bouwverslag sleepkist (Superchart XL)

max, ik heb hier nog nieuwe wielen van 120mm zijn te zwak voor mijn bigjim. weet niet of het hier wat voor is?

Raymon, vanmiddag de wielen geplaatst en ze passen precies! Of je zulke grote wielen mooi vindt is een kwestie van smaak. Ik maak me er niet druk over en de zwevers morgen waarschijnlijk ook niet ;).

Max

Ja inderdaad. Eerst vond ik het erg lelijk maar door die series over vliegen in Alaska ben ik er wel anders tegen aan gaan kijken.

Zou koud wordt het morgen trouwens niet ;).

Max

Grote wielen zijn in mijn ogen vaak minder mooi maar op een sleper is het wel héél erg fijn als je betrouwbaar en makkelijk weg komt. Met te kleine wielen kun je van die rare zwiepers krijgen in het begin van de aanloop en het kost ook veel energie. In dit geval gaat functie voor vorm als je het mij zou vragen :-)

Grote wielen zijn in mijn ogen vaak minder mooi maar op een sleper is het wel héél erg fijn als je betrouwbaar en makkelijk weg komt. Met te kleine wielen kun je van die rare zwiepers krijgen in het begin van de aanloop en het kost ook veel energie. In dit geval gaat functie voor vorm als je het mij zou vragen :-)

Klopt! Om diezelfde reden heeft hij ook behoorlijk veel toespoor zodat hij lekker rechtuit gaat!

Morgen voor deze kist ook de sleep-maiden want er heeft nog niks achter gehangen.

Max

nieuwe motor

Op het vintage glider treffen een vijftal sleeps gedaan. De 120 mm wielen zijn perfect voor het ruwe terrein (met dank aan Raymon).

Toen ik bij de vijfde vlucht het gas dicht deed kwam er een wit rookspoor uit de romp.... In eerste instantie dacht ik: oh de motor staat wel wat rijk (oude brandstofvliegers reflex hoewel ik al 3 jaar geen nitromotor meer heb aangeslagen ;) ). Mijn tweede reactie was: oh shit daar gaat mijn regelaar. Ik heb wel een aparte BEC maar was toch bang dat de boel zou uitfikken voordat ik geland was. gelukkig viel dat mee, maar de motor was wel zwaar oververhit. Die bleek het sleepgeweld dus niet aan te kunnen. Dus snel en nieuwe uit de winkel in Kampen gehaald zodat ik morgen weer kan vliegen op het jaarlijkse snertvlieg evenement van modelvliegclub Cumulus. Na enig sloop- en breekwerk zit hij er in:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Zekers, komt helemaal goed.
Welke Dymond motor is het?

verstuurd vanaf mijn Android telefoon

Laatst bewerkt:
@Serge: de koeling is redelijk optimaal. Zowel om de motor heen, als door de wikkelingen. Ik had de oude motor nog liggen, maar was de specs kwijt. Volgens mij heb ik een te grote prop voor die motor gedraaid.

@Sander: ik heb nu een 4253 Dymond 410 kv gekocht met een 16x8 prop.

Max

Max 60A of 1100W, dat moet wel lukken
pas maar op dat je de voorkant niet van je kist afscheurt :mrgreen:

Dat gaat niet gebeuren! Ik kan wel bouwen:p. Waar ik eerder bang voor ben is het torqueprobleem. Ik zag dat de kist met de oude setup al behoorlijk scheef trok. Teveel power op een te kleine kist geeft dat effect soms.

Max

Back