Bouwverslag Smit Rotterdam Jumo

Papier machee is alleen niet zo sterk.
Maar het kan. Als je het afdekt met een wat slagvastere glasdork epoxyhuid.

Maar papiermodellen, verf doordrenkt, kan je scheepsmodellen van maken. Vooral in de jaren 50 en 60 vorige eeuw.
Die modellen waren niet eens radiografisch, dat werd veel te prijzig, maar men stuurde de modellen rechtuit van overkant naar overkant, met exentriek, motor aangedreven of met elektromotor.

De bulb steven schuur ik zo uit de hand.
Een vorm kan je ook genereren door stapeling.
Door de vormen te stapelen als geografishe hoogtelijnen, en de scherpe hoeken te vlakken.

Kan ook via timmermansoog.
Iedere plank hout te lakken, daarna te plakken. Bij het modelleren krijg je dan de keur te zien, en kan je de vorm die je schuurt inzichtelijk houden op symmetie ter ondersteuning van het timmermansoog.

Zo kan je keurig een kabinekapje schuren met de schuurlat, om een matrijs te maken voor dieptrekken.

Zo een bulb heb je in een hanomdraai ineen geflanst en in vorm.

Kan ook via timmermansoog.
Die van mij staat wat uit het lood
1748471726551.png

Wat teveel materiaal afgehaald, dus houtpasta erop, en laten drogen.
Morgen schuren en kijken als ik tevreden ben met mijn boegbulb.
Het ziet er niet slecht uit, maar het kan wss beter...

De boegbulb word een beetje een zooitje.
Bij het opmeten er geen rekening mee gehouden, dat ik de kielbalk nog moest uitsnijden.
Nu kom ik die paar mm tekort in de breedte.
Dus aan beide zijden een beetje hout bijgeplakt.
Je mag gvd toch niets vergeten hé.

Het helpt wel om mijn mini beitels wat gewoon te worden lol
Die werken best goed in hardhout.
In balsa wat minder als je (bijna) recht tegen de nerf gaat, dan is een scalpel beter, met de nerf mee is zijn de beitels wel makkelijk, ook als je door de nerven moet snijden, doen de beitels wat je wil.

Nog even en je maakt houtsculpturen Jumo. Je moet het ook niet moeilijker maken dan het is. En balsa bewerken is moeilijker dan het lijkt. Maar al doende leert men. Gr. Klaas.

Je moet het ook niet moeilijker maken dan het is.
Het gaat niet over het moeilijker maken dan het is, maar het maken zoals het op het echte schip eruit ziet, want dat is toch de bedoeling.

Ik zal hier even Wump als voorbeeld nemen.
Alle respect voor iemand die dit van nul kan bouwen, hoe de latjes aansluiten en hoe goed dit model eruit ziet, ik heb zoveel geduld niet en ik zal wss een hoop filler moeten gebruiken.
Maar ik wil de boegbulb zoals in deze foto niet op mijn SR/L, want die klopt imo niet.
Ook de smalle kiel erachter klopt volgens mij niet.
Ik vind het spijtig dat je zoveel werk en liefde in een model steekt, en dat dat detail er dan zover naast zit.
Maar ik heb nog niet de volledige thread gelezen, en weet dus niet als dat nog aangepast is.

Het is trouwens deze foto, waardoor ik online beginnen zoeken ben.
Het klopte volgens mij niet, omdat een sleper vlot moet kunnen sturen, en dan glijd een plattere kiel beter dan zo'n scherpe, die tegen het water duwt ipv erover te glijden.

Zoals iemand eerder zei, vroeger was het makkelijker, want je had geen internet.
Nu dus wel, en dan ga je opzoek naar foto's, en de enige die de boegbulb juist heeft is de Heller 1:200.

1748559638557.jpeg

IMG_5107.jpg

DSC02479.JPG

Raar ding die bulbsteven. Je zou verwachten dat een scherpe voorkant het beste zou zijn, maar niet dus.

Het is zoals gezegd een beetje een zooitje, maar ik heb nu wel een vorm waar ik tevreden mee ben, en kan gebruiken om de boegbulb te maken.
En geleerd dat als een vorm gebogen is, je veel meer nodig hebt dan je denkt nodig te hebben, als je begint de "overschot" weg te zagen.

100_0775.JPG
100_0778.JPG

Laatst bewerkt:
Wilde een cabinekapje maken, matrijs, om diep te trekken uit vacuvac folie. Niet doorgezet.
Had een idee, maar vond het toch niet mooi uitpakken.

Zo begon het. Contouren op de assen uitgestipt... de hyaten te vullen met balsa.
De contouren van de vulling eerst ruw en in overmaat. Met marker de lijmoppervlaktes van een kleurtje voorzien.
Daarmee de vorm met timmermansoog beoordelen op symmtrie, gelijkvormigheid.
Dan met de schuurlat, een alu hoeklijst van de bouwmarkt, met grit 100 er op gelijmd met spuitlijm.
(Afstoken met een brandertje, en hoppa weer een nieuw strookje schuurpapier aanlijmen...)
Hier maak ik gebruik van dikker balsa, maar je kunt ook stapelen met dunner materiaal 2 of 3 mm

Van basis, naar ruw in model geschuurd, naar behoorlijk in model...

IMG_8653.jpg IMG_8657.jpg IMG_8659.jpg IMG_8662.jpg

Als objecten wat kleiner zijn om goed vast te pakken, lijm je ze bv op een stokje,
om daarna in positie verder fijn te worden afgewerkt te worden.

Op dezelfde manier, maar dan in een samenstelling van meerdere materialen,
heb ik zo een plug gemaakt voor een motorkapje voor de Calmato laagdekker...
De plug uiteindelijk mooi in grijs gespoten en gepolijst,
om daarop een strak afgietsel in gipshelften te verkrijgen, en vervolgens in epoxy een afgietsel te maken.

Bouwwijze heet stapelbouw of bread & butter. En kan je daarmee een romp bouwen.
Een bouwsysteem dat zelfs voor sleeptankmodellen werd toegepast,
die daarna machinaal naar lijnenplan tot een loepzuivere romp werden gefreest...

IMG_1393.jpg IMG_1420.JPG

Gr Bas

Zo begon het. Contouren op de assen uitgestipt... de hyaten te vullen met balsa.
Maar dan heb je toch wel enkele duidelijke tekeningen/foto's van alle zijden nodig.
Die heb ik niet, enkel wat oude foto's, dus moet ik er met mijn pet naar gooien, en inschatten hoe een vlak/ronding loopt.
En dat valt nogal tegen.
Ik heb wel een goed ruimtelijk inzicht, maar met alle gebogen vlakken ben ik daar dus niets mee.
En de enige rechte lijn die er is, is die van het spant, waar het bulbsteven tegenaan komt.

Als je geen tekeningen hebt, en allen wat foto’s, dan kun je desondanks de vorm nog aardig reconstrueren.
Op dat moment maak je eerst eerst een tekening voor het werkstuk.
Dat helpt het 3D inzicht. De vorm te verkennen.

Ik doe dat dan wel veelal eerst digitaal, maar het kan ook met pen en papier, het gaat samen op.

Soms zijn een scanner en printertje wel verdomt handig erbij.
En met een printje kan je de tekening in veelvoud printen, testjes doen en soms veelvuldig corrigeren.

Dat vergroot het inzicht, maar het blijft ook werk en veel tijd kosten.
Veel van mijn bouwsels zit een bende tekenwerk aan vooraf.
Zijn het reconstructies bij benadering om het model 'geloofwaardiger' te krijgen.

Tekenwerk en printen… de volgende stap is dan de verkenning in bordkarton/kaftkarton.
Daarop mijn maatschets geplakt.
Is dat allemaal naar de zin, past het naar behoren, dan volgt de uitwering.

Bijkomend is goed gereedschap, dat ik in de loop der jaren heb verzameld of soms zilf moet maken.

Makkelijk is de bulbvorm niet, en logisch om in te verslikken.
Bij velen lijkt het strijd te zijn, met wat ik zie op internet. De kitbouwer dacht, 'not my problem',
maar het was mooi geweest als deze vorm kant en klaar was bijgeleverd,
net als de complexe spiegel van het schip. Ook een uitdaging. Maar een kit mag niks kosten om te produceren.

De bulb nog even… bij het sealen van de romp, komt er nog een een extra laag overheen, opdikkend en verandert die vorm wederom.
Hoe houd je dat alles beheersbaar.
Zou ik de kit opbouwen, dan maak ik de stap naar een epoxy gelamineerd afgietsel.
Die dan mooi vloeiend overgaat in de met laminaat versterkte romp.
Die bulb is dan direct stootvaster. Detailmodellen moeten altijd met een hoop beleid worden gehanteerd.

Ik trof wat foto’s van het echte schip, soms helpt het om in het Engels te zoeken op Google,
oogt de steven vrij spits voor een bulbsteven.
De optimale vorm is overduidelijk ontstaan in de sleeptank, en een kudde ingenieurs met rekenlinialen en de duurste Texas Instruments calculator.

Een tweetal bouwtekeningen, een van de Graupner kit en een van SMB-AeroNaut en een goede zelf gemaakte profielfoto van het echte schip.
Om dat via een karton sjabloon te gaan verkennen op het lompe rompje in hard piepschuim , vrij basale vorm.
Ik heb het bij een concessie gelaten. Thans zou ik met een 3D scanner onder het echte schip duiken.
Nieuw lijnenplan genereren voor een loepzuivere vorm.

TH-Boeg-Graupie-Model.jpg TH-Boeg-AeroNaut-Model.jpg

Soms moet het een paar maal over voordat je tevreden kunt zijn. Het is hier écht niet anders...
Het model is een listige kit, niet effe in een middagje ineen geprikt. De Smit romp echt een uitdaging.

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Back