Bouwverslag Smit Kamara in 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Adam, 2 nov 2006.

1. hawser

hawser

Lid geworden:
    23 sep 2007
    Van je vrienden moet je het hebben

Adam,
    Zie er natuurlijk netjes uit maar waarom rookglas het de ramen duidelijk meer een blauwe glas hebben dan een rookglans? Verder, die 10 cm is opgebouwd uit half wit staal en half koper, spuit jij alles wit? (ik zou ook niet weten hoe je het anders moet doen)
    Ik zit nog in de "honden hokken" en dit wordt volgend jaar mijn uitdaging.
    grtjes
    Hawser

2. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    In principe zit er redelijk helder glas in bij het origineel, inderdaad met een heel klein beetje blauw gloed.
    Rookglas geeft wat mij betreft twee voordelen.
    Ten eerste zorgt het er voor dat er minder te zien is in de brug, dus ik hoef (en wil) geen compleet brug interieur te maken.
    Ten tweede contrasteert het wat meer met het wit, op een afstand zijn de ramen wat zichtbaarder en is het niet zo'n witte vlakte.

De messing rand wil ik proberen aan te brengen met zo'n goudkleurige merkstift, die dingen die ze gebruiken om kerstkaarten ed te beschrijven.
    Stift precies op het randje zetten onder 45° en dan de contour volgen. Ik verwacht dat er dan wat goudkleur op het raam komt en aan de zijkant.
    Maar dat moet ik nog gaan testen, misschien gaat het wel helemaal niet :cool:

3. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Wordt mooi strak Adam !

4. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Het stuurhuis is gespoten.
    Het heeft best wel wat voeten in de aarde gehad, om te komen waar ik nu ben.
    Omdat ik het schip niet "werf nieuw" wil maken maar "licht gebruikt" is het niet zo simpel om de boel naar m'n zin in de verf te krijgen.
    Omdat het origineel ook heel goed onderhouden werd, moet er dus een middenweg gevonden worden.
    Zelf ben ik er redelijk tevreden over.

Brugdek was het simpelst te spuiten, gewoon grijs met achter de rookkanalen een zwarte waas

De "zonnehoed" was wat lastiger.
    Op de hoeken en randen met de airbrush een heel lichte grijs aan gebracht.
    Hierna heb ik er een fluoriserende oranje overheen gespoten van uit een spuitbus.
    Als laatste, om het er wat verbleekter uit te laten zien een waasje van een matte wit gemengd met een matte grijs er overheen gespoten.

De ramen zijn goed onder het afplakband vandaan gekomen, niks onder gekropen, en ook bij het verwijderen geen problemen gehad met het loskomen van de verf.
    De "messing lijsten" heb ik met behulp van een goudkleurige stift aanbracht.
    Om deze stif goed te geleiden heb ik een hulpstukje gemaakt van plexiglas wat op de stift past.
    Deze zorgt er voor dat de stift langs het raam geleid wordt zodat de lijn overal even dik is. Tevens zorgt deze geleiding er voor dat er ook een goudrandje aan de zijkant van het raam komt met een zelfde "hoogte"
    Op zich ben ik niet geheel ontevreden over het resultaat. Op sommige punten had het iets straker gekund maar dat is voor een volgende keer.

Ook de stuurhuis deuren hebben hun plaatsje gekregen. Deze zijn opgebouwd uit 3 plaatjes polystyreen van achtereenvolgend 0.5mm, 1.0mm en 1.0mm dik.
    Deze zijn CNC gefreesd, en worden door de gaatjes van de knevels ten opzichte van elkaar gecentreerd.

Om ook hier niet "werf wit" te krijgen heb ik het gehele stuurhuis afgelakt met een matte vernis, waar ik een paar druppel matte licht grijs door heen heb gedaan.
    Niet echt waarneembaar, maar ik heb wel het idee dat het niet meer zo "hard" wit is
    Van de week proberen de rest van de ramen er in te maken, en de naam op het stuurhuis dak te spuiten, en dan kunnen we rookkanalen en hoofdmast gaan monteren :banana:

5. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Ik vindt het geslaagd Adam.

Ze groeit!

6. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Ziet er gewoon prachtig uit Adam...

7. Herm

Herm

Lid geworden:
    1 dec 2009
    Adam,

Gaat naar mijn idee best goedkomen,het idee ''licht gebruikt'' spreekt mij wel aan en wat betreft de druppels mat grijs om ''werfwit" te voorkomen houd ik wel in mn achterhoofd.....,ik vind er goed uit zien!

gr Herm

8. Koos82

Koos82 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 dec 2007
    ik kan niet anders zeggen dan SUPER!!!!, ziet er echt super strak uit mijn complimenten

gr
    Koos

9. kuperus

kuperus

Lid geworden:
    18 nov 2005
    Strak werk adam, btw nice idea van die goud stift... kun je foto maken van dat opzetstukje, ben nl altijd nieuwsgierig naar wat voor gereedschap gebruikt wordt :).

10. Rob Haan

Rob Haan

Lid geworden:
    11 jul 2009
    Dag Adam. Ziet er allemaal goed uit. Hou de vaart er in. Grt Rob.

11. hawser

hawser

Lid geworden:
    23 sep 2007
    Oranje

Hoi Adam,
    Een heel mooi resultaat behalve de lipstick weathered oranje kleur (op mijn computer). Je zie vaak dat de kleur op zich wel oranje blijft maar de ondergrond er door komt, je zie dan ook vaak "vegen" Het weatheren is dan ook niet de totale kleur maar onregelmatigheden in de goede kleur.
    grt
    Hawser

12. rovman

rovman

Lid geworden:
    13 okt 2007
    Adam eindelijk je foto's kunnen aanschouwen, ziet er fantastisch uit.
    door het weatheren wordt je model een stuk realistischer.
    groet Loek

13. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Dat heb je met zo'n appel ding ;)
    Het lijkt op de foto "egaler" als dat het in het echt is.
    Je ziet in het echt op de hoeken en randen een iets donkerder tint, als ware het vuil.
    Met de lipstick kleur heb ik alleen het hele harde fluoriserende weg willen halen, omdat ik dat knallende niet vond passen bij een ietsje pietsje verweerd uiterlijk.
    Maar het blijft voor een leek eng om iets wat netjes in de lak staat, weer te gaan behandelen zodat het wat "verweerder" uit gaat zien.
    Daarnaast zijn het de eerste stappen die ik maak op "weathering" gebied, dus er zullen wel meer nog eens dingen niet helemaal uitpakken zoals ik ze bedoeld had :cool:

14. MarcoB

MarcoB

Lid geworden:
    7 jan 2005
    Hoi Adam,

Je mag dan zeggen dat je als leek bezig bent en dat dit je eerste stappen zijn, het zijn dan wel verrekte mooie stappen!

Ik vind het model erg mooi worden, eerder voor de vitrine dan het water!

Succes verder

Marco

15. Novatrans

Novatrans

Lid geworden:
    15 mei 2008
    Mijn complimenten Adam.
    Heb met open mond naar uw foto's gekeken.

16. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Het heeft de nodige tijd en inspanning gekost, maar vandaag stond de postbode aan de deur met mijn "custom made" etswerk.
    Gedurende de bouw heb ik constant onderdeeltjes verzameld welke ik geëts wilde hebben.
    Afgelopen zomer had ik dan eindelijk een A4-tje vol met onderdelen welke ik d.m.v. etsen wilde laten maken.
    Een eerdere opdracht was al eens gedaan door Saemann, en de kwaliteit daarvan was uitstekend, dus ook dit vel is geësts door Saemann.
    Matriaal is Neusilber 03.mm dik.
    Het grootste probleem was echter de AutoCad tekening "onbeschadigd" bij Saemann te krijgen. Hij werkt met AutoSketch, en dan kan niet zo goed overweg met AutoCad.
    Maar uiteindelijk is het toch gelukt met als onderstaand resultaat:

Logo's, scheepsnaam, ventilatieroosters, 2x voorstopper, boegschroefroosters, deurschanieren, lasflenzen, flushluiken, handwielen, soldeermal voor trappen, loop-, en beschermroosters, zoeklichten, lamelenbediening enz.

Wat details:

van links naar rechts: deurschanieren, deurpatrijspoorten, en flenzen met voor 2mm en 1.5mm draad.

Luikknevels, en boven in handwielen voor afsluiters

... om niet te vergeten welke kant het handwiel van een deur op moet draaien om hem te openen.

Flushluiken

en zo groot is het allemaal.
    Saemann adviseert om met onderdelen niet dunner te gaan dan de plaatdikte, in dit geval 0.3mm.
    Echter van Leen Boers had ik begrepen dat 0.2mm ook nog mogelijk is.
    De "liggers' looproosters zijn dan ook maar 0.2mm dik!
    Dit geeft een heel realistisch uitziend rooster.
    Ook de spaken van bijvoorbeeld de grote handwielen zijn maar 0.2mm!
    Dit wordt nog wel een uitdaging om te bevestigen, en om dit zo te spuiten dat het ook nog zo gedetaileerd blijft.
    Maar daar komt de airbrush cursus weer goed van pas bij.....

17. jongman

jongman

Lid geworden:
    9 aug 2005
    Adam,

We wisten al dat dit eraan zat te komen, maar ondanks alle perikelen is het in alle opzichten fantastisch geslaagd.

Ben natuurlijk zeer nieuwsgierig hoe het eruit gaat zien aan boord van de Kamara...

groetjes, Willem

18. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Sjiek de friemel Adam,
    Mooi kerstkado voor jezelf toch?

19. gerraldpeters

gerraldpeters

Lid geworden:
    15 okt 2005
    Adam,

Dit ziet er echt gaaf uit.

Even of topic.
    @ Merklin. jouw avatar can niet. Dit is een schande voor Apple. :)

20. Koos82

Koos82 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 dec 2007
    wow adam, ben erg onder de indruk van dit prachtige ets werk, het zal ongetwijfeld heel veel werk zijn geweest om het überhaupt netjes op tekening te krijgen.

kan alleen maar zeggen ga zo door!!

gr
    Koos

Deel Deze Pagina