Bouwverslag Union Sovereign

... die kleine ( pokke) SMD Ledjes.

Haha....ik dacht dat ik de enige was.
De eerste leds hingen aan de bout en gingen in rook op. Toen was de draad weer te dik.
Maar met lakdraad en dubbelzijdig tape waar ze op geplakt worden gaat het nu wel.

Groeten Roelof
e6d3bb1697c480abab583b58f5f1261f.jpg

Laatst bewerkt:
Zal morgen eens kijken of ik iets kan wrochten. Moet nog een paar van die ledjes hebben liggen en wattenstaafjes ook. Dan even een regelbaar voedinkje erop en dan zien we wel of het werkt. Gr. Klaas.
Hallo Klaas,
Een regelbaar voedinkje is op zich zelf wel handig. Mijn lampen doen het in principe allemaal op 12V. De Leds zijn dan ook voorzien van een weerstand zodat ze zonder problemen hierop kunnen branden. Echter is het wel zo dat wanneer je de spanning dan iets naar beneden draait, het licht vaak net even zachter en realistischer wordt. Ben benieuwd naar je wrochtsel.;)

Ha Sjoerd,
Ik maak ze ook van 3 smd leds met lakdraad (tip van het forum) en doe ze daarna in een stukje wattestaaf. De glazenkap maak ik van plasic, wat een doos van kerstkaarten is geweest.
Het deksel moet je dan goed verven met zilver, zodat het licht er aan juiste kant uitkomt.
Groeten Roelof
513ac0771b15b6509203eb9fa8bccbbb.jpg

Edit: hier moet de bak nog wel op maat gemaakt worden. [emoji1]

Hallo Roelof, bedankt voor je reactie. Een soortgelijk systeem heb ik nu ook toegepast. Echter voor TL's die echt in het zicht zitten vind ik dit niet realistisch genoeg. Vandaar dat ik nu op zoek ben naar iets waar ik wel tevreden over ben. T.z.t zal deze uitdaging wel in een UP-Date verschijnen.

Haha....ik dacht dat ik de enige was.
De eerste leds hingen aan de bout en gingen in rook op. Toen was de draad weer te dik.
Maar met lakdraad en dubbelzijdig tape waar ze op geplakt worden gaat het nu wel.

Groeten Roelof
e6d3bb1697c480abab583b58f5f1261f.jpg

Hallo Roelof,
Tja, het heeft een paar LEDs gekost maar heb nu ook een manier gevonden om ze te verwerken.:p

Ik heb ook ergens op het forum iets gelezen over smd leds in een wattenstaafje. Kan het zo een twee drie niet vinden, maar was meen ik van Adam of wiggie. Jammer dat je leds doorgebrand zijn, maar mooi dat het nog op te lossen is.

Edit: gevonden ik hoop dat als je hier klikt je er komt. Is iig het verslag van wiggie. Jammer is alleen dat een hoop foto's weg zijn. Maar misschien als je hem pb stuurt dat hij ze nog heeft.

Bedankt weer Dennist,
Zoals je in mijn antwoorden op de andere reacties kunt lezen is het principe van de Leds in een wattenstaafje wel bekend. Voor mij zijn ze niet realistisch genoeg. Ga toch proberen dit op een andere, welke weet ik nog niet, manier te proberen. Maar zeker bedankt voor het meedenken. Wordt echt gewaardeerd.

Kan wel hoor Thijs, alleen moet je dan elk Ledje zijn eigen plus en min geven. Moet je evengoed nog een weerstandje per Led gebruiken. 1 witte Led kan goed werken op 3,7 V. Ze vragen namelijk 3,2 V per Led.

Ga toch proberen dit op een andere, welke weet ik nog niet, manier te proberen. Maar zeker bedankt voor het meedenken. Wordt echt gewaardeerd.

En als je de leds op de kopse kanten in het staafje laat schijnen, dus van beide zijden 1 die elkaar aanschijnen, dan heb je denk ik wel egaler licht

Groeten,
Arie

Hallo allemaal,

Ben weer een stapje verder. Heb het lierendek gespoten, wat accenten aangebracht en vervolgens definitief geplaatst. Dit is een kijkje aan de BB zijde.
P1040010.JPG

En uiteraard een plaatje van de SB zijde. Hier is ook duidelijk het verhoogde plateau te zien waarop de kraanpedestal komt te staan. Onder dit plateau staat bij de Sovereign een grote Rope lier. Afhankelijk van de constructie van de (werkende) kraan wordt deze wel of niet geplaatst. Als het echter mogelijk is om alle aandrijvingen in de pedestal te krijgen wordt deze lier wel geplaatst. Dit zal over een week of 4 duidelijk worden. Het kraandek wordt uiteraard voorzien van nog vele componenten. Vandaar dat dit dek nog niet gespoten is.
P1040015.JPG

Ook het dek heeft nu alle beplanking en staat in de eerste laklaag. Het witte deel op het lierendek is een afneembaar luik. Hierop worden de 2 anchorhandlings lieren geplaatst alsmede de sleeplier. De bedoeling is dat dit geheel in één keer verwijderd kan worden om vervolgens weer toegang te kunnen krijgen tot het binnenste....
P1040020.JPG

Nog een overzichtje van het dek. Moeten nog een aantal laklagen overheen en ook moeten de randen nog en andere kleur krijgen. Ook de Karmforks en de Towingpins moeten nog een kleurtje krijgen.
P1040021.JPG

En dan nog maar een plaatje van het dek. In alle openingen, behalve de doorgangen, worden nog verhaalrollen geplaatst. zullen nog wel een keer in beeld komen.
P1040025.JPG

Tot zover deze Up Date. Het is mijn bedoeling om nu eerst de kraan samen te stellen. Ik wordt hierin ondersteund door een collega die de werking exclusief wil houden. Uiteraard respecteer ik dat. Het gevolg is, dat ik uiteraard wel de kraandelen zal laten zien echter de details van de werking zullen ontbreken. Ik vraag hier jullie begrip voor.
Tot de volgende keer.

• Like
Reactions: aac
Het geeft toch steeds weer een heel ander beeld als de schilder is langs geweest.
opnieuw prachtig gebouwd en een inspiratie voor menig ander bouwer.
vgr Marc

Prachtig gedaan allemaal.
Vraagje over het houten dek, blijft dat zo of komen er nog wat gebruikers sporen op.
Zoals het nu is mis staat het op een jacht niet, voor een ankerwerker vindt ik het over de top, zou wat grijzer mogen wezen.
Weet je trouwens waarom op de meeste schepen 10 voet zit tussen de metalen strippen in het hout?

Prachtig gedaan allemaal.
Vraagje over het houten dek, blijft dat zo of komen er nog wat gebruikers sporen op.
Zoals het nu is mis staat het op een jacht niet, voor een ankerwerker vindt ik het over de top, zou wat grijzer mogen wezen.
Weet je trouwens waarom op de meeste schepen 10 voet zit tussen de metalen strippen in het hout?
Bedankt Ernst. Tja, je hebt natuurlijk gelijk wat het dek en de afwerking ervan betreft. Het ouder doen lijken ( het weatheren) is niet mijn ding. Ik vind het kunstig zoals sommige collega's het doen hoor. Houten dek er oud uit laten zien had misschien met een andere kleur mogelijk geweest. Het dek is los dus kan eventueel nog gerealiseerd worden.
Wat je vraag betreft over de 10 voet tussen de metalen strippen, geen idee. Verkrijgbare lengte, gewicht bij het eventueel vervangen? Ik ben wel benieuwd natuurlijk.

Dat is makkelijk als ze het schip laden bij een platform, hebben ze een beetje idee of het past.i
Er wordt namelijk veel met standaard maten gewerkt 5, 10, 20 en 40 voet om maar wat te noemen, dus handig voor een kraan drijver om het een beetje in te kunnen schatten.

Terug komend op je houten dek ik doe dat gewoon verweren met een Timmermans potlood, en dan gewoon lichtjes aan brengen en dan met je vinger of een doekje uitwrijven:

View media item 207086
Waar je wat meer vervuiling wil doe je het wat dikker, daarna gewoon een matte transparante lak erover.

Gewoon proberen,anders schuur je het gewoon weer weg, verweren is juist heel leuk om te doen, succes!
ZView media item 201893

Laatst bewerkt:
Dat is makkelijk als ze het schip laden bij een platform, hebben ze een beetje idee of het past.i
Er wordt namelijk veel met standaard maten gewerkt 5, 10, 20 en 40 voet om maar wat te noemen, dus handig voor een kraan drijver om het een beetje in te kunnen schatten.
Terug komend op je houten dek ik doe dat gewoon verweren met een Timmermans potlood, en dan gewoon lichtjes aan brengen en dan met je vinger of een doekje uitwrijven.
Waar je wat meer vervuiling wil doe je het wat dikker, daarna gewoon een matte transparante lak erover.
Gewoon proberen,anders schuur je het gewoon weer weg.]

Hallo Ernst.
Allereerst bedankt voor het weetje van de stalen balken tussen het hout. Wat betreft het dekhout, is zeker iets wat zou kunnen werken, zie het ook op de foto's. Echter ik heb Larikshout gebruikt en de eerste laag die ik opgebracht heb is een bruine beits. Deze trekt behoorlijk in het hout. Daarna geseald met 3 lagen matte blanke lak. Of ik dit weer terug kan schuren naar blank hout vind ik twijfelachtig. Wel een idee om te onthouden in ieder geval.

Hallo allemaal,

Bijgaand nog een paar plaatjes. De verlichting, zover die nu aanwezig is, even getest. Foto is een beetje bewogen maar het idee komt wel over denk ik. Ook de pedestal van de kraan is nu te zien.

P1040032.JPG

De laatste dagen bezig geweest met de kraan. Deze wordt zoals gezegd geheel werkend. De hulpgiek is reeds dry fit bevestigd aan de hoofdgiek. De werking is perfect. Mooie natuurgetrouwe beweging. Voor het opbergen van de kraan in zijn deksteun trekt de cilinder de hulpgiek geheel vlak onder de hoofdgiek. Tzt. zal ik proberen ook een filmpje op mijn bouwverslag te zetten.
P1040034.JPG

Hier nog een plaatje vanaf de andere kant. Op dit moment bezig met het draaistel wat op de pedestal komt. Op de hulpgiek komt nog een (werkende) lier en aan het uiteinde van de hulpgiek komt nog een draaibaar bblok waar de kabel doorheen komt te lopen. Uiteraard moet na de ruwbouw alles nog gedetailleerd worden met leidingen, bedieningsplatform, omloopbordes etc.
P1040037.JPG

Als het allemaal een beetje lukt hoop ik aan het einde van de week de hoofdgiek ook werkbaar te hebben. Tot de volgende keer.

• Like
Reactions: aac
Back