bouwverslag wiesel.

Dag,

ik ben van plan om een wiesel te maken. ik heb bouwplannen gevonden in dit topic jaren-70-ontwerp-van-simpel-racebootje-de-wiesel maar als ik ze wil uitprinten dan krijg ik alle spanten op 1 blad die dan niet in de juiste grote zijn, is dat normaal? of moet ik ze anders uitprinten dat ze dan in het juiste formaat zijn en dat ik ze dan uitknip en aan elkaar plak?

de boot zal voor over een paar weken zijn dat ik ermee ga beginnen, als ik zo lang kan wachten tenminste.
het materiaal dat ik voor het bootje ga gebruiken zal waarschijnlijk 2 mm balsa worden. als dat stevig genoeg is.
voor de setup heb ik eigenlijk nog niet echt nagedacht. het word wel brushless motor met een lipo als batterij. natuurlijk ook nog een regelaar, ontvanger en servo.

op het forum heb ik al wat bouwverslagen van een wiesel gelezen.

alle tips zijn welkom!

mvg Edward

Laatst bewerkt door een moderator:
ah daar is je Topic;) heb je in m'n topic mijn setup gevonden? hiermee heeft hij een lekkere snelheid;
motor 3900KV
regelaar
een 2S 4000mAh lipo en dan met een 29mm prop er op. het vaart dan zo;
ik zie nu dat de tekening idd op 1 A4'tje wordt uitgeprint, ik weet helaas niet meer hoe ik dit wel goed voor elkaar heb gekregen. het zou kunnen dat ik screenshots v.d. tekening heb gemaakt en dan de screenshots in een word documentje heb geplakt en de foto uitvergroot tot ik op de goede grootte zat. het duurt wel een tijdje om het goede uitvergrootpercentage te vinden. misschien dat ik dit word documentje nog wel heb, ik zal wel even zoeken.

EDIT: helaas kan niks meer vinden :(
Gr. Sam

heb in "Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"" deze link gevonden waar de spanten op normale grote kunnen worden afgedrukt op A4'tjes.

veel succes!
Gr. Sam

Dat topic heb ik wel gezien. Maar niet echt zo heel grondig doorgelezen.

Maar met die link kan ik wel verder. Heel erg bedankt daarvoor!

heb in "Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"" deze link gevonden waar de spanten op normale grote kunnen worden afgedrukt op A4'tjes.

veel succes!
Gr. Sam

Jouwn topic en de setup heb ik ook gevonden! Mooie en snelle setup moet ik wel zeggen! Of ik dezelfde doe weet ik nog niet maar waarschijnlijk wel!

ah daar is je Topic;) heb je in m'n topic mijn setup gevonden? hiermee heeft hij een lekkere snelheid;
motor 3900KV
regelaar
ik zie nu dat de tekening idd op 1 A4'tje wordt uitgeprint, ik weet helaas niet meer hoe ik dit wel goed voor elkaar heb gekregen. het zou kunnen dat ik screenshots v.d. tekening heb gemaakt en dan de screenshots in een word documentje heb geplakt en de foto uitvergroot tot ik op de goede grootte zat. het duurt wel een tijdje om het goede uitvergrootpercentage te vinden. misschien dat ik dit word documentje nog wel heb, ik zal wel even zoeken.

Gr. Sam

Ik kon het toch niet laten om het hout te halen! Het is 2 mm balsa. Ik heb de spanten er gewoon even opgelegd zoals je hier kunt zien
image66jdd.jpg

haha heeeel herkenbaar ;) die motorspanten kun je beter weg laten en de gleuven voor de motorspanten in die lengtespanten dan dus ook. balsa is nooit sterk genoeg voor een brushless. die kan je beter later van aluminium maken/kopen of van triplex. bovendien staan die gleuven voor de motorspanten ook onder een te grote hoek zoals je bij mijn wiesel kon zien, dan gaat hij erg hobbelen. je kan de as er uiteindelijk maar beter op z'n vlakst in de romp lijmen.
ziet er verder leuk uit!

Gr. Sam

motor 3900KV
regelaar

Gr. Sam

ik ga wel bij hobbyking dezelfde motor doen. maar de regelaar is niet in de eu, en ik bestel eigenlijk alleen dingen in de eu. de motor heeft een maximum current 41A dus in de EU zijn er boat regelaars die 160A, 120A, 90A, 60A, 50A, 30A ik stelde mezelf dan voor om boven de 50 te doen. maar is 50A ook goed? of beter de 60A nemen? de 50A heeft 3A UBEC en de 60A heeft 1.5A BEC.

De 50A HobbyKing 50A Boat ESC 3A UBEC (EU Warehouse)

De 60A Turnigy Marine 60A Brushless Boat ESC (EU warehouse)

mvg Edward

doe dan de 60A tenzij er nog hogere zijn. er staat dat de motor 41A max kan vragen, maar dat kan bij het opstarten (een piek in de A's bijv.) zomaar het dubbele van die 41 worden. nu hebben de regelaars ook een burst current die meestal wat hoger ligt. nu is die 60a marine wel een goede regelaar met een betere kwaliteit dan de birdies, dus daar moet het mee kunnen.
nu nog een goede servo zoeken (ong. 2,5 kg kracht is genoeg voor een wieseltje)
een lipo 2S ong. 4000-5000 mAh minimaal 25C
en een zender/ontvanger? heb je die al?
Gr. Sam

doe dan de 60A tenzij er nog hogere zijn. er staat dat de motor 41A max kan vragen, maar dat kan bij het opstarten (een piek in de A's bijv.) zomaar het dubbele van die 41 worden. nu hebben de regelaars ook een burst current die meestal wat hoger ligt. nu is die 60a marine wel een goede regelaar met een betere kwaliteit dan de birdies, dus daar moet het mee kunnen.
nu nog een goede servo zoeken (ong. 2,5 kg kracht is genoeg voor een wieseltje)
een lipo 2S ong. 4000-5000 mAh minimaal 25C
en een zender/ontvanger? heb je die al?
Gr. Sam

Zender heb ik. ontvanger niet maar die kost bij hk 5 euro.

ik ben binnenkort jarig dus de setup wordt voor mijn verjaardag.

servo moet ik dan ook nog kopen. ik dacht aan deze: metal gear. D-MG16 Digital Metal Gear 2.9kg/.08sec/18.8g (EU warehouse)

batterij:ZIPPY Flightmax 4000mAh 2S1P 45C (EU Warehouse)

regelaar: word dan toch die van 60A

motor:2848SL 3900kv Brushless Inrunner (WaterCooled) (EU warehouse)

lijkt mij allemaal prima voor je wiesel. ik heb soortgelijke apparatuur in m'n bootje dus nu nog goed bouwen en hij vaart superleuk!;)

Gr. Sam

Balsa is hout, dus moet beiden kunnen.
Alleen wel goed op letten dat je een waterbestendige variant pakt!

Wat misschien fijner werkt is UHU Hart.
Volgens de bouwbeschrijving word deze lijm origineel gebruikt.
Ik heb mijn Wiesel ook met Hart gebouwd en dat is heel stevig geworden!

(Zelfde motor als sam met 60A marine regelaar en robbe FS100 servo)

imagepnswo.jpg

Heb de spanten ook al uitgesneden/geschuurd. Ook al is in elkaar gezet. Alles zit goed. De onderkant van de spant komt tot de grond.

Balsa is hout, dus moet beiden kunnen.
Alleen wel goed op letten dat je een waterbestendige variant pakt!

Wat misschien fijner werkt is UHU Hart.
Volgens de bouwbeschrijving word deze lijm origineel gebruikt.
Ik heb mijn Wiesel ook met Hart gebouwd en dat is heel stevig geworden!

(Zelfde motor als sam met 60A marine regelaar en robbe FS100 servo)

Die lijm, is die verkrijgbaar in een bouwmarkt of in een modelbouwwinkel?

Die is in ieder geval verkrijgbaar bij de meeste modelbouwzaken.
Misschien dat sommige bouwmarkten hem ook hebben.

Back