathlon niet voldoet als trainer en het een echte mooiweers vlieger is. Aan de Riser zal snel weer aandacht worden besteed omdat het niet lang zal duren voordat de Easy in elkaar zit.
    mvg Rick

15. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Zo, laatste week veel gedaan een update
    Servo's

On naar achter

Bowdens

mvg Rick

16. Erik v. Schaik

Erik v. Schaik

Lid geworden:
    22 dec 2003
    Het leuke van die schakelaar is dat je een keer je kist uit gooit ;)

Ziet er verder netjes uit!

17. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Ziet er zeker netjes uit :thumbsup: De schakelaar monteer ik zelf altijd met ON naar voren om risico van het "uit" gooien te verkleinen. Verwacht dat dit hier toch al niet gauw zal gebeuren omdat de schakelaar tamelijk ver naar voren zit en niet direkt in het "vasthoud" gebied.

18. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Ik dacht dat ON juist naar achter moest omdat het toestel meestal van je af beweegt

19. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Mijn redenatie hierachter is dat als je gooit je hand sneller wil gaan als het toestel. Dus als je perongeluk het toestel iets te los in de hand hebt je hand naar voren langs de romp glijd. Dus in mijn situatie gooi je dan de schakelaar aan.

20. JHvdK

JHvdK

Lid geworden:
    15 okt 2006
    Huibert en Rick,

Waar de schakelaar zit daar hou je je kist niet vast bij de hoogtestart. Meestal ter hoogte van de achterrand van de vleugel.......

Groet, JH

Deel Deze Pagina