Bouwverslag Union Sovereign

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 8 feb 2015.

1. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Interessant Adam. Welke diameters spreek je over? Boven de 4 mm wordt messing echt wel een probleem, in ieder geval massieve staf. Gebruik ik vooral in krappe ruimtes waar je lasbochten moet imiteren. Pijp laat zich moeilijk krap buigen zonder vervorming.

2. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo Kees,
    Omdat mijn romp ook van epoxy is verlijm ik alles op, aan en in de romp met epoxy. Dus hars met harder en dan dikker gemaakt met katoenvezels. In mijn bouwdoos verleden had ik vaak te maken met ABS rompen. De naam van dat lijmproduct komt even niet bovendrijven maar was een mengsel van lijm uit een tube en dat moest je dan mengen met een wit poeder in een speciaal bijgeleverd bakje in een halve balvorm. Je weet vast wel wat ik bedoel. Nooit geen problemen mee gehad. Als je wilt zoek ik de naam nog wel even op.

3. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Stabilit Express is wat je bedoelt waarschijnlijk, Sjoerd.

Tom Berk vindt dit leuk.
  4. pentip

pentip

Lid geworden:
    17 apr 2006
    Stabilit express.

Is afgeschaft geweest en vervangen maar er zijn nu zoveel meer lijm- en kitsoorten dat je door de bomen de houtlijm niet meer ziet.

5. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Stabiliet Expres is inderdaad wat ik bedoelde. Al jaren niet meer gebruikt maar was destijds een ideale lijm om schroefassen ed. in een ABS romp te lijmen. Bedankt mannen voor het reageren.

6. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo allemaal,

Afgelopen week doorgegaan met het aanbrengen van de diverse leidingen en appendages, echter nu aan SB zijde. Ben nu zo een beetje op de helft. Hoop de volgende keer een complete SB kant te kunnen laten zien.

P1030921.JPG

En nog een overzicht van het achterdek tot nu toe.
    P1030922.JPG

Vragen of onduidelijkheden? Ik beantwoord ze uiteraard graag. Tijdens het maken van de onderdelen zelf vergeet ik consequent om foto's te maken. ( Neemt gewoon te veel hobbytijd) Het is dus niet altijd duidelijk hoe ik het één en ander heb gedaan. Hoop volgende week ook de SB kant gereed te hebben. Ik houd jullie op de hoogte. Tot de volgende Update.

aac, MikeMohawk en Thijs Slotman vinden dit leuk.
  7. pentip

pentip

Lid geworden:
    17 apr 2006
    Schitterend!

Alles zo strak en opgeruimd, erg mooi.

Wellicht een idee om de draadjes ook weg te werken in buis of kabelgootje?

8. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Dank je Frank. Die draadjes die je nu ziet worden netjes neergelegd/weggewerkt op het moment dat ik installatie daadwerkelijk aan ga leggen. Komt goed;)

9. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo allemaal,
    Lekker aan het bouwen geweest dus weer tijd om te laten zien wat er in de tussentijd is gebeurd. Onderstaande foto een overzichtje van een paar weken geleden. P1030923.JPG

P1030923.JPG

Alle messing delen die tussen de cargorail en de verschansing komen, gestraald en in de primer gezet. Ook de wanden ( geen foto) staan in de primer. Nu eerst het dek tussen de cargowanden en de verschansing in de primer, alsmede de verschansing zelf. Daarna in de goede kleur. Na het spuiten kunnen alle delen definitief worden geplaatst. Ook de cargorails zelf en de wanden kunnen dan in de kleur en geplaatst worden.
    P1030924.JPG

Mal gemaakt voor de Crucifix ( heet dat zo?)
    P1030953.JPG

Crucifix gesoldeerd en Dry Fit geplaatst. Daarna begonnen met het bovenliggende dek. Onder dit dek zit een aantal ruimtes die nog verder gedetailleerd moeten worden. Als dit gedaan is volgt daarvan uiteraard nog een plaatje. Onder dit dek bevinden zich de 2 Anchor Handling Winches en op een verhoogde fundatie de Sleeplier. Aan stuurboordkant is het dek verhoogd. Hieronder staat ook nog een grote lier. Volgens tekening is dit een "Rope lier" Moet tzt. nog eens informeren waar deze precies voor gebruikt wordt. Mogelijk een reserve lier.
    P1030963.JPG

De bovenkant van het kopschot is de onderkant van het volgende dek. Hierop staan nog eens 2 van die dikke lieren. In totaal dus 6 van die joekels. De opening van dit dek is voor een trap die naar het Werkdek leidt. Uiteraard moet er ook nog een vloer ingelegd worden ( demontabel) waar de lieren op komen te staan. Aan de achterkant van dit dek, aan Stuurboordkant op het verhoogde gedeelte, tegen de Crucifix aan, komt de pedestal ( fundatie) van de kraan.
    P1030967.JPG

En uiteraard weer een overzichtje van het geheel tot nu toe.
    P1030965.JPG

En om een beetje in de sfeer te komen alvast de verlichting onder het dekje geplaatst.
    P1030956.JPG

Alvast vanaf de werf een fijne kerst en een gezond 2016 toegewenst. Tot de volgende keer.

aac en MikeMohawk vinden dit leuk.
  10. Broeckx Ronny

Broeckx Ronny

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Prettige Kerst en prachtig werk , proficiat alvast .
    Groetjes
    Ronny

11. jankraak

jankraak

Lid geworden:
    22 jan 2005
    Wat mooi wordt het, kan niet wachten hoe het er straks uit gaat zien.
    De lieren zullen wel een hele kluif worden, maar kom jij wel uit.

gr en fijne dagen.

12. Rob & CS

Rob & CS

Lid geworden:
    11 jun 2011
    Op de foto waarop de tandriemoverbrenging tussen motor en schroefas is te zien lijkt er tussen de tandwielschijf op de schroefas en de as zelf nog een messing buisje te zitten, naar ik aanneem om verschil in diameter te overbruggen, hoe heb je dit precies gedaan zonder slip en rekening houdende met de imbusstift om de schijf vast te zetten ?

13. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo Rob,
    Moest even goed lezen wat je precies bedoelde maar hier de uitleg. De schroefas is 6 mm dik. Het gat in het tandriemwiel was 8 mm geloof ik. Het gedraaide messing busje wat je ziet heeft een klempassing in de tandriemschijf. Je ziet een inbusboutje ( athans het getapte gat hiervoor ) in het dunnere gedeelte van de tandriemschijf zitten. Dit gat is er in gemaakt nadat de messingbus in het tandriemwiel is geperst. Het gat loopt dus door in de messingbus. Daarna dit gat getapt met M3 draad voor de inbus. Op de schroefas is ter plaatse van de inbus een vlakke kant geslepen. Als de inbus wordt aangedraaid zit dus zowel de tandriemschijf alsmede de messing vulbus gefixeerd op de as. Hoop dat het zo duidelijk is.
    Groet
    Sjoerd

14. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Bedankt weer Ronny. Jij ook prettige dagen.
    Groet
    Sjoerd

15. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Dank je wel Jan maar dan zal je toch nog een jaartje of zo geduld moeten hebben.:). De lieren, in totaal 8 stuks, waarvan 3 werkend, zal inderdaad wel wat tijd vragen maar daar kiezen we zelf voor toch? Moet in detail nog een aantal dingen bedenken maar in grote lijnen weet ik wel wat ik ga doen. En anders kom ik gewoon weer even naar jou of vraag raad aan mijn collega's van Vicwijs. Komen er vast wel uit.;)
    Groet
    Sjoerd

16. Rob & CS

Rob & CS

Lid geworden:
    11 jun 2011
    Bedankt voor de uitleg. Duidelijk.

Rob

17. Tinus-online

Tinus-online

Lid geworden:
    28 feb 2009
    Beste Sjoerd,

Een erg mooi verslag heb je hier, ik ben ook een van de stille lezers maar heb toch een vraagje.
    Zou je eens willen vertellen hoe de constructie van de waterdichte luiken in het achterdek precies in elkaar komt te zitten ?
    Ik ben zelf (inmiddels weer) bezig met een supplier en ben er nog niet uit hoe dit goed aan te pakken.

18. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo Tinus,
    Is in principe heel simpel. Daar waar je een "gat" in je dek hebt, doe je het volgende. Onder het dek lijm je een verdikking van bijv. 3 mm. Afmetingen rondom gelijk aan het "gat".Onder deze strip weer een strip lijmen met dezelfde dikte als het perspex ( wat ik altijd gebruik).Deze strip laat je ongeveer 5 mm in het gat steken. Onder deze strip weer een strip die nog een keer 3 mm verder in het gat steekt. Hier komt de perspex plaat op te liggen. Redelijk strak. Halve mm rondom speling. Dan de perspex plaat op maat maken. De bovenkant van de perspex plaat ligt nu (ongeveer) op gelijke hoogte met de strip die 5 mm in het gat steekt. Vervolgens plak je met isolatie tape de perspex plaat rondom vast. Je hebt nu een waterdichte afsluiting. De strip van 3 mm gebruik ik om eventueel dikte verschil op te vangen. Deze dikte kun je naar believen aanpassen. Heb een tekeningetje in Paint maar dat kan ik hier niet plaatsen schijnbaar. Als je mij je Email stuurt in een PBtje ( conversatie) zal ik je die nog toesturen
    Groet
    Sjoerd

MikeMohawk en Dennist vinden dit leuk.
  19. MikeMohawk

MikeMohawk

Lid geworden:
    26 nov 2014
    Je kan in paint een bestand "opslaan als" en dan kies je .jpg , dit zou je hier moeten kunnen plaatsen. Ik ben ook benieuwd wat je precies bedoeld :)

Tom Berk vindt dit leuk.
  20. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Ok, dan zou het nu moeten lukken. Hoop dat het nu wat duidelijker is. Anders nog maar een keer uitleg vragen. Geen probleem.

Groet
    Sjoerd

waterdicht dek.jpg

MikeMohawk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina