Bouwverslag Smit Rotterdam Jumo

Ik ben ook in principe anti-Ali.
Maar als dezelfde vaarregelaar €4,95 inc vzk bij Ali kost en bij een nl shop bijna 30 ex vzk...
Tja, dan is het hemd wel nader dan de rok.

Geen idee hoe jullie hout buigen dat je niet kan vastklemmen, en ik heb geen idee hoe het moet.
Het meeste is simpel, nat maken met warm water en op de romp bevestigen met klemmen tot het droog is.
Maar voor deze (72) probeer ik het zo, dan kan ik telkens weken, en aanspannen:

upload_2025-4-5_0-12-47.png

upload_2025-4-5_0-11-18.jpeg

Ik heb de omtrek wel eerst even overgezet op 2mm triplex, moest het fout gaan.

Dit lijkt goed, iets te ver gebogen, maar terug buigen is makkelijker dan verder buigen.
Nu laten drogen, en morgen zien we wel verder.

upload_2025-4-5_1-46-52.jpeg

Laatst bewerkt:
Ik had bij de bouw van mijn SR de beschikking over zo'n campinggaz kooktoestelletje. Op zo'n blikje.
Ik had van een oude fluitketel het lipje dat zorgt voor de fluit uit de dop gehaald, zodat er zonder irritant gefluit een straal stoom uit de dop kwam.
En als je daar een balsa laatje in houdt buig je het alle kanten op.
Je kunt het zelfs torderen, zo je dat wilt.
En bijkomend voor deel is dat het latje vrijwel meteen weer droog is, zodat je het kunt vastlijmen.

Ik ben best tevreden met het resultaat, na het buigen met de spanbandjes eerder. Nog wat bijwerken en klaar.

upload_2025-4-5_22-51-44.jpeg

Ik vind niet echt een manier om die stukken vast te zetten, dus ik heb driehoekjes gemaakt waar ik ze tegen kan duwen, zodat ze gelijk liggen met de kielbalk.
Dan ben ik toch al zeker dat ze zitten waar ze moeten zitten.

upload_2025-4-5_22-53-59.jpeg

Ik kreeg de foto's niet in miniaturen bij m'n vorige posts, en kreeg het ook niet aangepast, dus even opnieuw.

Ik zag deze foto online, uit het verslag van Wump denk ik. Ook daar lijkt die boegschroef toch groter dan in de plannen van BB?
De boegschroef die ik besteld heb, heeft een binnendiameter van 24mm. Als je naar de werkers kijkt in de tweede foto, kan dat toch geen halve meter mis zijn? 24mm x 75 = 180cm

upload_2025-4-5_23-25-54.jpeg upload_2025-4-5_23-28-3.png

Stel dat de arbeiders 180 cm zijn, dan is de boegschroef zo ongeveer 250 cm. Maar als deze op schaal iets kleiner is valt dat amper op. Gr. Klaas.

Nog een vraagje.
Op mijn foto zie je dat er aan de achterkant van plank 53, zowat 7-8mm overschot is.
De voorkant ligt in het midden van het spant, uitgelijnd met de markering in het spant, met het achterste gat net voor het spant, zoals ook in de BB manual. Dus dat zou moeten correct zijn.
Is het normaal dat er zoveel overschot is?

upload_2025-4-6_1-40-27.jpeg
upload_2025-4-6_1-44-16.png

Ja hoor.
Zeker weten dat het het juiste onderdeel op de juiste plek is?
Dan vastlijmen en daarna trimmen met een mes.
Het is modelbouw, hè?

Laatst bewerkt:
De vorm van de delen 72 doen mij vermoeden dat ze beter gaan passen als je ze aan de buitenzijde tegen het dek en de kiel plaatst, zodat de punten tegen elkaar komen.
alle andere onderdelen voor de bekleding van de romp lijken mij dan veel mooier tegen de spanten te passen.
En plaats gerust je afbeeldingen op volledige grootte, nu moeten we deze steeds aanklikken, en dan hebben we niet de bijhorende tekst.

Laatst bewerkt:
Spijtig dat ik die raad niet vroeger gekregen heb. Volgende keer de dekken al droog plaatsen, vooraleer de spanten te lijmen.
De ene kant zit mooi op z'n plaats, de andere daarentegen...
Wat nu?
Als ik de twee dekken in het midden laat aansluiten, vallen de spanten naast de openingen.
Nieuws gaten maken voor de spanten, en vulstukjes maken voor de originele openingen?
Of de achterkant nat maken, en recht proberen forceren?

Want het scheelt toch een 5mm, terwijl ik de spanten wel haaks geplaatst heb, dacht ik, en de andere kant wel perfect past.
De twee stukken dek zijn identiek, dus ze van plaats veranderen levert niets op.

WP_20250406_002.jpg

Jumo, Is de lijmverbinding nog los te snijden c.q. wrikken? Zal met dat dunne hout niet meevallen. Gr. Klaas.

Neen, dat lukt niet zonder alles in stukken te trekken vrees ik.
Ik begrijp niet goed, hoe dit kan. De spanten worden op z'n plaats gehouden met latjes, en die sluiten overal aan.
En het stuk plaat achteraan sloot ook aan zonder iets te moeten forceren.
En de ene kant past wel perfect.

Edit: ook even het tweede deel van dat dek geplaatst, en dat past ook zonder probleem.

WP_20250406_005.jpg

WP_20250406_006.jpg

Laatst bewerkt:
Nieuws gaten maken voor de spanten, en vulstukjes maken voor de originele openingen?
Of de achterkant nat maken, en recht proberen forceren?
Eerst met een nat penseel de lijmnaden instrijken.
Als de lijm wit wordt ga je ze nog kunnen loswrikken.
Zoniet, de slots aan 1 zijde uitsnijden en het bekomen stukje aan de andere zijde van de slot gebruiken om het gat te vullen.

Bedankt Herby. Ik ga eerst kijken als ik de spanten iets kan buigen, zonder alles naar de knoppen te helpen. Lukt dat niet, moet ik de gaten verplaatsen, zoals je zegt.

Weet iemand hoe dik zijn de dekken zijn van de BB versie? Of van een ander 1:75 schip?
Deze van mijn SR zijn slechts 2mm dun triplex, en ik vind er niet veel aan.
Is er iemand die er een tweede laag triplex of latjes opgelijmd heeft? Latjes lijken me makkelijker, maar dan zit je met zichtbare lijnen, in wat zo te zien een metalen dek is.
Of helpt dat het uitzicht naar de knoppen? Het is slechts 2mm, maar x75 toch een serieus verschil

Jumo, De plaatdikte staat allemaal in de onderdelenlijst van de bouwbeschrijving. Dekdeel 63 is evenals vlakdeel 74 2 mm dik. Als losse delen voelt dat niet sterk, maar als doosconstructie is dat heel anders. Gr. Klaas.

Ok bedankt, wilde even checken omdat dat nogal buigzaam aanvoelt. Vergeten dat ik de handleiding van de BB ook heb, er is geen onderdelenlijst bij Lecturama zelf.

Deze week ook enkele onderdelen opnieuw gemaakt, omdat ze nogal toegetakeld waren door lijmen en opnieuw lijmen, en nagelen.

WP_20250406_008.jpg
WP_20250406_009.jpg

Ik zie net iets raar in de bouwbeschrijving.

Aan de ene zijde lijm je een schroef in de ashouder, het ding waar #3 bij staat. Dat word met een moertje vastgezet aan de binnenzijde van de boeg.
Maar nu zie ik dat er aan de andere zijde enkel een asje zit, die je in de ashouder lijmt, en enkel vastlijmt op de boeg.
Waarom zit er geen schroef met moertje aan beide zijden? Dit slaat toch nergens op?

WP_20250407_001.jpg
WP_20250407_002.jpg

Ik zie ook net dat de ene schroefas afgedraaid is, en de andere niet. Mss heeft dat er iets me te maken?

WP_20250407_003.jpg

Laatst bewerkt:
Back