Bouwverslag van de Vliestroom (model slipways)

Klaas, bedankt voor de tip van de regelaars. Goede prijs en volgens mij voldoende voor mijn schip. De verzendkosten zijn geen probleem vanwege familie in Duitsland. Het belangrijkste voor mij is dat de regelaars niet zo overduidelijk piepen/fluiten.
Het kimkielen verhaal lijkt mij duidelijk een keuze hoe realistisch je het zelf wilt maken. Functionaliteit op een model minimaal maar wel een waarheidsgetrouw gebouwd schip. Ik ga ze niet plaatsen.

Onderstaand weer wat foto's. De bouwsnelheid is helaas wat ingezakt en beperkt tot wat spantenwerk van het dek. Wel heb ik de nieuwe schroefassen helemaal uit weten te lijnen met twee kunststof mallen in plaats van de schroeven. Vond ik zelf wel een slim idee omdat straks de schroeven in draaibare tunnels zitten.

IMG_0569.JPG IMG_0570.JPG IMG_0572.JPG IMG_0575.JPG IMG_0574.JPG
 
Na lange tijd weer eens een update...
De assen zijn gemonteerd, uitgelijnd en gekoppeld aan de motoren en de roeren kunnen ook bediend worden. Tussendoor ben ik begonnen met het bouwen van de kraan om deze juist te kunnen uitlijnen en te plaatsen. In rust positie moet hij natuurlijk wel exact in de houder vallen.

IMG_0645.JPG
IMG_0617.JPG
IMG_0616.JPG
 
Ziet er strak uit Sjoerd! Zitten er in de askokers G-ringen als afdichting? Zo ja, pas op dat je die niet "droog" laat draaien. Klein beetje vettigheid (uierzalf) eraan wil wel helpen. Succes verder! Gr. Klaas.
 
Ha Mauricc 03
Kijk heel weinig op modelbouwforum maar leer er wel veel van ondanks ik niet specifiek bouwer ben.
lees wel graag de de bouw voortgangen
Probeer meestal 2e hands te kopen en knap ze op en voorzien van 12 volt verlichting LED.
Nu voornamelijk Rijkshavendienst boten niet varende heb hier de RHD 2 waterlijn en een RP 56.
Maar nu op de Ral 1016 volgens mij is die niet speciaal voor Rijkswaterstaat gemaakt heb 11jaar bij
VanDerLande gewerkt als poederspuiter zei maken voornamelijk rollenbanen voor luchthavens over de wereld.
En de firma Sigma heeft zover ik weet gewoon in het pakket zitten lood vrij en nu is natlak wel anders dan
poedercoating maar net zo mooi.
Hoop dat je het niet erg vindt dat ik erop reageer heb. Met vr.gr. Ton ATLA
 
Zoooo na een jaar niets laten weten eindelijk een update van het bouwverslag. Ik ben in de tussentijd 2x verhuist omdat mijn huis nog niet af was en ik wel al uit mijn woning moest. Na vele uren klussen is nu de tijd weer aangebroken voor de hobby.

Inmiddels heb ik de kraan deels gebouwd en wacht ik op wat onderdelen uit china om hem te kunnen laten bewegen.
Verder heb ik een interieur gemaakt, de mast en wat relingwerk.

6F24D504-02E7-46B3-B03F-A0B099EAF586.jpeg
46119318-7055-40EC-B502-E3E426D3C678.jpeg
9FBEB49A-C933-405D-9F17-AF180F6ED8CE.jpeg
 
22C911E2-393B-4948-BE18-E9982B769665.jpeg
De romp heeft de rode kleur gekregen voor onder de waterlijn. Alleen het afplakken voor de volgende kleur is wel een uitdaging omdat er ribbels op de romp zitten. Heeft iemand een tip hoe je dit het beste kan doen?
98B09817-EBC4-4B41-9EBF-BA317C773293.jpeg
 
Welkom terug,
Naar aanleiding van je foto's, misschien is de opmerking van toepassing, dat je nieuwe werkplek tig maal beter is?.
Succes met de voorgang van de bouw.
Groet, Henk
 
Welkom terug , een pauze in je bouwwerk door verhuizen en nog eens verhuizen lijkt me meer dan normaal.
Hopelijk kan je met nieuwe krachten opnieuw verder aan dit prachtig bouwwerkje. Aan de binnen inrichting te zien gaat het alvast helemaal de juiste kant uit.
 
inmiddels zijn er weer vorderingen gemaakt. Zo is de reling van het brugdak af en de rekken waar de Vlotten in moeten. Ook is de gehele opbouw klaar om geel gespoten te worden.

IMG_1808.JPG



Na lang puzzelen, nadenken en afkijken bij mede bouwers ben ik begonnen met het bouwen van de kraan en zijn besturing. Een N20 motortje voor het 360 graden rotoren en een N20 motortje voor het op en neer sturen van de mast. Bij het helemaal opstaan van de mast zal de schroefdraad zichtbaar blijven, maar dat accepteer ik.

IMG_1807.JPG
 
Eerder had ik de vraag gesteld hoe je het beste de romp kan afplakken voor een strakke lijn. Dit omdat er allemaal verhogingen/ribbels in mijn romp zitten. Zie eerdere foto's.

Iemand een idee???
 
inmiddels zijn er weer vorderingen gemaakt. Zo is de reling van het brugdak af en de rekken waar de Vlotten in moeten. Ook is de gehele opbouw klaar om geel gespoten te worden.

Bekijk bijlage 403912


Na lang puzzelen, nadenken en afkijken bij mede bouwers ben ik begonnen met het bouwen van de kraan en zijn besturing. Een N20 motortje voor het 360 graden rotoren en een N20 motortje voor het op en neer sturen van de mast. Bij het helemaal opstaan van de mast zal de schroefdraad zichtbaar blijven, maar dat accepteer ik.

Bekijk bijlage 403913
Ik ben nu naar een 80 tand gegaan. Met 60t ging mijn kraan te schokkerig..jouw kraan is nog groter. Zon N20 motortje levert niet zoveel torque
 
Zo groot is de kraan niet hoor, lijkt groter de foto dan hij echt is.
De krans is een 56t tandwiel en op de motor zit een 18t tandwiel. Vanavond ga ik een draaitest houden voor de snelheid
 
ik ben benieuwd
ik heb getest en ook bij mij loopt het niet mooi. Mijn draaikrans was nog zonder lagers omdat ik had verwacht dat dit wel zou werken, maar helaas....
De lagers zijn nu binnen dus vanavond maak ik een gelagerde draaikrans. Nu nog een nieuw tandwiel met meer tanden uit China bestellen en nog een keer proberen. In de volgende post plaats ik een foto.
 
ik heb getest en ook bij mij loopt het niet mooi. Mijn draaikrans was nog zonder lagers omdat ik had verwacht dat dit wel zou werken, maar helaas....
De lagers zijn nu binnen dus vanavond maak ik een gelagerde draaikrans. Nu nog een nieuw tandwiel met meer tanden uit China bestellen en nog een keer proberen. In de volgende post plaats ik een foto.
heb je de zelfde besteld als die ik heb gebruikt?
mijn kraan is 29cm lang, nu met 80tands en 15 t op de N20 dacht ik.
draait het redelijk rustig rond.
 
Hey Mannen, ik lees dit net, het probleem ligt niet bij jullie groot tandwiel, of lagers, mijn aller eerste kraan loopt ook heel mooi alles hangt af van de drijver, jullie werken allemaal met tandwielen op de motor, dat gaat nooit echt nooit mooi lopen die verhouding is nog veel te klein, zet er een worm op en alles loop mooi zonder enige schok rond dit bedoel ik:
IMG_2604.JPG


Zo loop dit zooitje, als je een echte kraan ziet draaien gaat ook alles traag, daar zit de oplossing dan moet er ook helemaal geen vermogen zijn en geen sterke motoren...


Nog een voorbeeld het gaat hier enkel om het draaien, je ziet dat deze kraan links en rechts ook nog schokken ook omdat ik hier niet overal wormen had gebruikt initieel je kan beter een 600rpm met een worm gebruiken dan een 24rpm met een tandwiel die eerste gaat gewoon altijd zuiverder lopen... Succes ermee!

 
@Tug.NL , ik heb volgens mij nagenoeg hetzelfde spul als jouw besteld en in gebruik. Inmiddels heb ik een assortiment tandwielen besteld uit het oosten om te experimenteren.

@JaFa, bedankt voor de tips en filmpjes!! Het is voor mij de eerste keer dat ik een kraan werkend bouw en extra tips en trucks zijn zeer welkom. Ik heb ook wormwielen en motoren met andere toerentallen besteld want jouw kranen draaien wel heel erg mooi. Jij bent wat mij betreft wel de kranen specialist hoor, wat een details!!!
 
Back
Top