Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Ja is idd fuel tank maar die moet ik nog bijschuren.:D

Ik ga hem ook nog niet maidenen hoor, de servo's + ontvanger ontbreken nog en ik heb nog een nieuwe zekering nodig vor mijn voeding:rolleyes:

Wat een super weer is het nu. Gisteren nog even gevlogen en een spontane looping gemaakt bij de start, iets te veel vermogen. Inmiddels de motor iets verder naar beneden gesteld en iets meer V stelling aan de vleugels gegeven. Hopelijk gaat het nu beter, dus op naar het ommoordseveld met dat groene ding.

@Igortje
Ja het is inderdaad de brandstof tank maar wees gerust zonder vliegt hij ook.

Nou heb ik opeens toch weer een excuus om niet te bouwen: het was vandaag veeeeel te mooi vliegweer..... :yes:

Wat vluchtduurtesten gedaan met mijn 86cm moth: twee volle 1800mAh 2s lipo's, één leeggevlogen met een 1047 prop en één met een 9070 prop. (motor is dat 36 grams 1100kV geval):

1047: 43 minuten
9070: 58 minuten :cool:

Thijs: lekker bezig, wordt inmiddels een volcontinu moth-fabriekje daar bij jullie he ;)

Tomcat: looks good, succes met de afbouw!

En dan, met dank aan Eefjan, ik heb in het openingsbericht links geplaatst naar mooie bouwtekeningen van de moth in drie formaten. Zie aldaar.

Grtz Dirk

Ja Dirk, het was zeker lekker vliegweer, heel klein beetje wind maar vooral niet zo koud. Gisteren had ik wat problemen bij het versnellen, door de motor nog wat meer naar beneden te stellen is het nu super, hij vliegt perfect maar ja die kleur. Snel een nieuwe bouwen met een leuk kleurtje, waarschijnlijk gewoon weer deze zelfde maat. Het leuke van dit maatje is natuurlijk dat je het overal kan vliegen, zie je een leuk grasveldje... gaaan.

Uiteraard nog een klein filmpje geschoten:
http://www.youtube.com/v/F_FrBsM6WbM

Groetjes.

Hé Max

Die vliegt echt heel mooi :!:

Ben het effe kwijt wat je setup was: welke motor/prop/accu gebruik je? En dat groene depron, wat is eigenlijk de dikte? En is het echt depron?

Grtz, Dirk

Hoi Dirk,

Tja het opgooien, ik gaf niet genoeg vermogen en gooide niet hard genoeg, hij raakte inderdaad net niet de grond. Het blijft lastig dat gooien, de vorige keer gaf ik veel te veel vermogen (en de motor stond niet goed) waardoor hij spontaan een looping maakte en dat is best schrikken als je voor de 3e keer vliegt.

Mijn setup:
materiaal: Polypron 3mm, is inderdaad geen depron maar sterk zat.
Motor: 1450KV
Regelaar: fly 12A
propellor: GWS 8040 (8x4)
ontvanger: Futaba R123
servo's: Esky 8gr
accu: 2s 800Mha
Totale gewicht: 230 gr

De motor is ruim zat, ik vlieg met half gas op ongeveer 2,8A. Volgas trekt hij 5,3A. Hoe lang ik kan vliegen heb ik nog niet uit getest maar gezien de getallen zou het zo'n 17 minuten moeten zijn.

p.s. Dirk dit muziekje is zeker wel beter ;)

Nou, na een wat lange periode tussen de aanschaf en de bouw (verhuizen en verbouwen), is de moth nu toch eindelijk klaar. Even wat plaatjes geschoten:

Tigermoth1.JPG

Tigermoth2.JPG

Tigermoth3.JPG

700 mm span, alles 3 mm depron, setje zoals gepubliceerd op pagina 26. Verder heb ik een oude eddingstift misbruikt voor de redelijk slordige kleuring van het toestel.

Nou, vanmiddag de maiden na 7 jaar niet vliegen; ik post de foto's van de restanten wel...

@HugoW
ik zie dat jij je gas rechts hebt zitten, klopt dat? Ik hoor steeds meer mensen met gas recht. Heb je dan je staart roer nog wel op links zitten samen met hoogte? Hoogte is dan stick van je af is naar beneden?

heeft deze instelling ook een mode nummer?

Ik heb inderdaad gas rechts, samen met de rolroeren (die dit toestel niet heeft). Hoogte en richting dus links. Geen idee welke mode dit is, maar ik ben net lid geworden van een club waar iedereen zo vliegt, dus ik ook. Ik vloog vroeger met rol en richting omgewisseld, maar dat wil ik niet meer i.v.m. de 'clubstandaard'.

Maar ja, het vliegen: De eerste vlucht was een meter of 5, in 0,5 seconde. Ik had het gas vol open en gooide, maar het ding ging veel te hard en ik reageerde te laat met wat up en gas terug. Resultaat: gescheurde romp, prop stuk en accuschot verdwenen. Dus weer naar huis voor de 5-min epoxy...

Na reparatie poging 2. Nu op half gas weg, en dat gaat goed. Helaas knikt het rechter vleugelpaar omhoog. Niet helemaal, maar bij iedere beweging een beetje. Ik houd het ding op hoogte en doe twee bochten naar links, zodat hij weer op mij af vliegt. Nu is de knik duidelijk te zien en ik besluit te landen. Gas terug, en uit laten glijden. Dat gaat redelijk, vlak voor de grond heb ik nog een helder moment en zet ik het gas helemaal dicht. Toch is de landing wat abrubt, zo op de harde grond. Weer een prop aan gort.

Thuis heb ik het ding meteen van spandraden voorzien, en dat lijkt wat vleugel-stevigheid te geven. Ik heb nog maar 1 propje, dus ik twijfel of ik nog ga vliegen de komende dagen. De rubberen ring van de propsaver is kennelijk veel te sterk, er moeten lichte elastiekjes op en die heb ik niet. Hmmm, afwachten maar, en meteen propjes bijbestellen.

Maar: hij vliegt dus, en ik kan het ook nog wel een beetje. Dank aan de topicstarter en de andere bijdragers uit dit topic, ik heb er echt lol in. Vanmorgen na de crash iets minder, maar nu zeker weer.

Hugo,

leuk te lezen dat je aangestoken bent ... :D

Wat betreft je zendermode, dat is mode1. Het is echter wel gebruikelijk om bij een toestel zonder rolroeren je richtingsroer (normaal op links) op rechts te zetten. :rolleyes:

Wat betreft je prop en je propsaver, je kan ook gewoon een simpel elastiekje nemen. Dat zal zeker soepeler zijn, waardoor je prop niet breekt.
Het koude weer speelt ook parten, het plastic van de prop wordt wat breekbaarder omdat het minder flexibel is als het koud is.

Grtz.

Yep, koud plastic op harde grond, beide gevolg van de koud, geen goede combi. Ik ben nu naarstig op zoek naar elastiekjes, maar die hebben we niet in huis. Alhoewel, ik heb een dik elastiek (zo'n postbode-elastiek, als je begrijpt wat ik bedoel), en daar heb ik wat mee geprobeerd. Ik heb er stripjes van geknipt, met in elk uiteinde een klein gaatje. De eerste was te kort en dan scheurde een gaatje uit bij het monteren. De tweede was ook te kort, die begaf het bij het gasgeven. De derde ging goed. Voor de zekerheid nog een vierde, maar die is inderdaad te slap en houdt de prop niet netjes op zijn plek. De stripjes die ik nu gebruik zijn 3cm lang en hebben 2 gaatjes, elk 5 mm vanaf een uiteinde. Ik geef toe dat kleine eleastiekjes makkelijker is, en die zal ik ook zeker kopen, maar ik wil eigenlijk morgen wel gaan vliegen...

Morgen staat er best een redelijke wind, waarschijnlijk is het woensdag beter.
Windje

voor je prop, kun je geen ring knippen van bijvoorbeeld een binnenband van een racefiets? of een dun reepje van een ptt stiek knippen vervolgens de eindjes van dat dunne strookje aan elkaar knopen, kun je hem op iedere lengte maken.

p.s. Dirk dit muziekje is zeker wel beter ;)

:yes: :wink:

Hugo: mooie moth:!:, jammer van de wat ongelukkige start, maar hij leeft nog gelukkig.

Elastiekjes: geen vrouwspersonen in huis? Die hebben vaak elastiek in de naaidoos of bij de haar-onderhoud-spullen... ;)

Maarreh: niet teveel wind morgen? Woensdagmiddag lijkt een stuk beter....

Suc6, Dirk

Ach ja, wind kijk ik naar als ik wil gaan vliegen. Soms voorspellen ze storm en kan je perfect vliegen, soms andersom.

Ennuh, zeker wel een zeer mooi en fijn vrouwspersoon in huis, maar ook zij bezit geen passende elastiekjes. Maar ik hou daardoor niet minder van haar. En de stripjes postbode-elastiek werken goed, althans bij het testen. In vlucht merken we vanzelf wel.

Platte romp

@Thobo: Wij maken ze op dit moment alleen maar met platte romp, sneller te bouwen en vliegt harstikke goed (maar wel bij windstil als je geen ervaring hebt.)

Wind is indd. moeilijker vooral bij het landen. Maar als het een beetje waait stop ik altijd een extra accupack (of de telefoon camera) in de moth dan wordt hij wat zwaarder en dat vliegt makkelijker. Maar het nadeel is weer dat als het fout gaat je meer schade hebt. Het beste vlieg ik nu met 400 gram met een span van 100cm. Dan heb je net ff wat meer te zeggen als met 300 gram. Een ding scheelt ik ben er inmiddels wel achter dat de mothjes bijna altijd wel te repareren zijn. Ben nu begonnen aan een f15 maar dat is voor een ander topic :) .

Yep, koud plastic op harde grond, beide gevolg van de koud, geen goede combi.

Zou er van maken plastic en grond zijn slechte combi. Ben zelf in de zomer zelfde capriolen aan het uithalen geweest, met zelfde resultaat...

Elastiekjes. Beugeldragers hebben ze ook en eventueel kun je de randjes van waterballonnen snijden. Prima alternatief...

B

F22

Misschien wel :offtopic: maar...
Ik heb vandaag met mijn F22 gevlogen.

Zie dit draadje.

Er stond weinig wind dus het was mooi weer om te vliegen :D
Na ongeveer een kwartiertje vliegen werd ik wat overmoedig en haalde hem wat te dicht bij en natuurlijk in de buurt van de bomen!
Gezien mijn vlieg ervaring :rolleyes: stuurde ik snel omhoog...
Veel te snel, je begrijpt het natuurlijk al...
De snelheid uit het toestel en hij begon te hooveren boven de bomen.
Tja... hoe los je dat nou weer op zonder ervaring :confused:
Ehhh... niet dus!
Afijn om een lang verhaal kort te maken...
Ik kon mijn F22 Raptor met een 3 delige ladder uit de hoogste boom gaan halen. :snipersmile:
Het is gelukt en de schade valt mee, als je alle eerdere schade mee telt!
Alles weer in orde gemaakt voor de volgende poging morgen :)

:bye:

Back