Bouwverslag van zwever Topmodel cz Samsara

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Van Eyndt Luc, 31 mrt 2023.

  1. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    Nu eerst op het middenstuk van de vleugel papiertape aangebracht en het middenpunt van de vleugel afgetekend. Dit zowel vooraan als achteraan.
    Daarna de romp op de grond gelegd en vooraan vastgelegd tussen 2 deurstoppers.
    De complete vleugel op de romp gelegd en de afgetekende lijnen op de middenvleugel, gelijk gelegd met de de naad die te zien is op de romp.
    Nu achteraan, waar het richtingroer moet komen, in het midden een streepje gezet.
    Op het uiteinde van de vleugel een winkelhaak gezet zodat men een vast punt heeft op de grond. Nu van dit punt meten naar het streepje op het uiteinde van de romp. Deze afstand moet langs allebei de kanten hetzelfde zijn. Als dit het geval is, dan kan men de 3 gaten van het middenstuk van de vleugel, doorboren in de romp. 70FA9094-F2A9-41A6-9D73-C2D0FB451F23.jpeg
    B3FFF3D9-E554-418D-B278-7B035BA2D803.jpeg 38ADDD49-A647-438B-BEFA-28B37FEA21A1.jpeg 6DFBDB47-A72D-4201-846B-39E0887B9C6D.jpeg 96A6CB1F-B5FA-45C5-8DE4-A17C9A302351.jpeg 1186B6D2-BE98-429C-94EF-DD3EE9CBBA8D.jpeg 49ED7364-9D14-4D2C-8FC0-70B89103D011.jpeg
     
  2. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    De vleugels zijn nu uitgelijnd en de gaten zijn doorgeboord op de romp. Achteraf kan men deze gaten groter boren en voorzien van een bus met schroefdraad. EDD875F9-EB03-4DE4-BCDC-4C9D605B5447.jpeg F834D66A-B0EC-40DA-A6FA-F215D587442E.jpeg
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.552
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat boren van gaatjes is zenuwslopend! Meet je helemaal suf...

    De driehoeksmeting doe ik met een lang stuk staaldraad.
    Via een pennetje en een oogje aan de draad, dat buig je met een tangetje, of sloopt een lug van een kwiklink.
    En de gesloopte kwiklink soldeer je aan de draad. heb je een mooi meetinstrument.
    Vanuit de gekozen referentie op de hartlijn,
    en met een teepje aan de andere kant van de lengte,
    om naar het middelpunt te werken, van tip naar tip.
    Of van tip naar staart, om de symmetrie te bepalen.

    En ander hulpmiddel in die meting, zelfde strekking, is een linnen meetlint voor confectie/stoffen af te meten.
    In de metalen lip, die zit er altijd aan, boor ik een gaatje voor een pennetje of spelt.
    En zo zwiep je van tip naar tip. En dat gaat net als met draad even superstrak.
    Is je draadlengte maar 1 meter, verleng je door er twee aaneen te tapen.
    Altijd trefzeker. En werk zo, zolang ik bouw…


    Als de aanleg in het zadel maar goed is, dat is het geval. Instelhoek is relatief, gezien het live stabilo.
    Alleen de motor instel hoek, bijkans die redelijk neutraal te houden.

    Op mijn F5B's zijn die hoeken bijna 0, naja... 1 ervan iets side thrust, denk ook iets down. maar 0 merk je niet, vliegt neutraal.
    Te veel down en mijn model zal sterk liften. Met bijna 1kw jast het sowieso moeiteloos versa verdwijnpunt, waar je ook op mikt.

    De vleugel-gap oogt wellicht niet tevreden, je zou dat heel eenvoudig kunnen vullen met epoxy,
    en dunne cellofaan folie op de aanleg van de vleugel, of zeer goed in de los-wax gezet, mag immers niet hechten,
    de zaak met epoxy, aangelengd met glasparel, en verdikkingsmiddel (zakt het niet weg, werkt uitstekend)
    'thixotropisch' of 'thixotrope' kunnen opvullen, de omgeving goed maskeren met Tesa blauwe schilderstape.

    Die tape is wel fiks prijzig geworden overigens. Maar werkt goed, geeft strakke aanleg.
    Als je de tape in 5 mm repen snijdt, is deze ook nog eens goed in rondingen te sturen.

    Anders, de gap geeft ook door-waai bij motorloop. De motor moet goed kunnen koelen. Stel deze er in komt.
    Bij F5B is de motorloop zeer kort en heftig. Anders wordt het te heet. Je schikt deze kisten pijlsnel omhoog.
    99% vliegt met hoge reductie, en groot mogelijk prop, op hoge efficiëntie.
    Gaan de ampères er stevig doorheen in het serieuzere wedstrijdveld. Ander verhaal. Zo hard moet dit model niet gaan.
    Hoewel je met een goed doorberekende brushless op gearbox, propeller, een lange vliegduur kan realiseren.
    Of voor een kleinere cappaciteit accu. Het een weegt tegen het ander. In duur en in gewicht.

    Koelsleuf van mijn Enigmaatje...
    Printje op geplakt met niet permanent layout spuitlijm,
    klieder en i.g.v. uitschieten handfreeswerk, een tape-masker er om.
    De romp is aramide gewapend. Epoxy slijpt wel weg, maar de aramide is hardnekkiger
    en dat gaat pluizen. Om goed strak te slijpen regelmatig met CA benat... bleef het braaf in gareel,
    en zo kreeg ik een strakker mogelijke afwerking. Leut!
    Bij jouw model is het een afneembare kap.

    Een zelfde koel-oog is realiseerbaar in de kap, en waait goed door. Stel dat je dat wil.
    Koellucht waait van binnen uit de romp, langs de motor, via de spinner naar buiten
    bij dit soort zwevers.
    Niet andersom. Het fenomeen is ontdekt in de F5B, waar flink gepionierd werd op techniek,
    tot fikkens aan toe... opmerkelijk.

    DSCN6028-LR.jpg DSCN6031-LR.jpg DSCN6032-LR.jpg


    Wederom veel bouwplezier! Prachtig model.
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2023
    Van Eyndt Luc vindt dit leuk.
  4. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    Hoi Bas,
    BEDANKT voor jou geweldige bijdrage. Veel goede tips die ik en andere bouwers zeker kunnen gebruiken.
    Duidelijke foto’s.
    We leren altijd blij. Dit is het leuke om ervaringen te kunnen delen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    2.964
    Locatie:
    evergem
    bij onze eerste modellen voorzagen we wat tochtband uit schuimrubber , nu niet meer
     
    Van Eyndt Luc vindt dit leuk.
  6. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    Vandaag schroefdraadbussen gezet in de 3 gaten die in de romp geboord waren om de vleugels op hun plaats te houden. De gaten die in de romp geboord waren, hadden een diameter van 2x4mm en 1x 3mm.
    Deze heb ik groter gemaakt naargelang de diameter van schroefdraadbus die erin gaat. De gaten kan men gemakkelijk groter maken met een boor of met een conische ruimer. Als men een conische ruimer gebruikt, dan is het gat aan de bovenkant een beetje groter, maar hier heeft de epoxy dan weer iets meer ruimte om te hechten.
    Aan de schroefdraadbussen doe ik eerst epoxy, dan trek ik deze erin door er langs boven een draadstangetje in te draaien met groter rondel en moer. Men trekt dan de bus naar boven tot de gewenste hoogte.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    Daarna heb ik de uitlijning van de vleugel nog eens nagekeken, en deze was goed.
    Ik had verteld dat de vleugel niet mooi paste op de romp, er was speling waar de vleugel niet draagt. Dit was zeker vooraan. De vleugel ingepakt met huishoudfolie en op de plaats waar deze de romp aanraakt, vaseline aangedaan zodat de vleugel achteraf niet blijft kleven aan het opvulmengsel. De romp zelf ook gedeeltelijk afgeplakt.
    Een mengsel gemaakt van 60 minuten epoxy en aerosil. Dit op de romp gedaan die ik vooraf wat opgeschuurd had en de vleugel erop gevezen.
    Het overtollige mengsel eraf gedaan. Nu laten uitharden en morgen alles demonteren en bijwerken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.552
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Prachtig!
     
    Van Eyndt Luc vindt dit leuk.
  9. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    D9BAEAAD-2837-49BD-9DBE-D69D82D24D2B.jpeg Vooraan onder de vleugel was er speling. Deze heb ik gisteren opgevuld met epoxy. Volledig uitgehard en zojuist de vleugel eraf gedaan om het resultaat te bekijken. In bijlage een foto waarop je goed ziet hoeveel dikte er vooraan is toegevoegd. Deze moet nu nog bijgewerkt worden.
     
    MicropropSport, easy en ISOLA2 vinden dit leuk.
  10. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    Nu gaan we de servo plaatsen om het richtingroer te bedienen. Hiervoor gebruik ik een andere servo dan de ailerons en flaps. Het is een kleine digitale servo van Savox. Deze weegt bijna 10gr minder dan de andere. Dit heb ik gedaan omdat deze servo op 115cm van het zwaartepunt licht. Elke gram dat men hier kan sparen is meegenomen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ISOLA2 vindt dit leuk.
  11. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    De vorm van de servo zaag ik uit triplex hout van 4mm zodat men deze achteraf gemakkelijk kan vervangen indien dit nodig zou zijn. Voor montage gebruik ik huishoudfolie en duw dan de servo in de triplex vorm. De triplex lijm ik vast met 60 min. expoxy. Over de servo maak ik nog een klein beugeltje in heel dun aluminium. Zo komt deze er nooit uit.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport en ISOLA2 vinden dit leuk.
  12. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    Nu ga ik de servo monteren voor het bedienen van hoogteroer. Hiervoor gebruik ik niet het meegeleverde houten plaatje, maar maak ik er zelf één op maat van de servo. Dit is terug dezelfde als die ik voor de ailerons en flaps gebruik.
    Het houten triplex plaatje waar ik de servo op monteer is 4mm dik.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    Het hoogteroer wordt aangedreven door een holle carbon buisje van 4mm dik. Aan beide kanten zet ik er een Quick Link op.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    De lengte van het carbon buisje dat het hoogteroer aandrijft, moet men op de juiste lengte maken. De vleugels moeten op + 1,5 graden staan. Het hoogteroer op 0 graden. De draadstukjes die men in de Quick Link draait, zet men halverwege. Zo kan men achteraf het hoogteroer nog altijd bijregelen.
    Ik maak gebruik van een Model Incidence Meter van Robart. Deze zet ik eerst op de vleugels en ik verplaats de romp een klein beetje naar boven of beneden tot de meter + 1,5 graden aanduid.
    Dan zet ik de meter op het hoogteroer en verplaats deze tot de meter 0 graden aanduid. Het hoogteroer staat nu in de juiste positie. Nu kan men het carbon buisje dat het hoogteroer aandrijft op maat afzagen en alles vastkleven. BAB5956D-05BD-41DB-9464-ACF655BD55A7.jpeg C17502E0-D7B0-4A41-9D93-CDFFF0A9670D.jpeg C17502E0-D7B0-4A41-9D93-CDFFF0A9670D.jpeg C17502E0-D7B0-4A41-9D93-CDFFF0A9670D.jpeg
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  15. Van Eyndt Luc

    Van Eyndt Luc

    Lid geworden:
    18 okt 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Lille
    Nu ga ik het hoogteroer uitlijnen t.o.v. de vleugels zodat deze mooi gelijk staan.
    Hiervoor ga ik op dezelfde manier tewerk zoals ik de vleugels heb uitgelijnd.
    Als alles goed is uitgelijnd kan kan men een klein carbon paspennetje van 2 mm vastlijmen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    easy, ISOLA2 en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina