Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dirk57, 22 aug 2006.

1. PH7CW

PH7CW

Lid geworden:
    11 aug 2007
    Het duurde even maar nu heb ik ook een Blue Moth gebouwt. Volgens mij was er al 1 (maar om het hele draadje weer door te spitten......) dus zal dit de tweede zijn.

Het heeft een span van 76 cm
    materiaal: 3mm foam van de Gamma, geen depron maar wel voor onder het laminaat.
    gewicht is 210 gram
    motor Hi-model 37 gram
    lipo 2S 850 mAh
    regelaar 12 A met BEC

Gisteren heb ik het model bij mij in de tuin getest en de regelaar ingesteld en bij het testen (taxiën) "per ongeluk" 4 meter gevlogen ;).
    Vandaag was het windstil dus tijd voor de maiden. Bij de eerste vlucht viel me op dat ik het richtingsroer veel naar rechts moest trimmen. Tijdens de bouw had ik al problemen met een van de vleugels die krom was. Nu dacht ik slim te zijn (eigenlijk te lui om een nieuwe vleugel te maken) en ging het repareren. Dus dat heeft niet gewerkt.:( dat ben ik nu verder aan het oplossen en als dat niet goed werkt toch een nieuwe vleugel.

Verder vloog het model heerlijk, wel moest ik even wennen dat het een richtingsroer heeft en geen rolroeren zoals op m'n Charter. Ik heb nog wat testen gedaan met langzaam vliegen en zo en daarna de landing in gezet.
    Dat verliep allemaal probleemloos en zonder schade.

De tweede vlucht verliep ook lekker. Het viel me wel op dat hij toch wat wind gevoelig is maar dat went wel.
    Dan de looping....... In dit draadje had ik al het nodige erover gelezen dus bij de bouw heb ik meteen de vleugel voorzien van spandraden.
    Volgas en up...... De motor heeft zeker voldoende vermogen8O merk ik...... op het hoogste punt meteen motor uit en door draaien en recht trekken. De vleugels zijn sterk genoeg:D.
    Het is een erg kleine looping geworden: tussen het laagste en hoogste punt zal vast niet meer dan 2 meter zitten. En aan de clubleden te horen die stonden toe te kijken was het echt een kleine looping :D.
    Ook heb ik even gestest of de motor echt voldoende vermogen heeft..... prop hangen doet 'ie niet maar gaat wel erug snel omhoog8O Dus voldoende vermogen.

De landing ging iets te hard maar het leerde me wel dat ik het landingsgestel toch wat steviger moet maken wat ik zojuist dan ook heb gedaan.

Helaas kon ik niet te lang op het veld blijven dus het is bij deze twee vluchten gebleven:(. De totale vliegtijd is ongeveer 15 minuten en net met het laden zag ik dat er weer 300 mA in ging. Dus het moet mogelijk zijn om iets meer dan een half uur lang te kunnen blijven vliegen.

2. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Gefiliciteerd met deze geslaagde test.:D
    Je hebt hem wel goed licht gebouwd maar een flinke motor en accu gebruikt.
    Een motor van 20gram en een lipo van 350 mAh is al voldoende.
    Leuk voor indoor maar voor buiten is deze setup wel beter.;)

3. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

helemaal met CDROMFlyer eens, ik vlieg indoor met een 70 cm Tiger Moth.

Deze is voorzien van roloeren.

Met een 19 grams motortje en een 2S/460mAh Lipootje, weegt ie net 165 gram. Daarme kan ik gemakkelijk 20 minuten vliegen, langer ook wel maar ik spaar m'n Lipootjes een beetje :)

Leuk dat je maiden goed verlopen is.

Grtz,
    Menno

4. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Menno is BACK!!!

Leuk dat je hier ook weer bent. Ik en vele andere hier hebben je gemist.
    Zelf op een druk bezocht forum als MBF werd het aantal posts per dag zelf gemiddeld minder :lol:

5. PH7CW

PH7CW

Lid geworden:
    11 aug 2007
    Op het veld hebben we het ook even gehad over het indoor vliegen met dit model. Wij dachten dat het wat te snel zou vliegen, maar als ik jullie reacties zo zie zou het toch moeten kunnen met een kleinere motor en een lichtere accu.
    Voor een ander model is een lichtere setup in bestelling dus als de Moth tegen die tijd nog leeft.........:rolleyes: leuk om eens te proberen

6. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Vliegt indoor uitstekend met lichte setup.
    Ik begrijp dat je geen indoor ervaring hebt.
    Ik zeg doen!!!!!;)

7. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Laatst bewerkt: 10 aug 2009
  8. Bramman

Bramman

Lid geworden:
    7 jul 2007
    Kijk dat is goed nieuws ;)
    Ben benieuwd welke creaties hij ons nu weer gaat verblijden :D

9. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Hé Menno :D,

Ben net terug van vakantie en fantastisch om weer berichten van je te zien op het forum!!

Geinspireerd door jullie slowstick verhalen op jullie club-forum heb ik een Cessna-stick gebouwd en ik moet zeggen dat ik er veel lol mee gehad heb tijdens mijn vakantie. In een paar uurtjes te bouwen. Zal eens wat fotootjes plaatsen, weet alleen nog niet goed waar...

ErikF:

Leuk verslag en gefeliciteerd met je maiden!

Ik heb in mijn vakantie toch ook weer veel lol gehad met de moth. Met echt windstil weer 's avonds na zonsondergang boven het meer vliegen met vleugelverlichting, dat was mooi..... jammer dat het alweer voorbij is...

Dirk

10. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
  11. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Haha,

Goed dat je me waarschuwt, neem ik m'n helmpje mee als ik naar Tiel kom :D

12. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi Dirk,

ja gelukkig weer een beetje opgeknapt :)
    Kom in ieder geval weer een beetje aan vliegen toe.

Heb je een goede vakantie gehad ? Lekker gevlogen in ieder geval !

Snelle Dennis moet je altijd in de gaten houden ;)

Ik houdt het voor indoor voorlopig gewoon bij de vertrouwde Tiger Moth, m'n Stick en m'n Extraatje. Misschien dat ik er nog iets bij maak, maar dat staat nog niet vast.

Hint: Binnenkort worden de data weer vastgesteld voor het indoorvliegen in Tiel :)

Grtz,
    Menno

13. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Ja, vakantie was goed, en laat maar weten die data Menno!

Probeer ik ook weer een keer te komen. M'n citabriaatje is ook weer vliegwaardig, kijken of 'ie iets langer wil vliegen dan vorig jaar :D

Ciao, Dirk

14. Michael16tsx

Michael16tsx

Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Ik ben op zoek naar een leuke setup voor de 100cm versie ?
    wat voor motor en regelaar zou ik het best kunnen nemen ? en welke prop kan daar op ?

ik weet dat er genoeg in het draadje staat maar ik zie door de bomen het bos niet meer, zo veel staat er in.

iemand een leuk idee voor mij ?

15. djjr

djjr

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Op mijn 1 meter moth zat het volgende.

Motor:
    2208/14 Brushless Outrunner 1450KV

Met een 8x4,3 prop.

Regelaar van 25A iets minder was mogelijk maar die had ik nog liggen.

Als je dan op 2s lipo vliegt dat lekker rustig. Op 3s ging hij recht omhoog.

16. Michael16tsx

Michael16tsx

Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Hey djjr thnx voor de setup, alleen bij het motortje staat max vermogen op 12A
    dan kan er toch ook makkelijk een 15A regelaar in ? of is het toch verstandig om bij een 3S lipo eentje van 25A te doen ?

en bij de lipo's hoeveel mAh kan de 1m versie hebben ? voor 2S en 3S met deze setup ?

17. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Op een motor waar 12A op staat kan belast worden met een stroom van 12A max.
    Dat zegt niets over het vermogen.
    Dat is elektro techniek waar je nog even aan moet wennen.
    Je kunt beter zelf een setup op zoeken en daar vragen over stellen of een gebruikelijke setup over nemen uit een soortgelijk vliegtuig.;)

18. djjr

djjr

Lid geworden:
    14 sep 2005
    een regelaar die minder stroom aan kan is goed mogelijk.
    Die 25A lag nog op de plank en de 1 meter moth kan prima wat gewicht hebben dus die paar gram maakt niet veel uit.

Wat betreft de het aantal mAh hoe meer hoe langer je kan vliegen. Het is eigenlijk afhankelijk van hoe zwaar je de moth maakt. Ik gebruikte 1000 mAh 3s lipo's (ook weer om dat die nog op de plank lagen).
    Heb je ervaring met vliegen? Anders is het beter om op 2s te beginen.
    Als je een accu uitzoekt die ergens tussen de 80 en 100 gram weegt moet je volgens mij aardig uit komen.

Die 1 meter versie kan je met veel meer gewicht vliegen, maar dan gaat hij sneller stuk met landen. Heb zelfs een keer mijn telefoon er aan vast getaped om te filmen uit de lucht.

19. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    Ik heb ook een Tiger moth van GWS, met 920 mm spanwijdte.

gws-tigermoth-400-a

Deze vliegt ook met dit 36 grams brusless motortje.

http://www.himodel.com/electric/110...less_Motors_W_Prop_adapter_Type_A2208_17.html

met een 8x4 prop dus bijna 500 gram thrust :p
    (Deze weegt wel zo'n 500 gram vliegklaar!!)
    Maar wel opletten:
    de 1100KV versie is prima voor een 3S accu (ik gebruik 3S1300)
    Maar je hebt dus ook de 1450 KV versie, die had ik op een Piper gemonteerd en getest op 3S.
    Ik kan je zeggen, dat gaat niet goed! ;) alles trilt kapot.
    Propsaver, Firewall, alles gaat kapot, al bij het testen.
    Bij het taxien was er geen controle met deze motor (ik gaf gewoon veel te snel teveel gas).
    Er komt nu een 1100 Kv op.
    Op een langzame kist zoals een Piper of een Tigermoth van dit formaat geld dus:
    3S lipo = circa 1000 Kv
    2S lipo = circa 1500 Kv

En over V-stelling.
    De GWS heeft op de ondervleugel 1 a 2 graden V en de bovenvleugel is vlak.
    Alleen de ondervleugel heeft rolroeren en daar maakt hij prachtige barrel rolls mee.
    Dus rolroeren = (bijna) geen V-stelling!
    Rolroeren in de bovenvleugel zijn dan niet nodig!

Ik ga deze winter een 1 meter depron Tiger moth bouwen en hou dan de maten aan van de GWS, dus ook de V-stelling.
    (en er komt dezelfde motor in).

Groeten Willem

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. Michael16tsx

Michael16tsx

Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Ok bedankt, ja ik vlieg al wel. heb een minimag zelf.
    maar wou er eens een zelf bouwen, alleen wist niet welke setup ik kon nemen.
    maargoed ik ben er uit!

dankjulliewel!

Deel Deze Pagina