Bouwverslag van de Fokker D-VIII

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jacques, 3 dec 2004.

  1. jacques

    jacques Guest

    Daar wordt het toch niet lichter van.[​IMG]

    Maar het geheel weegt 150 gram valt reuze mee toch.
     
  2. jacques

    jacques Guest

  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    tja daar heb ik geen woorden voor, foutje van de tekenaar????
     
  4. jacques

    jacques Guest

    Er zitten nog wel meer foutjes in, ik zal er wel een paar posten.
    Als je de vleugel bouwt zoals hij op tekening staat garandeer ik je dat hij tijdens de start al breekt.[​IMG]

    Als je goed kijkt zie je dat de vleugelbevestiging door de onderste vleugel ligger loopt.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 mei 2009
  5. jacques

    jacques Guest

    De romp is eigenlijk gewoon een doosrompje zoals dat van een Charter.
    Bestaande uit twee zijkanten uit 3mm balsa aan de voorkant versterkt met 5mm balsa.
    Deze heb ik met witehoutlijm aan elkaar gelijmd.

    [​IMG]

    Hierna heb de rompzijden en de spanten aan elkaar gelijmd met 30 minuten epoxy.

    [​IMG]

    Hierna heb ik met seconden lijm de spantjes aan de zijkanten met seconden lijm vastgelijmd.

    [​IMG]

    Het laatste spantje heeft ook een uitsparing nodig voor de ligger die er in gelijmd moet worden, maar die maak ik er later in omdat er anders niets overblijft van het spantje.

    [​IMG]

    Even met een X-acto zaagje een uitsparing gemaakt.

    [​IMG]

    Zo nu kan de ligger er in gelijmd worden.

    [​IMG]

    Zo nu rug spantjes.

    [​IMG]
    Ahhh , dat begint er al op te lijken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu moeten de spantjes aan de zijkanten nog ingedekt worden met 2mm balsa.
    Natuurlijk zijn de standaard planken niet breed genoeg, ik zal er een aantal aan elkaar moeten lijmen.

    [​IMG]

    Van drie sheets 2mm maak ik een 30cm breed stuk.

    [​IMG]

    De kopse kanten smeer ik in met wittehoutlijm.

    [​IMG]

    En ik plak de zijde tijdelijk aan elkaar met schilders tape.

    [​IMG]

    Aan de bovenkant komt nog een vul blokje om de kier te dichten.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu kunnen we de zijkanten gaan indekken.

    [​IMG]

    Eerst de achterkant vast lijmen met seconden lijm.

    [​IMG]

    En nu de rest vastzetten met wittehoutlijm, en veel lijmklemmen

    [​IMG]

    Dat ziet er al beter uit.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  6. jacques

    jacques Guest

    De motorkap.

    Volgens de Bruno Hoek methode. :lol:

    Bestaande uit het spant wat tegen de firewall geschroefd wordt,
    [​IMG]
    En segmenten balsa samen gelijmd met UHU hart.
    [​IMG]
    Nu nog even rond schuren.
    [​IMG]
    En viola dat begint er al op te lijken.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Nu is het plan om motorkapje met polyester te impregneren.
     
  7. jaap

    jaap Guest

    Ziet er erg strak uit, Jacques.
     
  8. jacques

    jacques Guest

    Het begint er een beetje op te lijken he, ik zit alleen nog te tobben over de struts.
    Altijd een gepiel om die struts netjes te buigen.
     
  9. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
    @Jacques!


    Daarvoor hebben we toch met vereende krachten een eersteklas wirebender geintroduceerd? :?

    Of was jij dat niet? :roll:

    Kapje is mooi! :D

    En de rest ook. :yes:

    Hang in there!


    jan
     
  10. jacques

    jacques Guest

    Klopt,[​IMG]

    Maar het maken van cabine struts blijft een vervelend werkje.

    En ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik de sub vleugel aan het landing gestel maak.
    De wijze waarop dit op de tekening gebeurt vind ik maar niets.
     
  11. jacques

    jacques Guest

    Kijk zo staat het op tekening:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De hele subwing hangt aan twee lijmverbindingen, ik vraag mij af wat er gebeurt als het landing gestel de bovenste aanslag raakt.

    [​IMG]
     
  12. jacques

    jacques Guest

    Het geschut,

    Op de Fokker D-XIII zaten twee Spandau mitrailleurs, de Spandau MG was een kopie van een Vickers MG en dat was weer een kopie van de maxime.
    De overeenkomsten zijn duidelijk, het verschil zit eigenlijk alleen in de koeling.
    Bij de Spandau gebeurde dit met een koellichaam uit plaatstaal in plaats van een met water gevulde cilinder bij de vickers.
    Dit plaatstalen koellichaam laat ik weg.

    [​IMG]
    Je kunt op deze foto ook mooi de kabels van de rolroeren zien.
    [​IMG]

    Dit staat op tekening, meer een soort beschuitbus ( voor grootgebruikers ) op houten blokken.
    Dat kan beter denk ik,nu weet ik wel dat de williams brothers hele mooie setjes hebben.
    Maar ik ga er toch een zelf maken.
    [​IMG]

    Twee stukjes rond 12mm balsa twee stukjes 6mm balsa plaat en wat 1,5mm balsa voor de details.
    En een aluminium pijpje 1mm binnen en 2mm buiten als loop.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu een mooi trompet einde maken aan de loop met een kraspen.
    [​IMG]

    De loop in de MG lijmen met CA, dat begint er al gevaarlijk uit te zien.
    [​IMG]

    Een laagje Epoxy als bescherming/grondverf, nu nog even de zaak mooi glad schuren met 180 schuurpapier.
    [​IMG]

    En de finish met "Gun metal" verf.
    [​IMG]

    En weathering.
    [​IMG]
     
  13. jacques

    jacques Guest

    Het maken van de cabinestruts.
    Helaas staan er niet veel van op tekening, alleen hoe lang ze zijn en buiglijnen.
    Niets over de hoeken en de buig richting.

    Eerst maar een probeersel uit lasdraad.


    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. Arvid

    Arvid Guest

    Gaat lekker Jacques, gaat zo door :D
     
  15. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Jacques,

    Ziet er erg goed uit, nooit overwogen om toebehoren (machinegeweren, wielen, pilotenpoppen, dummy riadal engines) van de Williams bros. aan te schaffen? Niet dat je geen goede job hebt gedaan met jou versie van de Spandau's hoor, maar het lijkt me iets makkelijker en nog ietsje "schaal echter".


    PS : ik hoop niet dat je je plannen van de DR1 finaal hebt opgeborgen.

    Stevo
     
  16. Arvid

    Arvid Guest

    Uhhhh, moet je alleen wel snel zijn. Dit stond op hun website


     
  17. jacques

    jacques Guest

    Her von Stevohoven,

    De williams brothers zijn mij wel bekend, sterker nog ik heb een voorraadje Spandau’s, vickers en Lewis guns liggen mochten de gebroeders niet meer beter worden.
    Maar vergeet niet dat dit een sportscale project is.

    Het echte werk de DR.1 licht al klaar, ik heb zelf al werk tekeningen gemaakt.[​IMG]
     
  18. Kelvin

    Kelvin Guest

    G zo door,kzat het topic net ff door te kijken en ze ik dan dat je een stuk vooruit bent gekomen. :lol: :wink:

    Gr. Kelvin
     
  19. jacques

    jacques Guest

    Ja,

    Ik wilde hem dit jaar nog af hebben, maar dat gaat niet meer lukken denk ik.[​IMG]
     
  20. jacques

    jacques Guest

    He Tom,

    Heeft die Tom Crump een website of zo, waar ik wat informatie van af kan halen voor de afwerking?
     

Deel Deze Pagina