Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dirk57, 22 aug 2006.

1. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Op basis van normaal vlieggedrag en regels een Tiger Moth (mits wat V-stelling in de vleugel zit)

F22 valt niet onder beginners al zullen er ook wel versies zijn die goed vliegen.
    Echter is goed vliegen en er mee vliegen zonder enige ervaring een heel groot verschil.

Ik zou dus voor een Moth gaan. of echt een trainer achtig modelletje hoogdekker of stick achtig model.

2. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    F22 of Moth

Als je net begint met vliegen, en geen beschikking hebt over een vlieg-simulator, zou ik zeker met de moth beginnen. Bij een moth (met V-stelling, geen rol-roeren) leer je elementair sturen (links-rechts en omhoog, naar beneden), en dat heb je dan vrij snel onder de knie.
    Het gaat langzaam, zodat je veel tijd hebt te corrigeren.
    En al doende leer je dat het vliegtuig in de bochten scheef gaat (je stuurt naar links en hij gaat hellend naar links).

De F22 heeft elevons, en geen richting roer. Hierbij moet je om het vliegtuig naar links te laten gaan, het eerst laten hellen (rol), en dan UP (hoogte) geven om een bocht te maken. Dit gedrag is gewoon heel anders, en je leert dat het beste als je aan een moth hebt gezien hoe een vliegtuig beweegt.
    Daarbij gaat de F22 sneller dan een moth, dus je moet sneller weten wat je doet.

Dus : eerst een moth, dan pas iets met elevons ....

Harm

3. Turbilence=NL=

Turbilence=NL=

Lid geworden:
    19 aug 2007
    Helemaal mee eens Harm...

Niets meer aan toe te voegen.....

4. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Menno, vermoedelijk niet, maar het zou zo maar kunnen, maar dan wel als publiek...

Edo, naast de al gegevens adviezen: als je zelf iets wil bouwen wat makkelijk vliegt, kun je ook naar de Citabria kijken:

http://www.modelbouwforum.nl/forums/indoorvliegen-parkflyers/36761-bouwverslag-depron-citabria-super-decathlon-piper.html

Die vliegt ook heel gemoedelijk en is nog wat makkelijker te bouwen...

Dirk

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  5. edo

edo

Lid geworden:
    16 dec 2008
    Ok! Bedankt voor de reacties, ik kan weer even verder!
    Aleen is het wel zo dat ik de Piper niet zo mooi vind als de Tigermoth :neutral:.

Grts, edo

Laatst bewerkt: 4 jan 2009
  6. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    spandraden

Hoi,

omdat dit draadje wel weer eens wat aandacht verdient, post ik maar even mijn plaatjes van de spandraden die ik net heb aangebracht :)

Zoals reeds eerder gemeld heb ik op de laatste indoor-sessie van onze club lekker met het Mothje gevlogen. Aan het einde van de middag maakte ik helaas een mid air mee, maar gelukkig bleef de schade beperkt.

Er zat een scheurtje in de bovenste vleugel, dat heb ik mooi (nagenoeg onzichtbaar) met wat epoxy kunnen repareren. Ik vroeg me af of dit invloed zou hebben op de stijfheid, dit denkende herinnerde ik me ineens de opmerkingen over de spanddraden. Dus maar eens aan de slag gegaan ...

Hier dan de plaatjes van het aanbrengen van de spandraden, ik heb gewoon zwart garen gebruikt.

Ik ben met de onderste spandraden begonnen, ik heb ze simpelweg twee keer om de vleugel-struts heen gedraaid, een dubbele knoop er in gelegd en het geheel vastgezet met foam safe CA. Deze spandraden lopen schuin omhoog naar de midden-struts.

De bovenste spandraden lopen schuin omlaag naar de romp. Om deze goed te kunnen bevestigen heb ik een servo armpje in tweeen gesneden en door de onderzijde heen gestoken. Draad er twee keer doorheen gehaald en weer gezekerd met foam safe CA.

Zo, bijna klaar ... de laatste spandraad moet nog worden bevestigd en gezekerd.

Ik heb me erover verbaasd :shock: hoeveel de spandraden bijdragen aan de stijfheid van de vleugels.

M'n Mothje is helemaal klaar voor a.s. zondag :)

Grtz,
    Menno

7. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    mooi, suc6n zondag, hopelijk niet weer een midair!

8. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Hoi Menno, ik heb me daar ook over verbaasd. Mooie methode! Je kunt nu met een gerust hart snelle loopings maken (maar misschien beter niet in de zaal).

Succes zondag! Ik ben er niet, maar ik lees de verslagen wel weer :D

9. Bramman

Bramman

Lid geworden:
    7 jul 2007
    Hoi Menno,

Ik herinner me dat ergens in dit draadje een verhaal was dat die draden vrij moeten bewegen, voor meer stijfheid.

De krachten worden dan beter verdeeld. Als ik het me goed herinner gebeurde dat met een kleine tiewrapjes.

Misschien weet dirk nog waar het precies stond, het is immers zijn draadje :turn-l:

Grtz

B

Ik weet nog een draadje dat wat aandacht verdiend :D

10. Bro!

Bro!

Lid geworden:
    14 jul 2005
    Hoi Menno,

Tot nu toe heb ik altijd zonder spandraden gevlogen en heb nooit problemen met afbrekende vleugels gehad zelfs als ik allerlei "stunts" uithaalde (snelle loopings en rollen). De keren dat mijn vleugels braken, kwam doordat de moth ietwat onzacht met de grond of lantarenpaal in aanraking kwam. Meerdere keren heb ik totaal afgescheurde vleugels weer geplakt en nooit is de boel op een oude lijmnaad weer gescheurd. (ik lijm met epoxy)
    Soms heb ik kleine stukjes carbon staaf waar ik aan beide uiteinde een puntje heb geslepen als extra versteviging gebuikt bij het plakken, maar alleen als de vleugels bij de romp waren afgescheurd.

Ik ga wel eens proberen wat spandraden kunnen betekenen voor m'n rolmoth.....

Groeten

Eefjan

Laatst bewerkt: 9 jan 2009
  11. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hee mannen,

@Dirk, jammer dat je niet komt :( ik wilde voorstellen met drie Moth's eens formatie te vliegen in de sporthal :hammer:Nou ja, je hebt nog twee mogelijkheden, te weten: februari en maart :D

@Bram: nou je het zegt, heb ik het idd wel eens gelezen. Nou denk ik niet dat er bij mij heel veel krachten op komen, ik vlieg er lekker warm mee in de sporthal :)

@Eefjan, ik moet eerlijk bekennen dat ik de spandraden op vorige Moth's ook nooit heb gebruikt. Als er al een vleugel kapot ging, was dat omdat ik ergens tegenaan vloog :rolleyes: Daarnaast vind ik het wel erg mooi staan, beetje schaaldetail ;)

In de rechtervleugel (links op de foto) kan je naast de fuel tank top nog net een kreukje zien zitten. Vanaf de helft was de vleugel ingescheurd.

Plaatje van de aangebrachte spandraden:

En een close up:

Zo, deze Moth kiest zondag weer het luchtruim ...

Grtz,
    Menno

12. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Menno, hij ziet er super uit, hou hem heel zondag!

Ik heb eigenlijk ook nooit draden op mijn mothjes gehad, alleen bij de laatste werd de aanhechting bij de vleugels wel heel zwak (na heel veel vlieguren) en toen heb ik het inderdaad toegepast uit één draad die vrij kon bewegen, de wat lelijke tie-wrap oplossing:

En later ook op de houtmoth met gaatjes in de struts:

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  13. GdeGroot

GdeGroot

Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Hou hem heel Menno, hou hem heel:p

De hal in Hengelo is groter. Misschien helpt dat.:D

Veel vlieg plezier gewenst vanuit Hengelo.:thumbsup:

14. Bramman

Bramman

Lid geworden:
    7 jul 2007
    Tiewraps kun je verven, maar echt mooi wordt het niet.
    je zou eventueel iets met ijzerdraadjes kunnen doen...

Afijn Menno zal ons wel weer verrassen...

b

15. fagotje

fagotje

Lid geworden:
    26 apr 2007
    hoi

Het is al tijdje stil hier.
    Ik volg dit draadje al een tijdje. En nu wil ik hem ook gaan maken.
    In mijn speurtocht naar depron kwam ik Het op de site van quartel tegen Quartel Modelbouw B.V.
    Daar verzenden ze depron voor maar €4.50
    Dus de platen depron zijn in huis alleen ligt mijn pakketje bij de douane.......
    Dus ik ga nu ook beginnen aan de tigermoth.

Jan-Willem

16. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi Jan-Willem,

mooi, alweer een Mothje. Tjonge in 2009 zou een Moth meeting toch echt van de grond moeten kunnen komen ... :)

Wat betreft het Depron, tja het is al te koop voor 1,75 voor een plaat van 100 x 100 cm, bij Hobbyin te Waalwijk. Ik denk echter dat dit niet wordt verstuurd :(

Heb je al een kleurenschema en een setup in gedachten ?

Grtz,
    Menno

17. richardh

richardh

Lid geworden:
    25 feb 2007
    ik haal mijn depron bij de lokale parket boer!

voor 1.50 3mm en 3 eurie voor 6mm

en da's dan een vierkante meter ;)

dat scheelt een beetje als je t vergelijkt met de stukjes die quartel verkoopt

er is ook een draadje hier op t forum over de depron handelaren in nl :)

18. fagotje

fagotje

Lid geworden:
    26 apr 2007
    hoi menno

Tja, quartel wil blijkbaar graag versturen. En bij mij in de buurt heb ik niks kunnen ontdekken dat depron verkoopt dus dit is wel makkelijker. Je betaald per plaat 3 euro dacht ik maar je hoeft de deur niet meer uit.

mijn setup:
    motor: Hobbycity Online R/C Hobby Store : C20 brushless Outrunner 1550kv $7.99
    regelaar: Hobbycity Online R/C Hobby Store : TowerPro n18A Brushless Speed Controller $9.99
    accu's: Hobbycity Online R/C Hobby Store : Rhino 610mAh 2S 7.4v 20C Lipoly Pack $5.89
    ontvanger: Hobbycity Online R/C Hobby Store : Corona Synthesized Receiver 4Ch 35Mhz (v2) $19.95
    over de servo's had ik nog wel een vraag welke het beste te gebruiken. Ik krijg in dat pakketje de hxt500 en de hxt 900.

Jan-Willem

19. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

met dat motortje heb ik geen ervaring, maar die trekt het volgens de specs met gemak ...

Ik heb eerst deze 24 grams motoren gebruikt (1300 / 1500 & 1700 Kv variant):

Later ben ik deze 19 grams / 1400 Kv motor gaan gebruiken:

Wat betreft je servo's, die HXT500 gebruik ik ook, meer dan zat voor zo'n Mothje :)

Grtz,
    Menno

20. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Zonde van de lompe regelaar.

En motortje kan ook nog wel een paar gram lichter.
    Zoals RCEflyer al zegt het 19 grams motortje maar naar mijn idee is een 6A turnigy regelaar + 16 grams HXT motortje al meer en meer dan zat. Scheelt ook behoorlijk in je eind gewicht. Zeker als je bv 2s360 of 2s460 aan accu gaat nemen.

Jouw setup
    Motor: 28 gram
    2x 6 grams servo
    1x lipo 2s610 = 35 gram
    1x regelaar 20 gram
    1x ontvanger synt 7 gram.
    1x GWS prop = 4 gram

Totale setup 106 gram.

Even ter vergelijking.
    Hextronic 1700kv 18 grams + prop adaptror
    Regelaar 4 gram
    2x servo 6 gram (HXT 500)
    1x 2s 360 22 gram.
    Ontvanger Corona RS410II 5 gram
    GWS 8x4,3 = 4 gram

Totale setup: 65

Het zou nog lichter kunnen hoor.
    lipo 2s240 = 13 gram.
    motor Hextronic 10 grams (+-12 gram met adaptor)
    2x EM 3,7 servo (á 4 gram p/s)
    1x 6A regelaar = 4 gram
    1x ontvanger corona RS410II = 5 gram.
    1x GWS prop 7x3,5 = 3gram

Totale setup 46 gram.

16 grams hextronic
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/...e=hexTronik_16gram_Brushless_Outrunner_1700kv
    trekt goed 200 gram weg met een 8x4,3 prop op 2s lipo.

Laatst bewerkt: 1 feb 2009

Deel Deze Pagina