Bouwverslag Smit Nederland,1meter40 versie

• Topicstarter Topicstarter Wouter Voorberg
  • Startdatum Startdatum
En p.s. pendelaar : mijn vader is botenbouwer(echte) en zal dus wel weten hoe het op de juiste manier moet

Wouter Voorberg zei:
En p.s. pendelaar : mijn vader is botenbouwer(echte) en zal dus wel weten hoe het op de juiste manier moet

Nou ja, zo werkt het niet helemaal natuurlijk.. bij een 1:1 boot zijn de criteria toch iets anders. De wand van jouw modelromp moet niet de dikte hebben van een 1:1 boot bv.

Maar laat je niet gek maken, het ding zal er straks prima uitzien ;)

@hezik daar hebben we wel rekening mee gehouden,ooit van tekeningen gehoord ? :wink:

Alweer een update:

na het schuren twee lagen glasvezelmat met ertussen lak epoxy :

mn vader met glasvezel mat in hand en de boot met de eerste laag lak epoxy
SmitjeBroer012.jpg

resultaat:
SmitjeBroer013.jpg

nu is het ècht geen kliederzooi meer :P

hey

vraagje moet eerst de neus en de kont niet dicht gemaakt worden voor je er op ging met glasvezel.

Groetjes Geert

PS respect voor op die leeftijd aan zoon uitdaging te beginnen.

nee dat hoeft niet want die maken we van massief core-cell(een lichtgewicht kunstof vulmateriaal dat heel sterk wordt als je het met epoxy verbindt)

nee wij gebruiken die glasvezelmatten om het hout te verstevigen.zoals jij bedoelt verstevig je het polyester

hey wouter

maar hoe ga je nu de kop en het gat afsluiten? dat zou toch moeten gebeurd zijn voor je er met glasvezel over ging. want de kop daar kan wel eens heel hard afzien.

Groetjes Geert

Dat kan ook later nog wel hoor.. glasweefsel kun je ook in lagen aanbrengen ;)

Ben wel benieuwd wat die romp straks weegt, daar zou ik me meer zorgen over maken dan over hoe glad hij wordt.. want glad wordt hij wel, dat geloof ik wel :)

hezik zei:
Dat kan ook later nog wel hoor.. glasweefsel kun je ook in lagen aanbrengen ;)

Ben wel benieuwd wat die romp straks weegt, daar zou ik me meer zorgen over maken dan over hoe glad hij wordt.. want glad wordt hij wel, dat geloof ik wel :)

ik ben ook bang dat deze ver over de 20KG gaat wegen. Hoe diep ga je hem leggen wouter?

@TheHawk
Wat maakt het uit hij moet er toch lood of akku.s in leggen. :oops:
Want hij word nog al groot he.
En de normale diepte: is zo ongeveer van achteren, met het puntje spiegel in het water en voor tot onderkant ankerkluisgat. :roll:
mvg
Frederik :D

Nou dat maakt in zoverre uit dat je het lood kunt plaatsen op de plek waar jij het wil. Je kunt dan dus de waterlijn mooi krijgen door op de juiste plekken lood aan te brengen. Dat kan niet als je romp uit zichzelf al op gewicht is.

Maar goed, volgens mij zal het allemaal wel goed komen hoor ;)

Hoi Wouter,

wat betreft je inschatting van je gewicht kan ik je één ding met zekerheid zeggen:

Die is veel te laag.

Ik heb zelf de Smit Siberie in de schaal 1:20, 1,43 mtr lang en 43 cm breed en het mooie gewicht van ongeveer 57 tot 60 kilootjes 8O

Dus succes met slepen want ik weet wat het inhoud.

Kijk hier maar eens voor mijn bouwverslag: www.geocities.com/scheepsmodelbouiw/

André

DreBo zei:
Hoi Wouter,

wat betreft je inschatting van je gewicht kan ik je één ding met zekerheid zeggen:

Die is veel te laag.

Ik heb zelf de Smit Siberie in de schaal 1:20, 1,43 mtr lang en 43 cm breed en het mooie gewicht van ongeveer 57 tot 60 kilootjes 8O

Dus succes met slepen want ik weet wat het inhoud.

Kijk hier maar eens voor mijn bouwverslag: www.geocities.com/scheepsmodelbouiw/

André

dat was net het model waaraan ik zat te denken qua gewicht :oops:

Wouter Voorberg zei:

Ik heb in iedergeval nog nooit een echte boot zien bouwen met gebruik van tie wraps, maar goed ik kan ook nog leren.....

Succes met het bouwen.

Pendelaar

Dat gewicht is veel te laag geschat, mijn Frankrijk is 1:25, 112 cm lang en weegt al 25 kilo. Mijn Ionia is 126 cm lang en weegt al 35 kilo.
Nog even wat over de bouw constructie, inplaats van ti-wraps is het heel goed mogelijk om de huidplaten, stroken, permanent goed vast te krijgen tegen de spanten. Neem een boortje van ca. 2,5 mm, liefst een tiende kleiner en boor gaatjes in de strook en spant. Neem kleine cocktail prikkers, die zijn ook deze dikte en goed aan de maat, snijdt deze in tweeën en knip een klein stukje van de punten af. Spant en lat lijmen en tik nu deze houten pennetjes met wat lijm in de gaten.
Dit geeft een rotsvaste verbinding en is ook naderhand goed te schuren.
Het is maar een tip.
Als romp en bovenbouw klaar zijn, dan begint het echte werk pas, alle details maken en dat kost wel veel tijd! Vooral geen haast maken! Succes met de bouw!

Groetjes Hans.

Back