Bouwverslag Smit Kamara in 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Adam, 2 nov 2006.

1. Rob Haan

Rob Haan

Lid geworden:
    11 jul 2009
    Smit Kamara.

Hoi Adam. Heb je voor dit werk een curses zilversmid gevolgd ? Het ziet er allemaal prachtig uit. Grt Rob.

2. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Het zilver moest toch verdwijnen, en wat zijn dan mooiere onderdelen om het resultaat te zien dan de logo's.
    Geeft gelijk een stukje herkenbaarheid, voor zover dat er al niet was, maar het smoelt gelijk een stuk beter.

Voor het eerst aan de gang gegaan met watergedragen verf van Schmincke.
    Waarom Schmincke?
    Ik kon hiervan op internet een redelijk uitgebreide "receptenlijst" van vinden voor RAL nummers.
    Aangezien ik nog nooit ergens de juiste RAL nummers van Smit gevonden heb (hoogstwaarschijnlijk zijn de Smit kleuren ook geen RAL nummers) ben ik voor het geel wat gaan experimenteren met "druppelen".
    Ik moet zeggen dat ik goed tevreden ben over het resultaat.
    Als basis heb ik het druppelrecept voor RAL 1023 genomen, maar ipv 1/5 druppel "goldocker" er één druppel in gedaan, waardoor het wat donkerder geel geworden is.

Met het etswerk had ik al een montagehulpje voor de logo's mee laten etsen.
    Het montage hulpje met twee stukjes plakband vast gezet op het schoorsteenbord.
    De logo onderdelen uitgeknipt uit hun raampje waarin ze ook gespoten zijn. Omdat de verbindings stukjes maar 0.3mm breed waren en ook nog eens half geëtst waren, is er niets van te zien dat er hele kleine stukjes niet gespoten zijn.
    De logo onderdeeltjes in de pincet gehouden en aan de achterzijde bespoten met Bison spuitlijm.
    Voordeel van deze lijm t.o.v. CA-lijm is dat het de mogelijkheid bied om de deeltjes goed uit te kunnen richten. En met spuiten is het redelijk egaal aan te brengen.

Letters zijn op dezelfde manier aangebracht. In het montagehulpje had ik wat "aanslagpunten" voor de diverse letters aangebracht, zodat het uitlijnen van de letters een fluitje van een cent werd.

Na dat alle onderdelen aangebracht waren, het hele bord nog een keer afgelakt met Glitsa matte parket lak, met bovenstaand resultaat.

Ik moet zeggen dat ik super tevreden ben over het werken met de watergedragen verven.
    Geen "verflucht" meer in huis, dus ik hoef niet meer buiten de deur te gaan om m'n spuitwerk te doen.
    Geen las van overspray, ik kan dan ook gewoon op de hobby kamer werken, zeker i.c.m. het nieuw aangeschafte fluisterstille compressortje :D
    En het spul is lekker gauw droog, dus je kan lekker doorwerken.
    Ik moet zeggen, ik ben om!

3. Fer van der Burg

Fer van der Burg

Lid geworden:
    11 mei 2010
    Adam,

ziet er weer strak uit.

Groet,

Fer

4. Dordtsebank

Dordtsebank

Lid geworden:
    19 nov 2007
    Mooi werk Adam.
    Mooi resultaat hoor.

5. hawser

hawser

Lid geworden:
    23 sep 2007
    Ets werk

Hoi Adam,
    Etswerk blijft toch het mooiste werk..als je het goed kan tekenen.
    Ziet er mooi en strak uit, dat ga ik niet redden met de Oceanic maar we doen ons best, een ouwe dame met wat make-up.
    grt
    Hawser
    (jammer dat het een Smit/Boskalis boot is)

6. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Om jou de wind uit de zeilen te halen wordt het volgende model zeer waarschijnlijk geen Smit/Boskalis boot, of ze moeten iets heel leuks op stapel gaan zetten.

7. Mauricc03

Mauricc03

Lid geworden:
    7 aug 2007
    Ben nu wel benieuwd welke compressoortje, spuitje e.d. je gekocht hebt en welke verf je dan gebruikt. Ik heb nog veel verfwerk te doen en wat jij tot nu toe gespoten hebt, ziet er strak uit!

8. Cotjuh

Cotjuh

Lid geworden:
    5 mei 2009
    zo nou mijn toetsenbord is wer schoon en droog na al dat gekwijl haha..

heel mooi gedaan Adam, mag maar hopen dat ik dit soort dingen ook maar een beetje kan evenaren..

9. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Maurice,

Ik heb de compressor bij Almere Airbrush Service gekocht.
    Is het instap model Werther TC108, en voldoet voor mij prima.
    Als verf heb ik gekozen voor Schmincke omdat ik hiervan een "receptenlijst" voor RAL kleuren vond op internet.
    Spuitje had ik al, merk weet ik niet, maar geen €20,= modelletje.
    Bij het spuitje heb ik toen 3 naaldsets gekocht, 1x 0.3mm, 1x 0.5mm en 1x0.7mm.
    Nu met de verven van Schmincke werk ik eigenlijk alleen nog maar met 0.3mm, en soms zou ik willen dat ik nog een kleiner naaldsetje had

@Cotjuh
    Oefening baart kunst :D

10. Cotjuh

Cotjuh

Lid geworden:
    5 mei 2009
    ja idd haha.. maar sommige mensen kunnen het gewoon, en sommige mensen kunnen iets minder ;)

toch zou ik wel eens meer van dat etsen willen weten/ zien..
    Je kan er heel veel mee begrijp ik, maar het is ook vrij duur of valt dat mee?

11. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Ik kan van het etsen niet heel veel meer laten zien dan wat hier al eerder geschreven is. Het complete etsproces gebeurt buiten mijn deur. ;)
    In eerst instantie zal het etsproces zelf in orde moeten zijn. Als het etsen zelf niet goed gebeurd wordt het eind resultaat ook niks, ook als had je nog zo'n nauwkeurige tekening.
    Zoals al eerder aan gegeven is dat bij Saemann dik in orde.

Hoe nauwkeuriger de tekening, hoe beter het eindresultaat. In mijn optiek is het dan ook alleen maar mogelijk als je op de één of andere manier "digitaal" kan tekenen.
    Zelf heb ik AutoCad gebruikt, maar het kan uiteraard ook met andere tekenprogramma's.
    Hand gemaakte tekeningen zullen ook wel kunnen maar daar haal je niet de precisie mee van digitaal tekenen, en om over de gelijkheid van repeterende onderdelen nog maar te zwijgen.

En wat is duur? Ik betaalde voor een A4 inclusief het maken van de films en verzendkosten iets rond de € 90,=
    Natuurlijk is dit een hele uitgave, aan de andere kant heb ik nu onderdelen die ik anders niet (in deze vorm) had kunnen maken.
    Als je dan naar de totale kosten van een modelbouwschip kijkt valt het ook wel weer mee.
    Daarbij nog: "Beter duur, als niet te koop" :D

12. gerraldpeters

gerraldpeters

Lid geworden:
    15 okt 2005
  13. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Van mij wel ;)
    Ik weet alleen niet of je hiermee de resultaten zult halen die je bij Saemann vandaan krijgt.
    Om alle parameters zoals belichting, temperatuur, concentratie van het bad, goed te krijgen en te houden schijnt nog al lastig te zijn.
    Ik wil voor dit geld niet gaan tobben, maar dat is ieder zijn eigen keuze.

14. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Ik vindt de prijs vergeleken met de kwaliteit en detail het dubbel en dwars waard,

15. JW Houtman

JW Houtman

Lid geworden:
    2 jan 2012
    schitterend! echt super die trap!
    die smit kamara is ook een mooi schip...

k ga het vanaf nu echt volgen!

16. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    En zo gaan de trappen er uitzien naar een paar avondjes airbrushen en afplakken

17. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Die zien er goed uit Adam. Eer van je werk op deze manier

18. Herm

Herm

Lid geworden:
    1 dec 2009
    Dat komt dichtbij perfectie!, prachtig!

(hopelijk te zien in Hoogvliet...)

gr Herman

19. Ik heb net het gehele topic doorgelezen, maar echt diepe buigingen voor dit monnikenwerk.
    Mijn hemel wat een nauwkeurig werkje is dit, en wat een magnifiek schip moet dit wel niet worden.
    Ik ben bijzonder benieuwd hoe het schip eruit komt te zien als het in zijn uiteindelijk kleuren staat, en het achterdek ook volledig opgebouwd is.
    Zo opgegaan in je gehele verhaal dat ik de tijd zelfs compleet uit het oog ben verloren.
    Dat je hier gewoon als zes jaar mee bezig bent zeg. Maar dat is ook absoluut te zien. . .

20. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Leuk om te lezen dat mensen het zo interessant vinden dat ze tot 02:55 uur zitten te lezen :D

Deel Deze Pagina