Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Mooi, die citabria:!:

Drijvertjes ook lekker gemaakt zonder al die gaten en uitstulpingen ?

Ik meld me voor de indoor als het een keer weer uitkomt!

Hoi,

ja leuk he ? Dit was het voorbeeld:
Citabria_floats.jpg

ik wil nog een biesje op de overgang van het rode / witte gedeelte van de romp trekken, dan lijkt het nog wat meer. De drijvers worden ook wit en krijgen ook een biesje :)

Simpel gebouwd ja, ik heb ook die tabs weggelaten, vond de constructie voor zo'n Depron vlieger een beetje nodeloos ingewikkeld :rolleyes:

Ik hoor het tzt wel, je bent welkom :)

Grtz,
Menno

Omdat ik van Eefjan al had begrepen dat de rolroeren weinig effect hadden, heb ik Dennis gevraagd de rolroerMoth even in te vliegen. Dennis bemerkte idd wat Eefjan ook al had ervaren, dus geland en richting bijgemixt, dat ging een stuk beter
Hoi Menno,

Doet ie echt zo weinig op de rolroeren? Hoe groot zijn ze en welke uitslagen (aantal graden ofzo, 45? iets om een goed idee te krijgen) hebben ze? Kan het op het filmpje niet echt goed zien.

Heb uiteraard even terug gezocht, maar kon antwoorden zo niet vinden, grootte is enigszins in te schatten op dit plaatje.

Voor de compleetheid, hieronder berichtje van Eefjan. Ik heb ergens plaatjes gezien van toestel met rolroeren op beide vleugels, kan 'm niet meer vinden.... :oops:

Toevallig ergens filmpje te vinden waarin te zien is hoe goed (of juist niet) een depron Mothje rolt met enkele en/of dubbele rolroeren?

Hoi Menno,
De bovenste vleugels heb ik geen V-stelling gegeven, en de onderste een klein beetje (ongeveer zoals een "originele" tekening die ik had). De grootte ervan had ik ook vrijwel gelijk aan de originele rol roeren. Maar toch had ik veel meer aan dubbele rolroeren. Ik denk dat een en ander ook met vliegsnelheden te maken heeft. Hoe harder ik vlieg hoe meer ik kan doen met m'n rolroeren.

Eefjan

Hoi,

ik heb een 3-view van een Tiger Moth genomen, deze "geschaald" naar de 70 cm versie. Overigens heb ik die 3-view (omgerekend) vergeleken met mijn G-ACDA (DH82a Tiger Moth 155 cm) en deze bleken exact overeen te komen.

Wat betreft de grootte, ik heb het wel ergens vermeld, maar kon het ook niet zo snel terug vinden, de meetlat er maar even bijgenomen:
de roeren zijn 21 x 3 cm.

Fotootje:
IMG_2955.jpg

Grtz,
Menno

Menno, dat zijn goeie berichten, alle mothjes gevlogen en nagenoeg ongeschonden :D
Sorry Dirk, maar ik trek andere conclusie:

Een deel van de middag was het best druk en er vloog redelijk wat 3D spul, ik wilde mijn Moth daar niet aan wagen, want een mid-air is dan bijna niet te voorkomen. Ik heb dus veel met m'n Stick rondgevlogen (8 x Lipo leeggevlogen !), ook erg leuk trouwens ...

Dan even ons afleiden en dan de aap uit de mouw:
Ik heb 'm daarna niet meer zelf gevlogen, dus dat bewaar ik voor een volgende sessie.
Ik concludeer dat Menno weer niet durfde. En dat hij defacto toch een vitrinemoth er bij heeft :mrgreen:

Helaas duurt dat nog 4 weken, en ik heb geen schade dus niets te plakken in de tussentijd ...
Richard, je moet gewoon prioriteiten stellen joh :mrgreen:
Inderdaad, dussss... Het begint met een vogel en eindigt met een hond. Rara wat is het? Gewoon rondkijken in de 'chopshop' en ergens onder een hele dikke laag stof ligt daar iets wat heel graag aandacht van je wil hebben:rolleyes:

Of zie je er tegenop ;) (zo als ik):puppydogeyes:

Zonder dollen, ziet er erg koel uit die blokmoth. Mijn voorstel zou wel zijn de wielen rood te verven. Maar hij vliegt iig heel stoer. En die citabria... Zucht wat een schoonheid...

b

Tja Bram,

Die Birddogs van jullie zie ik nog wel eens vliegen als ik met pensioen ben of zo, zo rond de tijd dat ik mezelf ook misschien ga wagen aan dat soort modellen :D

haha, nee hoor, ik hoop toch dat ze eerder vliegen. Ik beloof dat ik kom kijken en filmen bij de ongetwijfeld gezamenlijke maiden....

Dirk

@ Menno,

Tja dat had ik al verwacht van je rolroeren...
Maar, Dirk heeft gelijk wat betreft het doorzetten van je rolroeren naar je bovenvleugel!
Dat scheelt stukken! Opeens heb je dan een echte rolmoth! Wel is mijn ervaring dat je dan wat sneller moet vliegen om echt een volledige rol te kunnen maken. Bochtendraaien is inderdaad een stuk vloeiender met rolroeren. Ik heb nu een beetje hoogte erbij gemixed (kan het met een schakelaar aan of uit zetten). Maar nog niet kunnen vliegen om te kijken hoe dat is.

Hier een plaatje dat ook flink wat pagina's terug staat...

DSC00649.JPG

Groeten,

Eefjan

Haha,

ik houd jullie wel bezig he ;)

Die rolMoth gaat echt ook door mij gevlogen worden hoor :) In de posts hierboven kan je zien dat we nog meerdere sessies te gaan hebben, tjonge wat duren die vier weken die er telkens tussen zitten lang zeg :(

We hadden ook een contest ingebouwd, Dennis had een leuk idee: paaltjes vliegen :)

Kleine indruk:
IMG_1470.jpg

Wel op tijd bukken Hennie :)
IMG_0452s.jpg

Idd leuk idee, maar ik had geen zin om m'n mooie Mothjes daar aan te wagen ;) Dus ik opperde iets te bouwen, waarop Dennis zei maak een Stick, bijna niet kapot te krijgen. Ik heb nog wel een piep-vleugeltje met ailerons voor je ... waardoor ik me genoodzaakt voelde op ons clubforum "het grote Stick Topic" te openen. Van het een kwam het ander en nu zijn er een aantal mensen aangestoken, ik denk dat het op de volgende indoor-sessie stikt van de Stick's. Inmiddels is het grote Stick topic een van de meest bezochte topics op ons clubforum :mrgreen:

Voor die Bram kan je ook niets verborgen houden he ? Trouwens, Bram wanneer had jij ook weer voor het laatst gevlogen ;) Hoe is het met je nieuwe trainer ?

Dirk, tja ik heb wel wat tijd dus voor m'n pensioen zal ie toch wel af zijn ?
Maar jouw aanbod om de maiden te filmen staat, kan alleen zijn dat we even op Bram moeten wachten ... :mrgreen:

Eefjan, ik heb een klein beetje v-stelling aangehouden (in Dirk's termen 1 dvd-doosje ;) ) Jij hebt zo te zien helemaal geen V-stelling ?

Dat systeem met die dubbele ailerons ken ik van mijn Radix, kan zijn dat ik dat nog eens toepas ... zie ik later nog wel. Toch bedankt voor jouw tips.

Grtz,
Menno

ziet er strak uit! ik krijg ineens zin om er ook weer een te gaan bouwen, maar ik heb er al 3 versleten :D
wel of toch niet, misschien voor me verjaardag ff een brushless motortje bestellen en toch eentje bouwen voor me verjaardag. kun je me eventueel de tekeningen van de drijvers sturen?

grt

Hoi,

@Robert, tuurlijk, ik heb het linkje van Dirk, stuur ik wel even door naar je :) Ik post wel even verder in jouw draadje betreffende de Citabria.

@CDRomflyer, bedankt voor je linkje. Ik heb er al even lekker in zitten neuzen :)

@Richard, mijn oudste zit nu in bad (na z'n voetbaltraining) en gaat dan ook naar bed. Bouwtijd :)

Grtz,
Menno

mijn moth ziet er nu redelijk gecamoufleerd uit!

niet helemaal de goede kleur en niet helemaal netjes gespoten... maar desalniet te plus weer een beetje vooruitgang

volgende keer ga ik toch een beetje papier als afscheiding gebruiken ik heb nu eigenwijs uit de hand gespoten, aldoende leert men ;)

de onderkant moet nog, maar da's niet zoveel werk
wil er nog wat details opspuiten en daarna ga ik trachten haar inelkaar te zetten!

zal morgen proberen een foto'tje te maken en die erbij plakken!

Eefjan, ik heb een klein beetje v-stelling aangehouden (in Dirk's termen 1 dvd-doosje ;) ) Jij hebt zo te zien helemaal geen V-stelling ?

Dat systeem met die dubbele ailerons ken ik van mijn Radix, kan zijn dat ik dat nog eens toepas ... zie ik later nog wel. Toch bedankt voor jouw tips.

Ik heb alleen een beetje V-stelling in de onderste vleugel zitten (twee legoblokjes geloof ik, zijn precies 1 cm hoog, dus lekker makkelijk meten zo)
De vorm en grootte van de Airlerons had ik trouwens uit deze tekening gehaald:
HTTP://www.chem.uu.nl/~breuk101/moth/De Havilland DH82a Tiger Moth.pdf

Groeten,

Eefjan

Hee Menno,

Die prikkers lijken wel wat dichter bij elkaar te staan dan normaal, voor de rolroeren gedaan of is het alleen gezichtsbedrog? 8)

Wanneer ga je 'm zelf de lucht in sturen?

IMG_2955.jpg

Hoi,

is inderdaad gedaan om ruimte te maken voor de rolroeren.

De eerstvolgende indoorsessie is 14 december, dus dan ga ik het zelf weer proberen :) Ik neem allebei de Mothjes mee, dus dan kan ik het verschil ook goed bemerken.

Grtz,
Menno

Tja Bram,

Die Birddogs van jullie zie ik nog wel eens vliegen als ik met pensioen ben of zo, zo rond de tijd dat ik mezelf ook misschien ga wagen aan dat soort modellen :D

haha, nee hoor, ik hoop toch dat ze eerder vliegen. Ik beloof dat ik kom kijken en filmen bij de ongetwijfeld gezamenlijke maiden....

Dirk
Dat betekent binnen een jaar een maiden, wordt krap... :mrgreen:
Aanbod staat zie ik, denk dat Menno dat ook leuk vind.

b

Back