Bouwverslag van de Vliestroom (model slipways)

Hallo allemaal,

Zoals de titel al vermeld ga ik de Vliestroom bouwen van Model Slipways. Eerst maar even een korte introductie:

Vanaf kinds af aan heb ik modeltreinen en ben daar nog altijd druk mee bezig. Echter in de zomermaanden heb ik nooit zo veel zin om op de warme zolder te zitten hobby’en. Daarom heb ik een jaar of 8 geleden de Banckert van Billing Boats gekocht, gebouwd en vaar er nog regelmatig mee rond. Na lange tijd overwegen of ik een nieuw schip zal bouwen heeft mijn vrouw de Vliestoom voor mij gekocht als verjaardagscadeau om van het “gezeur” af te zijn.

Zo kwam dus een week geleden een groot pakket voor mij met daarin een groot bouwpakket met zoals ik het zelf in schat zeker wel een jaar bouwplezier. Ik ben gestart met de 3 boeien die er bij zitten met een resultaat zoals zichtbaar op de foto’s. Ook de centerlijn staat inmiddels in de romp en de gaten voor de roeren zijn geboord.

De bedoeling is om het schip te gaan voorzien van alle mogelijke extra functies. Boegschroef, werkende kraan en verlichting. De kleurstelling wordt zoals het schip nu ook in het echt rondvaart.

Dan nog een vraag van mijn kant: Ik ben er nog niet uit wat voor motoren erin moeten, ik wil op 12Volt gaan varen gezien in de beschikking heb over diverse soorten en maten 12Volt loodaccu’s. Heeft iemand hier een advies/ervaring in wat de beste keus kan worden?

Er zitten bij het bouwpakket al Rabousch schroeven en naar mijn idee prima schroefassen (beter als die van Billing Boats).

Binnenkort het vervolg en meer foto’s.

Groeten Sjoerd.

IMG_0393.JPG
IMG_0394.JPG
 
mooi pakketje voor je verjaardag,
misschien een kleine tip:laat je plan vergroten tot de schaal van je schip , dat bouwt en meet een stuk makkelijker dan steeds te moeten omrekenen.
motoren kan je best dezelfde diameter nemen gelijk aan je schroeven, over het merk spreek ik me niet uit want daar zijn de meningen sterk over verdeeld.
veel bouwplezier, Marc
 
Mooi schip ga je bouwen Sjoerd. Je vraagt naar motoren op 12 Volt. Zelf heb ik 2 Bühler motoren in bedrijf in mijn sleepboten. regelen doe ik ze met CTI-regelaars. Ongetwijfeld zijn er andere, maar in mijn optiek haast geen betere. Wel fors en zwaar, maar gaan heel spaarzaam met stroom om. Hierbij een tweetal links naar leveranciers. Google nog maar eens op deze dingen en kijk of het iets voor je is. Succes ermee! Gr. Klaas.
http://www.hobbieplaza.nl/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=186
https://www.rc-point.nl/index.php?i...v-03--pakket&action=article&aid=69112&lang=nl
 
Mannen, bedankt voor de reacties en de tips, de tekeningen hoef ik niet eens te vergroten/verkleinen. Ze zijn keurig op schaal.
Ben ook al flink aan het googlen naar motoren, regelaars en boegschroef. Verwacht deze week het een en ander in huis om de schroefassen en boegschroef te kunnen plaatsen.
Ondertussen zijn de boeien klaar en de romp voorzien van de meeste uitsparingen. De polyester romp is aan de buitenkant keurig glad, maar aan de binnenkant grof en ruw dus moet ik het deel van de romp wat boven het dek uitsteekt aan de binnenzijde plamuren en schuren wat helaas een behoorlijk stoffig klusje gaat worden.
De tunnels/roeren zijn van witmetaal wat voor mij wat onbekend was, maar na de nodige inlichtingen heb ik toch besloten om het te lijmen in plaats van solderen. Het resultaat is niet verkeerd dacht ik zo.
IMG_0402.JPG
IMG_0403.JPG
IMG_0404.JPG
 
Sjoerd, Raad je aan om de schroefaskokers pas vast te lijmen nadat je de positie van de straalbuizen/roeren en schroeven op elkaar hebt afgestemd. De toppen van de schroefbladen moeten precies in het draaipunt van de roeren vallen. Anders draaien de straalbuizen tegen de schroefbladen in plaats van er omheen. En maak de constructie zo dat de boel uit elkaar kan voor onderhoud. Zet voor de schroeven op de as een messing borgmoer. Aan de achterkant is weinig ruimte om er met een sleutel bij te komen. Kijk of de roer/straalbuis combinatie achter de schroefaskoker langs naar beneden kan. Desnoods een tweede moertje voor de schroef. De assen kun je wel naar binnen trekken, maar de kokers niet. Succes met deze puzzel. Gr. Klaas.
 
Klaas, bedankt voor de tip. Gaat inderdaad even een puzzel worden want de schroeven passen precies in de tunnels van de roeren. Als ik de motoren en koppelingen heb, dan alles goed uitlijnen, zorgvuldig "droog" passen en na waarschijnlijk honderd keer controleren en proberen pas vastlijmen

Hahaha, Ron, heb je goed gezien!! Ik was bezig met mijn studie reactor fysica toen ik dacht aan een fotootje van de boeien. Het vuile werk gebeurt in de garage en het schone werk doe ik op zolder wat tevens mijn studieruimte is.
 
Na een aantal weken weinig bouw activiteiten hier weer een update. De romp is voorzien van bijna alle gaten, alleen de schroefassen en boegschroef nog. De motoren en boegschroef heb ik besteld en moeten snel binnen zijn, dan kan ik de romp helemaal afmaken en een testvaart maken.
Omdat het werk aan de romp even stillicht heb ik de spanten waar het dek op komt te liggen gemaakt en een begin gemaakt met de opbouw. De basis van de opbouw bestaat uit een aantal flink grote stukken wat snel een leuk resultaat geeft.

Gelukkig is de bouwtekening, in tegenstelling tot eerdere berichten op diverse site's en forums, wel op schaal wat heel fijn is om alles goed uit te kunnen meten.

IMG_0415.JPG


IMG_0417.JPG

De dekspanten

IMG_0416.JPG
 
Zo het is weer een lange tijd terug dat ik een update heb gegeven. De bouw lag wegens de geboorte van mijn zoon helemaal stil wat ook wel te verwachten was. Nu is hij inmiddels 6 weken oud en krijg ik weer een beetje tijd om verder te gaan met het bouwproject.
Wat is er ondertussen gebeurd:
  • De romp is voorzien van alle gaten en sleuven die erin moeten om ze vervolgens te vullen met ankerkluizen, boegschroef, roeren en schoefassen. Het was de bedoeling om de motor van de boegschroef plat op de bodem te leggen, maar omdat ik de dekkraan werkend wil maken heb ik er toch voor gekozen om de motor omhoog te zetten en zover mogelijk naar voren te kantelen. Blijft er even wat meer ruimte over voor de kraan.
  • De gehele aandrijflijn is nu compleet, motoren, assen en schroeven zijn klaar om gemonteerd te worden. Helaas passen de armen die op de roeren komen (ik heb een foto toegevoegd want ik heb geen idee hoe je het moet noemen) tbv de servo sturing helemaal niet, het gat is veel te groot voor de roer as. Hier moet ik wat anders voor verzinnen/maken.
  • Het dekhuis is in grove lijnen al bijna klaar. Nu nog alle details toevoegen.
Het gaat dus best wel lekker met bouwen. Volgende stap is de motoren en assen definitief uitlijnen en vastzetten en het verder voorzien van details.

Er staan veel foto's van de Vliestroom en zuster schepen op het internet, maar heeft iemand ook een goede overzichts foto van het interieur van de brug?
Wat is het RAL nr van de gele kleur die op de huidige schepen wordt gevoerd?


Het "roerdingetje" wat een te groot gat heeft.
IMG_0465.JPG


De motoren en assen nu nog los en niet uitgelijnd
IMG_0458.JPG


De boegschroef en ankerkluizen gemonteerd
IMG_0457.JPG


IMG_0456.JPG



Zo is het al een aardig schip...IMG_0465.JPG
IMG_0455.JPG
 
Hoi Sjoerd, ik heb ooit de Furie gemaakt van Model Slipway en heb toen vanwege de inferieure kwaliteit van de "draaiende delen" (roeren, assen e.d.) geen gebruik gemaakt van wat zij standaard in de kit hebben verwerkt maar gewoon degelijke/sterkere kwaliteit bij Quartel gekocht. Ik zou voor de roeren niet de bijgeleverde hevels gebruiken maar betere kopen die niet zo snel stuk gaan als deze (is mijn ervaring). Kijk hier anders even: https://www.quartel.nl/webshop/productbrowser.php?cat=2002&order=asc&orderby=price&keyword=HEVEL

Maar, ze wordt mooi!
 
Laatst bewerkt:
Sjoerd, Roerheveltjes kun je ook gemakkelijk zelf maken. Binnenwerk van een kroonsteentje, met daaraan een strookje kunststof, aluminium of messing. Messing kun je solderen. De andere twee moet je lijmen met 2C-lijm. Zie hieronder een voorbeeld met alu. Gr. Klaas.
20160106_185036.jpg
 
Hallo Sjoerd,
Leuk model om te maken, zeker als je ook de genoemde delen laat werken. Uitdaging hoor. Wel een opmerking over de plaatsing van je boegschroef. Je hebt het geheel naar voren gekanteld om ruimte te krijgen voor je kraan. Ik neem aan dat het voordek vastgelijmd wordt en ruimschoots de boegschroef bedekt. Dat betekent dat je in een later stadium je de
boegschroef niet meer kunt demonteren. Gezien de kwaliteit van deze boegschroef sets is dit zeker na verloop van tijd nodig. Het voorste schroefje van de vier gaat de meeste problemen geven. Raadzaam is in mijn beleving toch om het geheel naar achteren te kantelen, net zover als dat je hem nu naar voren heb gekanteld. Succes met de bouw.
 
"heeft mijn vrouw de Vliestoom voor mij gekocht als verjaardagscadeau om van het “gezeur” af te zijn."

geweldig!
 
Mannen,
Hartstikke bedankt voor de tips!! Ik heb inmiddels twee roerhevels besteld dus dat probleem is opgelost.
Ik dacht dat de raboesch boegschroeven wel van goede kwaliteit waren, blijkbaar dus niet:(. Gelukkig ben ik nog op tijd om de boel te veranderen en onderhoudsvriendelijker te maken. Wordt vervolgt....

Terugkomend op een eerdere vraag, iemand enig idee wat het RAL nr. is van de gele kleur van de huidige kustwacht vloot??
 
Zo, het is alweer een hele tijd geleden dat ik een update heb gedaan. In de tussentijd heb ik wel regelmatig doorgebouwd maar eigenlijk steeds vergeten foto's te maken en dat ook weer online te zetten.
Ik heb een hele tijd zitten puzzelen hoe ik de combinatie van schroefassen en roertunnels goed kon monteren om deze ook voor onderhoud weer enigszins goed te kunnen demonteren. Nou echt een goede oplossing was er niet dus ik heb de beide roeren gewoon gemonteerd en inmiddels een schroefas geplaatst. Dit zit perfect en hoe ik later het onderhoud moet gaan doen zie ik dan wel weer. (de foto's volgen nog)

Omdat ik zo zat te rommelen met roeren en schroeven en toch wilde bouwen ben ik verder gegaan met de opbouw/dekhuis. Dit is gewoon lekker snijden, plakken, schuren en vijlen met vlug een mooi resultaat. Zie de foto's.

De volgende klus is de andere schroefas erin lijmen, motoren en stuurservo op hun plek zetten en de romp verder afwerken. Kwam op internet een foto tegen van zusterschip Schuitegat waar duidelijk kimkielen op zichtbaar waren. Misschien maak ik die ook nog wel, vaart ze toch wat stabieler van.

IMG_0515.JPG


IMG_0516.JPG

IMG_0518.JPG
 
Hoi Sjoerd,

Leuk schip dat je gaat bouwen. Zelf ben ik al aan het nadenken voor mijn volgend project, maar mijn huidig project waar ik sinds 2015 mee bezig ben zal eerst af moeten. Vliestroom is een leuk scheepje wat ik misschien hierna ook wil gaan bouwen.
Misschien even een kleine tip wanneer je de schroefassen er in zet. Probeer de motoren eventjes te laten draaien als alles er in zit, zo kun je aan het toerental verschil horen hoeveel weerstand er in zit, en deze wil zo minimaal mogelijk hebben.

De opbouw ziet er alvast netjes uit en oog voor detail heb je wel. Ben benieuwd naar de rest!
 
Ik heb zelf ook de Vliesstroom gebouwd, ik raad je ook aan om de boegschoef anders te plaatsen, of je kan inderdaad zoals voordien werd opgemerkt nooit meer de schroefjes losmaken, als je de kraan werkend wil maken zal je ook iets aan je voordek moeten doen om nog ergens bij te kunnen, ik heb zelf de bijhorende schroefassen in de rommelbak gegooid en er degelijke van Raboesch geplaatst, de schroeven kan je wel gebruiken, veel succes verder met de bouw
 
Het Sjoerd, ziet er mooi strak uit hoor. Ik neem aan dat je styreen gebruikt voor je opbouw.
Wat voor dikte gebruik je daar voor. Kun je dat gewoon snijden?
Ga straks zelf ook mijn dek en opbouw van styreen maken en ik kan wel wat tips gebruiken. [emoji16]
Groeten, Sjouke
 
Back
Top