Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dirk57, 22 aug 2006.

1. tieske

tieske

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Hoi

Ja ik ben ook weer wakker, ontwaakt uit de winterslaap zeg maar.
    Dat ziet er erg leuk uit dat kleine spul. Heb zelf ook eens zo'n klein vliegtuigje gemaakt maar kon toendertijd dat kleine spul niet krijgen. Bij zo'n klein ding denk je er meteen aan om binnen in de huiskamer te vliegen maar hoe rustig vliegt zoiets nu. Kan iemand een vergelijking maken met een Moth met een span van 70 cm.

2. djjr

djjr

Lid geworden:
    14 sep 2005
    2 of 3 pagina's terug staat een filmpje van een micromoth. Ik denk dat een huiskamer niet gaat lukken of jou huiskamer moet erg groot zijn.

3. tieske

tieske

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Mijn huiskamer is niet groot nee dus dat gaat niet lukken. Het filmpje heb ik al een paar maal gezien en heb dan de indruk dat 't niet echt langzaam kan vliegen. In iedergeval niet langzamer dan een 70 cm Moth. Maar 't blijft mooi als zoiets kleins vliegt en goed bestuurbaar is. Zelf probeer ik 't zo langzaam mogelijk vliegend te maken. Mijn 2de Moth met de iets diepere vleugels is bijna klaar om getest te worden. De 3de probeer ik dan groter te maken maar zo dat ik de zelfde setup kan gebruiken waardoor de vleugel belasting nog beter word.

4. djjr

djjr

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Mijn 1e moth had een span van 1 meter. Die kon met een kleinbeetje wind stilhangen op 1 plek. Momenteel vlieg ik met de STC uit het indoor parkflyer gedeelte. Ook een span van 1 meter en ruim onder de 300 gram. Dat kan ook ongelovelijk langzaam vliegen maar op 3s kan je ook redelijk snel. En recht omhoog.

5. tieske

tieske

Lid geworden:
    9 jan 2005
    De tank moet er nog op en ook de spandraden. Maar ik denk dat ik eerst zo even probeer hoe het vliegt.

Deze keer heb ik de aansturing van hout gemaakt.

Nu wachten op rustig weer.

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  6. djjr

djjr

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Erg netjes :) Die spandraden kun je wel missen ik heb ze ook niet gebruikt.
    Hier is het meestal savonds net voor het donker wordt bijna windstil. Heb vanavond ook nog een halfuurtje gevlogen.

7. tieske

tieske

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Al 2 dagen lekker kunnen vliegen en testen. En voor vandaag ziet 't er ook weer goed uit. Het mothje weegt 120 gram zonder accu. De accu's wegen tussen 31 en 49 gram. Een accu is 800 mAh. Daar vlieg ik 10 tot 12 minuten mee en dan vind ik 't wel lang genoeg. Dat kan ik 3 keer doen en dan is die voor 75% leeg. Echte vliegtijd is dus meer dan een half uur op 1 accu maar omdat ik tussendoor stop ben ik daar wel een uurtje zoet mee. Ik heb dan ook nog 2 accu's van 480 mAh en 1 van 500 mAh. Ik hoef dus niet te laden tijdens 't vliegen. Het mothje is aan de voorkant te licht dus ik denk dat ik er toch een landingsgestel onder maak maar daar hebben we slecht weer voor nodig.

8. Beginners luck

Beginners luck

Lid geworden:
    30 jul 2008

Je zal hem wel goed kunnen volgen met de vrolijke kleuren. Ik dacht dat die van mij kleur rijk was maar jij hebt het nog kleuriger kunnen maken, en ik moet zeggen dat die van jou er wel mooier uit hoor knap gedaan dan spuit werk.:p.
    Het is inderdaad super weer om lekker te vliegen de laatste dagen. Veel plezier met vliegen.

9. Bramman

Bramman

Lid geworden:
    7 jul 2007
    Ik had nog beloofd meer foto's te plaatsen van de drijvers. De eerste foto's zie je hier

Heb weer aardig wat gedaan. Geen echte bouwfoto's meer, de bouw is erg eenvoudig. Gewoon lijmen en daarna schuren. Doe dat laatste vooral buiten ;)

Ook niet te zuinig zijn met epoxy, waterdicht is best belangrijk ;)

Resultaat tot zover:
    [​IMG][​IMG]

Buisjes tussen de floats zijn carbon-buisjes 3 mm. Afstand bepaald op afstand die het normale landingsgestel heeft.

Paar bijzonderheden:
    De drie laagjes balsa zijn duidelijk te zien. De onderstel-montage plekken zijn van beukenafstandhoudertjes voor laminaat. Gekocht bij een bouwmarkt. Aangebracht door eerst een mooie sleuf in de balsaplek te snijden, de beukenplaatjes er in te wringen en vervolgens met dunne CA vast te plakken.

Bij mijn balsa ervaringen (beperkt, maar toch) heb ik ontdekt dat glasweefsel eea heel stevig, glad maken mogelijk en verven makkelijk maakt. Eerdere drijvers van depron waren kwetsbaar (makkelijk lek te raken, een takje is genoeg) lastig te verven en dat liet weer los en echt mooi waren ze niet. Wel functioneel...

Voordeel is dan ook dat je de gaten kunt dichtplamuren met alabastine easy supervuller (erg licht en makkelijk schuurbaar, maar niet echt watervast) en vervolgens het geheel waterdicht maakt door het weefsel en glitsa.

Glassen (dat weefsel er op plakken) dat doe je bij balsa met een kunsthars (PU100) of een epoxy. Het laatste vind ik te veel gedoe en het eerste... Ik heb nog nooit zo snel depron zien oplossen (gelukkig op een test stukje). Vervolgens heb ik geprobeerd dit met Glitsa te doen. En dat ging perfect. Glasweefsel (25grams) ruim op maat knippen. Aanbrengen met een rollertje en laten drogen. Eerst bovenkant. Daarna de losse randjes met fijn schuurpapierje er afschuren. Vervolgens de andere kant zelfde procedure. Daarna glad schuren en nog een of twee lagen glitsa aanbrengen.

Voordeel is dat je ook gaatjes netjes wegwerkt. De bovenste cirkel is het carbonstaafje en het onderste is een gat met daar glasweefsel over
    bij de tweede foto is de textuur van het weefsel een beetje te zien.

Plan is er van de week met kwastplamuur er over te gaan vervolgens glad te schuren en daarna te spuiten.

Tot slot.
    Je moet bij het maken van floats een paar dingen in je achterhoofd houden. Ten eerste de totale lengte moet ongeveer 75% van de romp-lengte zijn. Gewoon de tekening schalen op een printer of kopieerapparaat om de juiste grote te krijgen...
    Vervolgens moet je de steps (het verspringende gedeelte) zo dicht mogelijk op het zwaartepunt (CG) van het vliegtuig maken. Dit is belangrijk omdat als je daar te ver vandaan zit, dan kom je of het water niet uit (je blijft plakken) of je duikt voorover het water in als de propellor gaat draaien...
    Er zijn nog vele andere details, maar die zijn in depronmothland volgens mij niet echt relevant.

Het lucifertje geeft mijn zwaartepunt aan en die loopt redelijk met mijn steps:

Dit betekent dat alleen de steps/CG en plaats van de wielen aan het onderstel bepalend zijn waar het voorste bevestigingspunt komt. De achterste maakt eigenlijk niet uit, omdat deze slechts bepaald of je vliegtuig enigszins parallel loopt aan je floats. Ik heb daarom gekozen deze nog in het balsa te plaatsen, een 5 mm uit de rand.

Ik moet nog even aan mijn onderstel gaan wrikken, de pootjes staan niet gelijk en de kont dus scheef :D

Als eea klaar is plaats ik nog een overzichtsfoto...

10. Bro!

Bro!

Lid geworden:
    14 jul 2005
    Zaterdag ook weer gevlogen met m'n rol-moth (in Zeewolde, helaas was Dirk elders). wat vliegt dat ding snel! Natuurlijk weer een crash gehad. Dit keer dacht ik toch echt dat hij totalloss zou zijn.... Hij verdween nl achter een paar huisjes, mijn fout natuurlijk hij was wat te ver weg dus ik kon niet meer zien of hij nu naar me toe kwam vliegen of van me af. Affijn schade viel reuze mee en is al weer geplakt. Hij had voor de grond een haag geschampt dus de val werd denk ik gebroken. Maar goed dat er geen schade aan auto's was! M'n kevlar versterkte neus heeft maar weer eens zijn waarde bewezen!

Die floats van Bramman zien er echt te gek uit! Ik denk dat ik mijn eerste moth ga ombouwen tot eentje met floats! In de vakantie gaan we naar een klein meertje, dus dat komt dan goed uit :).

Eefjan

11. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Mooie floats Bram! Die zien er een stuk beter uit dan die rechthoekige dingen van mij. Benieuwd naar het eindresultaat en natuurlijk de prestaties

Tieske: schitterende uitvoering! Echt heel netjes gebouwd en afgewerkt.

Eefjan, Wat vliegmogelijkheden betreft had ik liever ook op de RCN gestaan. Waar ik stond waren alleen maar bomen.... dus niet gevlogen....

Dirk

12. Bro!

Bro!

Lid geworden:
    14 jul 2005
    Floats

@ Bramman,

Ik ben wat aan het klooien met de plannen van de Floats. Als ik je goed heb begrepen moeten, voor mijn 70 cm moth met een romplengte van 50 cm, de floats op 37.5 cm uitkomen (wat neer komt op een schaling van 80% van de originele tekening). Is er ook een handvat voor hoever ze uit elkaar moeten staan en hoe hoog de romp boven de floats maximaal kan geplaatst worden? En zijn floats voor een 70 cm moth een haalbare zaak of istie te klein? En een laatste vraag, hoe zwaar zijn je floats?

Alvast bedankt voor je hulp!

Eefjan

Laatst bewerkt: 26 mei 2009
  13. Bramman

Bramman

Lid geworden:
    7 jul 2007
    Hoi Eefjan,

Voor het uit elkaar staan moet je uitgaan van de 'normal landinggear spread'.
    Je kunt dus het onderstel van de moth als uitgangspunt nemen. Voor hoogte kan ik niets vinden, maar ik zou daar ook onderstel als uitgangspunt nemen.

De floats voor een 70cm span, moet geen probleem zijn. Dirk vloog/vliegt ook met zoiets, zie daarvoor de eerste pagina's. Dirk heeft er echter 17" floats onder hangen, eigenlijk iets te groot dus. Maar vliegt prima ;)

Het gewicht van één float is 68 gram. Dat is inclusief twee lagen glitsa en glasweefsel, nog zonder kwastplamuur en aflakken. Ik verwacht dat het totaal op rond de 150 gram uitkomt. Dat is dan 1/4 van het totaal gewicht van mijn Minimag, die dan totaal op 750 gram uit komt.

succes...

B

14. A380

A380

Lid geworden:
    1 jan 2008
    cdromflyer bedankt je hebt gelijk ik was even het toerental vergeten

15. Ratjetoe

Ratjetoe

Lid geworden:
    13 jun 2007
    Gisteren eindelijk weer even verder gegaan aan mijn tigermoth van balsa. Best een aardig stuk op geschoten.

Vleugeltje:

Onderkant vleugels, met extra ribben op de plek waar de struts komen.

Onderkant Romp. Voorste schotjes nog inlijmen. Eventueel nog een extra schotje tussen de achterste twee.

Bovenkant Romp.

Alles bij elkaar.

Zo moet het worden.. :)

Tot de volgende keer,

Robert

16. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    netjes!! zou idd wel nog een schotje tussen de achterste twee doen, dit staat nu een beetje bol maar verder heel mooi!wat is de maat?

17. burnett

burnett Guest

Hallo allemaal,

Weer eens een berichtje van mij, zal onderhand wel een half jaar geleden zijn. Had nog beloofd om de stearman in bouwtekeningen om te zetten, dat heb ik ook gedaan maar nooit gekeken of die kloppen want ik had geen zin om er nog 1 te bouwen, sorry daarvoor.

Maar ik heb niet stilgezeten:
    In plaats daarvan was ik begonnen aan een thrustvectoring raptor, helaas doet het motertje daarvan het niet goed en wilde ik eerst wat meer ervaring met pushvliegtuigen voor ik de toch wat zware raptor vloog. Dus bouwde ik een F18, die niet echt vloog wellicht te weinig vleugel oppervlak. Toen maar een Me109 gebouwd gebaseerd op een gemodificeerde moth romp.. Na een maiden in Zeewolde die niet echt succesvol was de vleugel verstevigd met 2mm multiplex en hij vloog :).
    Alleen landen ging wat minder...
    Het is ongelooflijk wat je overigens allemaal kunt bouwen vanuit de standaard mot romp...

Anyway, in Zeewolde Bro's moth nog spectaculair zien crashen!! Loss of controll 30 m boven vacantiehuisjes en dan recht naar beneden duiken en nog weglopen met alleen een scheurtje in je vleugel.. Omg ik gun het hem maar ik had de stukken bijelkaar kunnen vegen...

Ik zie dat er in de tussentijd nog veel mooie Motjes bijkomen, die balsa motjes zijn altijd erg mooi, ik zou wel de neus versterken aan de onderkant, die deukt altijd en de achter romp nooit..

Goed, lang verhaal maar je, lange tijd geleden,
    Groeten allemaal,

HJ

18. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Hé Burnett,

Bedankt voor je leuke bericht! Ik heb zelf nog nooit met een moth-romp iets anders gebouwd dan een moth, maar jij, een ME 109 :D en die F18 en die Raptor, nee toch :?: ;)

En Eefjan hoor je niet over zijn crashes he, zelfs niet als het goed afloopt....

Ratjetoe: knap werk hoor! Het wordt een hele uitdaging om dat te laten vliegen, ik heb het althans nog steeds niet aangedurfd met mij balsamoth. Ja Bram, kom er maar in....

Willem,

In aanvulling op jouw verhaal: ik heb vanavond mijn Citabria (66cm span, gewicht 150 gram) ge-remaidend met dit bekende 19 grams motortje op 2S (460 mAh) met een 7035 prop:

Dit toestelletje dus

Hij vloog weer fantastisch, maar ik heb ook het idee dat dit een extreem zuinige combinatie is, ik heb naar mijn gevoel wel een kwartier gevlogen en kon er maar 230 mAh bijpompen na afloop. Ik ga deze prop ook eens op mijn 70 mothje testen....

Groet, Dirk

19. Bramman

Bramman

Lid geworden:
    7 jul 2007
    Nog steeds niet? :D
    Inderdaad inkoppertje...
    Zal binnenkort foto's posten van de floats. Ze zijn af.

Grtz

b

20. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Alleen foto's?

Video's eisen wij! :teacher: Met fantastische beelden van een Minimag die in plané komt en sierlijk het luchtruim kiest.... :yes:

Dirk

Deel Deze Pagina