Bouwverslag Smit Rotterdam Jumo

Ik kan daar in meegaan: Mijn Woutertje is met "verf-op-hout" afgewerkt aan de buitenkant, en daar komen ECHT vroeg of laat barsten in.
Nu is bij mij de verflaag dik en het hout van de beplanking volgens mij ook, dus het valt nog wel enigszins mee, maar ALS ik ooit een buts krijg die gaat opzwellen door wateropname, dan ben ik echt ontzettend in de aap gelogeerd...

Ik zou dringend zeggen; NIET doen.
 
Aanbrengen van rooster voor de buisopeingen boegschoef is eind detail.
Dat verlijm je met secondenlijm na de vele lagen gronderen, en aflak stadium is aangebroken.
Deze zitten niet effen met de boeg, maar een paar mm naar binnen, zoals hier.

stock-photo-bow-thruster-608987168.jpg


Bovendien: wat zijn de 'details' op een scheepsromp?
Berghout? Je bulbsteven? De inlaten van je boegschroef? Patrijspoorten?
Dat is idd wat ik bedoelde.

Die laatste opmerking begrijp ik niet.
Prima. En dan ga je verzaken op één van de meest fundamentele beschermingen van je schip: glasvezel??
Ik heb nog nooit met glasvezel gewerkt, dus dat gaat het zeker verkeerd. Dan kan ik evengoed alles meteen in de vuilbak kieperen, ipv er veel werk in te steken, en te wachten tot ik het verkloot met glasvezel.

Ik heb een motor aan de controller gehangen, mooi is het niet, maar het doet wat het moet doen.
Iemand zei dat de ontvanger stroom krijgt van de controller, maar op de controller zitten twee kabels die naar de batterij gaan, idem voor de ontvanger, of mis ik iets? Met enkel het zwart/rood/geel kabeltje tussen de ontvanger en controller gebeurt er niets.

100_0828.JPG


Edit:
er zit een dikke fender op de boeg...
Moet er ook niet zoiets zitten op de Smit Rotterdam/London?
Bij grote sleepwerken, zie je altijd slepers trekken en duwen, dus die gaan dat wss niet doen zonder een buffer tussen de sleep en de sleper, maar ik zie die nergens, of slepen deze enkel?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog nooit met glasvezel gewerkt, dus dat gaat het zeker verkeerd. Dan kan ik evengoed alles meteen in de vuilbak kieperen, ipv er veel werk in te steken, en te wachten tot ik het verkloot met glasvezel.
Pak een schoenendoos o.i.d. en een half metertje glasdoek, en maak daar een "epoxy doos" van... Dan zie je dat het geek zwarte magie is, leer je wat nieuws, EN heb je straks een sterke boot...
Iemand zei dat de ontvanger stroom krijgt van de controller,
Ik heb eigenlijk de laatste 30 jaar niet anders meegemaakt, inderdaad.
Met enkel het zwart/rood/geel kabeltje tussen de ontvanger en controller gebeurt er niets.
Zou toch echt moeten werken...
 
Het in de epoxy zetten van je model is niet zo moeilijk. Wel spannend, neem gewoon rustig de tijd, leg glasvezel droog over de boot en kijk waar het gaat plooien, hier knip je de mat in zodat deze over elkaar heen kan schuiven. Als je 80gr m² mat gebruikt zie je er helemaal niets van nadat je dit hebt geïmpregneerd met epoxy.

Ik weet niet waar u woont maar ik wil u er eventueel gerust mee helpen.
 
Veel lezen. Doet wonderen.
M’n eerste lasrups was gort. Machine goed ingesteld, en met een half uur pielen kon ik strak m’n naam lassen in plaat.
Het vormen van plaat, ging als vanzelf.
Maar had vele klassieke autoblaadjes en specials verslonden. Als die info goed gist, doet dat wonderen met je creativiteit.

Boekje kopen. Aandachtig doorlezen in 3D geest-modus.
Verder is het secuur werken. Beetje plannen. En vooral ook safe werken.
Informeren en geïnformeerd zijn is koning.

Straalbuis grid zou ik op het laatst fabrieken. Solderen uit 0,3 tot 0,5 mm messing draad. Dan krijg je het slank ogend.

Details komen later. Maar meenemen in de planning of als je even wat anders wilt doen. Ik wissel ook vaak van project.
Dan weer boot, dan weer een vliegert… en dan weer eens 1:1 aan een oude brik…

Romp afbouwen.
 
Kanaal instellen gas, knuppel in het midden. Zender staat dus aan.
Dan ontvanger aan via aansluiten op accu.
Zet op een ander kanaal een servo. Dan weet je of de ontvanger reageert, en ook gekoppeld is. Anders de ontvanger binden volgens het protocol.
 
Jumo zei:
Ik heb nog nooit met glasvezel gewerkt, dus dat gaat het zeker verkeerd. Dan kan ik evengoed alles meteen in de vuilbak kieperen, ipv er veel werk in te steken, en te wachten tot ik het verkloot met glasvezel. [/Jumo]

Dan laat je je kop eens zien bij een modelbouwclub en vraagt hoe en wat.
En ja, ik meen gelezen te hebben dat je wat minder goed bent met sociale contacten.
Nou, dan moet je op zo'n moment maar wat vaker op je tong bijten. Meteen een mooi leermoment.

Jumo zei:
Ik heb een motor aan de controller gehangen, mooi is het niet, maar het doet wat het moet doen.
Iemand zei dat de ontvanger stroom krijgt van de controller, maar op de controller zitten twee kabels die naar de batterij gaan, idem voor de ontvanger, of mis ik iets? Met enkel het zwart/rood/geel kabeltje tussen de ontvanger en controller gebeurt er niets.

Snap ik niet.
"Het doet wat het moet doen"
Daaruit concludeer ik: dik in orde; je ontvanger krijgt stroom via de BEC van de regelaar en regelt de motor. Prima.
Maar even daarna lees ik: "Met enkel het zw/r/g kabeltje tussen ontvanger en controller (je bedoelt 'de regelaar') gebeurt er niets.
Wat is het? Je regelaar heeft BEC, dus dat zou moeten werken.

Als er niks gebeurt:
*) ontvanger en zender aan elkaar 'binden' conform gebruiksaanwijzing.
*) Ontvanger, regelaar en motor aan elkaar koppelen op een ander (knuppel)kanaal.
*) Als er dan nog steeds niets gebeurt: een 4,8V accupakket aan je ontvanger koppelen en een losse servo. Dan kijken of het spulletje dan wel reageert.
*) Nog steeds niks? Neem mee naar een club.

En als uitsmijter: knoop het handeltje in ieder geval met kroonsteentjes (lusterklemmetjes noemen jullie dat toch?) aan elkaar en niet met die losse klemmetjes.
Eén verkeerde beweging en je hebt kortsluiting en je kunt in ieder geval een nieuwe regelaar kopen...
 
Even een kopie gemaakt van de instructies, cijfers 20-21 moeten aangesloten worden op de batterij met kabeltje 19.
Het doet wat het moet doen, het draait dus, nadat ik de reciever rechtstreeks aangesloten had op de batterij met kabeltje 19.
Zonder dat kabeltje, enkel een piepje en dan niets, geen ledje dat brandde.

Lusterklemmetjes, suikertjes, en wss wel nog andere benamingen in de rest van Vlaanderen.

1751890768665.png
 
Je bedoeld dat de BEC van de regelaar niet werkt?
Of een voeding via 4 cel NiMH of de BEC van de regelaar. 4.8-5.0V
Voedt je extra dan gaat de BEC stuk. Wil je dat de BEC niet voedt,
dan moet het rode UNI draadje van de regelaar met een speld worden los genomen,
en uit de stekker worden weggeklapt.
Met de speld wip je het plastic borglipje van de UNI stekker even omhoog, zodat je de stekker voorzichtig kunt lossen.
 
Laatst bewerkt:
Het kabeltje 19 is op de ontvanger aangesloten op iets wat BVD/VCC heet.
Met enkel het geel/rood/zwart kabeltje van de controller aangesloten gebeurd er niets. Heb deze al omgedraaid.
 
kabel 19, zit de rode draad aan de zijkant of in het midden? is vrij belangrijk want als ik naar de tek kijk die je gepost hebt klopt er iets net.
poort 10 en 11 zijn volgens mij om gegevens terug naar de zender te sturen.
heb je de ontvanger ook al gebonden met de zender door de bind stekker in poort 9 te pluggen en de bind procedure uitgevoerd?
en wat gebeurt er als je kabel 19 op 1 van de 8 uitgangen inplugt?, wel de regelaar uittrekken en enkel een servo inpluggen voor alle zekerheid. als de rode draad niet in het midden zit dit nniet proberen. post eens wat foto's ipv tekeningen is voor ons veel duidelijker, want dan zien we wat je fout doet.
 
Laatst bewerkt:
dat jkan niet want op de ontvanger zit een bind poort nr 9
Geen idee, jullie hebben hier ervaring mee, ik totaal niet.
Mss kan het zonder kabel, en is poort 9 een back-up oplossing?
Ik stuur ook alles draadloos naar mijn printer, tot er storing is om een of andere reden, en ik een kabel moet gebruiken, of later printen.

Nog eens wat ik eerder vroeg:
Waarom zou er de optie zijn van kabel 19 (stroom voor ontvanger rechtstreeks van de batterij), als de ontvanger al stroom krijgt van de controller(s)?
Zit zo'n soort kabel 19 ook op andere ontvangers?

Edit: je hebt normaal 8-10 kanalen, meer die kan je uitbreiden. Mss heeft dat er mee te maken?
 
Het in de epoxy zetten van je model is niet zo moeilijk. Wel spannend, neem gewoon rustig de tijd...
Klopt het dat glasweefsel 80 gr/m2 slechts 0,12 mm dik is? Ik dacht dat veel dikker was, en dan denk ik aan materiaal dat gebruikt word voor surfplanken en zo. Zoals gezegd, 0,0 ervaring mee.
Zoiets dus, of is glasweefsel niet wat ik moet gebruiken? Ik kijk nu enkel naar het materiaal, niet naar de prijs.
 
80 gram water (80 ml dus) wat je uitsmeert over 1 m2, is een laagdikte van 0,08 mm, dat is vrij simpel, zelfs nog wel uit het hoofd uit te rekenen.

Glas is veel zwaarder dan water, maar uiteraard, doordat het weefsel is, zal het ongetwijfeld wat "luchtig" zijn, dus 0,12 mm zou heel goed kunnen ja...
En bij mijn weten is er nog wel dunner glasdoek ook...

Denk er GOED om, dat als je besluit er mee bezig te gaan, dat je Keper-geweven doek (soms ook wel "keperse doek"genoemd) koopt, GEEN "vierkant geweven".

Keperse doek laat zich vele malen beter om willekeurige vormen plooien dan vierkant geweven doek.
 
Geen idee, jullie hebben hier ervaring mee, ik totaal niet.
Mss kan het zonder kabel, en is poort 9 een back-up oplossing?
Ik stuur ook alles draadloos naar mijn printer, tot er storing is om een of andere reden, en ik een kabel moet gebruiken, of later printen.

Nog eens wat ik eerder vroeg:
Waarom zou er de optie zijn van kabel 19 (stroom voor ontvanger rechtstreeks van de batterij), als de ontvanger al stroom krijgt van de controller(s)?
Zit zo'n soort kabel 19 ook op andere ontvangers?

Edit: je hebt normaal 8-10 kanalen, meer die kan je uitbreiden. Mss heeft dat er mee te maken?
De enige goeie raad die ik je kan geven:
Lees de manual van je zender. Goed. En nog eens. Het is geen raketwetenschap,

En als die in een taal is die je niet begrijpt:
Zoek een modelbouwclub in de buurt op (varen, vliegen of rijden dat boeit niet) neem de handel mee en vraag of iemand je kan helpen.
Zoals je nu bezig bent kom je op enig moment op het punt dat je het handeltje in de vuilbak gooit.
Ik heb geen ervaring met jouw zender en ook al had ik die: het is best moeilijk om via dit forum alles voor te kauwen.
Iemand die wél ervaring heeft met jouw zender en het spul in handen heeft kan je wellicht binnen tien minuten een werkende installatie in handen drukken.
 
Om een vleugel te glassen gebruik ik 25gr doek. Dat is flinterdun. Geeft sterkte aan de vleugel, maar is eigelijk bedoeld om de laklaag iets te versterken.

Door laminaat op laminaat op te bouwen, wordt de huiddikte groter. Bouw je sterkte in. Kunst is er niet in door te slaan.

Als je secuur werkt heb je grote controle over de vorm. Daar gaat het om. Met beleid werken.
Ik werk meestal met patches en niet een grote lap over grote lap. Dan kan ik de vorm niet garanderen.

Ik knip het glas met een scherpe schaar. Een speciale keramische is eigenlijk beter. Die wordt niet snel bot.

Epoxy altijd zeer spaarzaam aanbrengen.
Het glas heeft sterkte, niet de epoxy. Dat is slechts stabiel bindmiddel. Zeker in de vliegtuigbouw is dat van belang. Licht en sterk het devies. Bij een modelschip stoort een beetje overmaat niet.

Met epoxy kan je nat in nat werken.
‘Nat’ is ook wanneer het hardingsproces in volle gang is, de laag nog flink pikkerig is.

Een maal gehard, na bv 24 uur, moet om een nieuwe laag te laminerer, het oppervlak goed geschuurd worden met een zekere grofheid. En dat zorgt voor een goede hechting van de nieuwe laag.

Mochten er oneffenheden, zakkers zijn, dan schuur je deze weg. Controle houdend over de mate van strakheid. Maar opletten niet door te schuren.


Idd Brutus gaf het al aan, keperdoek laat zich het beste plooien.

Lamineren doe ik met varkenshaar wegwerpkwastjes.
Die gaan bij mij 10 jaar mee omdat ik ze na gebruik spoel met thinner, en was ik ze in een oplossing van afwaszeep en schoonmaak azijn.

Azijn sloopt iedere niet uitgeharde epoxy per direct. Sloopt de chemie!
Mors je op je huid, dan direct wassen met aziijn en zeep.

Nooit met thinner, dan trekt het epoxy in je lichaam.
Bij werken met epoxy gebruik je nitril weggooi handschoenen. En verder het verstand.

Ik koop altijd een doos van 100 stuks.

Latex is uit den boze. Gaat epoxy dwars door.
Met epoxy kan je toveren. Maar je moet er niet mee gaan kloten.

Ik gebruik doseerspuiten om op vollume verhoudingen aan te kunnen mengen.
1 voor resin, 1 voor harder. Nimmer te verwisselen.
Epoxy komt in flessen. Gebruik overgiet bakjes die ik goed gemarkeerd heb, houten spatels die ik gescheiden houdt.
De bakjes onttrek ik de resin en harder met de spuit, dan gaat het in het mengbakje.

Zie het als een praktische methode van werken bij zeer kleine hoeveelheden aanmaak… on demand.

Oud aangelengde epoxy in het werkproces niet aanlengen met verse. Opmaken en dan nieuwe batch aanmaken om te lamineren.

Andere reden van deze kleinschaligheid van werken is ‘potlife’. De tijd dat de epoxy verwerkt kan worden. Bij mij meestal een kwartier. Type harder bepaald dat. En is daarop te bestellen.

Maak je te veel aan, dan kan je het gevoegelijk onbenut weg knikkeren. En dat acht ik zonde.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top