Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Ik heb vroeger ook wel dit soort kistjes met rubbermotor gebouwd.
Belangrijk is ook het totaal gewicht.

Deze setup is circa 15 gram, waaronder een 2 grams motortje,
Voor leuk vliegen moet je vliegtuig dan maximaal 30 gram totaal zijn.

Dsu weet je het gewicht (met bekleding en spanlak) van het beoogde toestelletje?

Hecht niet teveel waarde aan de specs die de verkopers opgeven.
Ik heb dit jar een 5 grams motortje gekocht voor dit soort toepassingen.
Beloofd op de website was 140 gram thrust, maar er kwam met moeite 80 gram uit.
Ik kon een kistje van 100 gram netaan in de lucht houden met een 5 grams motortje.

Maar het blijft wel leuk om te proberen!

Groeten Willem

met een leuke tekening van een oud rubbermodelletje kun je van depron ook iets moois maken hoor!
moet je wel je depron wat dunner snijden (tot 1 mm of minder) om het dan als bespanning te gebruiken.

dat word op een duits forum al meer gedaan, en vast hier ook wel.
als ik alle spulletjes bijelkaar heb wil ik dat ook op een mothje uitproberen!

het kan (en mag) altijd lichter ;)

Depron vleugel getordeerd

Depron-kenners,

De vleugel van mijn in aanbouw zijnde moth is getordeerd. iemand een idee om dit weer recht te krijgen?

Bij voorbaat dank.
Gr.
Twan

Kromme platen depron maak ik recht met een normale strijkbout.
Temperatuur instellen is wel erg belanrijk dus eerst rustig uittesten en warmte er langzaam in laten trekken en een isolerende laag er onder leggen.
Daarom is een grote strijkbout beter als een foliebout
Als de vleugel al op de romp zit zal het moeilijk worden.
Verder is het heel belangrijk dat de vleugels in de goede stand gefixeerd worden als je de prikkers er tussen lijmd.
Later kan je met spandraden de zaak nog iets corrigeren.;)

Laatst bewerkt:
Hoi,

tegengesteld aan de verdraaiing onder spanning zetten en verwarmen met een fohn of hete lucht pistool wil ook nog wel eens helpen.

Grtz,
Menno

Onlangs heb ik een Tigermoth overgenomen een mede-forumlid. Nu wil ik dit kistje indoor gebruiken en wil ik een BL motortje / regelaar en lipo gebruiken dat ik nog heb liggen.

Ondanks meerdere zoekpogingen is het mij nog niet echt duidelijk geworden wat het ideale gewicht is om relaxed indoor te vliegen.

Mijn kistje heeft 81,5-82cm span en komt waarschijnlijk op een vliegklaargewicht van zo'n 210-215gr met een 450 2S Lipo.

Is dit een mooi gewicht? Te zwaar voor relaxed vliegen?

Groeten,

Johan

HHmmm,

voor het mooie zou je rond 150 -175 gram moeten komen, voor indoor dan he ?

Buiten komt het niet zo nauw met het gewicht.

Binnen wel, want meer gewicht = hogere vleugelbelasting = hogere vliegsnelheid nodig om in de lucht te blijven.

Welke setup heb je daar in zitten ?

Grtz,
Menno

hmmmmm...... ik was er al een beetje bang voor. Het kistje met 2 servo's er in weegt 119gr.

450-2S = 30gr.
12A regelaar + himodel motor (inlc. alu montagekruis die er niet meer van af te krijgen is) = 50gr
8030x3 prop (3blads) = 8gr
propadaptor = 3gr.

Helaas staat er op dit motortje geen type-aanduiding maar het is een motortje dat zeker 2x zo dik is als zo'n 19gr motortje. Volgens mij had ik deze ook ooit eens gekocht voor een shock van +/- 1mtr, met een pull van 400-600gr, iets in dat bereik.

Misschien toch maar een ander motortje + regelaar bestellen voor de TM dan.

Gr,

Johan

Hoi,

Het mothje is dan ook aan de zware kant, ik heb een Mothje met rolroeren (dus een extra servo) die 155 gram weegt.

Daar zit ook een Himodel 12A regelaartje op, dus dat zou nog lichter kunnen. Ik heb er een Corona ontvangertje van 4 gram op zitten.
Verder een 19 grams motortje en een 2S460 Mah Lipootje.

Mijn mothje heeft een spanwijdte van 70 cm, dus dat scheelt natuurlijk ook iets.

Je kan natuurlijk ook gewoon een extra Mothje bouwen, die je lichter bouwt. Dan bewaar je deze gewoon voor buiten :)

Grtz,
Menno

Ik heb al te veel projecten, dus ga er momenteel niet nog 1 bouwen. Toch maar eens een 19grams bestellen dan, en wellicht nog een paar lichtere lipo's.

En hoe vliegt die 70cm 155gr TM dan in de zaal? Al vrij vlot, of erg rustig?

Groeten,

Johan

Ps. hierbij een foto van mijn TM:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

gaan best rustig hoor, hoewel ik moet bekennen dat er enige tijd geleden een gastvlieger was met een Mothje wat nog langzamer ging.

Hier een Mothje wat ik heb gebouwd toen ik pas begin met vliegen, dat was er nog eentje zonder rolroeren (gewicht 148 gram):

IMG_2631.jpg

Hier een filmpje:

Hier een plaatje van m'n Rolroermothje, voorzien van het 19 grams motortje:

TigerMoth016.jpg

Zal nog even zoeken naar een filmpje hiervan. Als ik dat vind, plaats ik het nog wel even hier :)

Nog even een plaatje met twee van mijn Mothjes en eentje die ik voor een clubmaatje heb gebouwd (en m'n jongste zoon Lars :) ) :

IMG_2911.jpg

Grtz,
Menno

Dat Rolroermothje had ik al een aantal keren gezien in dit draadje, echt een super kleurenschema!

Is dat 148gr Mothje ook 70cm?

Hoi,

ff Dirk opwarmen :mrgreen:

Filmpje van onze laatste (members only) indoor in Tiel, was lekker rustig ...
Vanaf 5.55 vliegt m'n rolroermothje weer even lekke rrond :)

Dirk, je kan je weer opgeven hoor :mrgreen: De 20e van deze maand gaan we weer indoor vliegen :)

BTW: andere (Moth) vliegers zijn ook welkom, wel even opgeven want vol = vol :yes:

Hier kan je je inschrijven: betuwsemodelvliegclub.nl Forum. • Onderwerp bekijken - Indoorvliegen Seizoen 2009/2010

Grtz,
Menno

Ziet er toch wel super leuk uit dat indoor vliegen.
Geen last van weer, wind en koude handen.
Jammer dat ik dat in Lelystad nog niet tegen kom.
Vliegt errug mooi die Rol Moth van je Menno.
Dus de rolroeren werken goed!
Ton

Back