Bouwverslag zeiljacht Eenhoorn

Hey Crispijn,

ja da's al een erg strak begin!

Je beplanking "danst" inderdaad wel en dit zou echt geen zicht zijn op een schip waar de beplanking zichtbaar blijft, maar hier is het nu toch belangrijk dat het resultaat gewoon lekker strak geschuurd kan worden, en dan glasweefsel erover!

PS komt het door de lichtinval, de dansende latjes in het midden, maar ik krijg het gevoel dat er in het midden een soort "holte" of deuk zit.... klopt dat?
 
Zal wel een mooi rompje worden ,maar d`r zit wel wat fout ,zo tezien ook wat Dazzler ziet en als je 1 pagina terug de spanten bekijkt zie voor de spiegel iets wat op de deuk gaat lijken , hoop wel dat het niet zo is , maar verder leuk.
 
Nee, dat komt echt door de beplanking: er zit juist een bolling maar en profiel lopen de latten echt nogal hol. Vandaar de dunne latjes voor het beplanken. Zal vrijdag nog wat goede foto's proberen te maken, met de telefoon is het niet alles.

Wat is normaal wat betreft gewicht voor een romp van balsa met glas en epoxy? De romp is 1,12m lang. Hoeveel voeg je dan toe met de epoxy en glas? Heb nu een kilo expoxy besteld dus het lijkt me dat dat voldoende moet zijn (scheelt weer broodjes lood in de kiel... :p)!
 
Wordt het een boot of een baksteen??

Haha nee 1 kg lijkt mij ruim voldoende ;)

Om je een idee te geven: mijn Alinghi SUI-64 woog, romp van balsa bekleed met 1 laag 160gram weefsel, woog 410 gram op een lengte van 120 cm

(maar dat is een erg smal en slank rompje, jou rom zal door z'n volume wel een stuk meer zijn)

Tip 1: In je delftship tekening zou je ergens onder hydrodynamic/calculation moeten kunnen zien wat het "oppervlak" van de romp is.

Tip 2: epoxy verbruik is in gewicht = gewicht van het gebruikte glasweefsel. Maw, als je 0,5 m² glasweefsel van 200 gr/m² gebruik, dan gebruik je dus 100 gram weefsel, en dien je 100 gram epoxy te gebruiken.

Tip 3: combinatie van Tip 1 + Tip 2: als delftship zegt dat jou romp bvb 0,8 m² is, dan weet je gelijk hoeveel glasweefsel er dus zal opliggen, en kan je ineens uitrekenen hoeveel epoxy je daarvoor nodig zal hebben!
 
Mooi wachten we even af en 1kg expoxy , das oud :nosmile: , zou epoxy nemen , daar spant het wel om ,als je de binnenkant ook doet hmm , ik denk zo dat je nog wel 1kg extra nodig bent , en broodjes :rolleyes: daar zul wel meer van nodig zijn want na schuren schuren heb je HONGER :rolling:
 
Dazzler dat is mooi om te bereken :thumbsup: maar zal niet altijd op gaan ,intrekken in hout,naden schuren , de kiel die je niet met 1matje sterk maakt , meestal komen deze romp vormen kwa gewicht uit op minmaal 1,5kg wil je een sterk rompje , maar we zullen het meemaken . :smile:
 
Gebruik de juiste verhouding epoxy-harder

Zo, er is weer een hoop gebeurt. De romp is na grondig geschuurd te zijn in de spuitplamuur gezet en aangevuld met normale plamuur om alles netjes uit te vullen.

20130302-spuitplamuur-2-1024x764.jpg


Na ruim 24 uur uitharden heb ik een start gemaakt met het van epoxy voorzien van de romp. Dit heb ik bij mijn ouders in de schuur gedaan en ik kreeg enkele uren later de mededeling dat het er uit zag als een tijgerprint. Zeer waarschijnlijk de verkeerde verhoudingen epoxy/harder gebruikt. :rolleyes: Gelukkig is het goed uitgehard...

20130303-tijgerprint-764x1024.jpg


Nu dit weekend alles weer glad geschuurd en gelukkig gezien dat er voldoende basis was voor het keeper weefsel. Ik heb 80 grams gebruikt en heb direct een zwarte kleurstof toegevoegd. Hierdoor kan ik na licht opschuren de kleine oneffenheden makkelijker zien en kan ik later de boel afmaken met een witte laag, vind ik gewoon een prettiger basis kleur. Na het aanbrengen van de epoxy op het keeperweefsel heb ik alles uitgestreken met een rubber spatel. Op deze manier is het mogelijk super dun te werken en alle luchtbellen en oneffenheden uit te strijken. Alleen met een roller of kwast is dit niet te doen.

Nog een ding: in de schuur was het denk ik een graad of 10-15 dus ik heb het daar wel aangebracht, maar daarna snel in huis gezet. De epoxy is gelukkig zo goed als reukloos en brengt dus geen nadelen het huis in.

20130309-keeper.jpg


Nu ben ik op het punt dat ik diverse plekken moet bijwerken met plamuur en enkele lagen epoxy moet aanbrengen om het weefsel helemaal te verzadigen. Vandaag heb ik dat gedaan nadat ik alle scherpe stukken glas en nog wat oneffenheden heb weg geschuurd.

20130310-glasweefsel-bijgewerkt-1024x764.jpg


20130310-boeg-764x1024.jpg


Tussen de bedrijven door probeer ik in SolidWorks al een beetje uit te denken hoe ik alles wil gaan bedienen. Erg hard gaat het alleen nog niet omdat ik binnenkort weer naar het schip moet om verdere maatvoering op te nemen. Ik kan sommige dingen maar bij benadering modelleren.

20130310.jpg


Tot de volgende update!
 
Laatst bewerkt:
Ohja, ik werk nu met een digitale weegschaal tijdens het bereiden van de epoxy waar ik de hars en harder op de tiende gram kan afwegen.

Ik neem geen risico's meer... :-)
 
EPOXY zoals het je nu hebt ,heb je de romp teveel behandeld plamuur e/d hierop gaat epoxy ivm een soort siliconen werking(lopen/kraters ) geven , je hebt ongewilt bijna een mal gemaakt , waarschijnlijk heeft alles hierdoor geen hechting , en hoeveel ben je nu alweer kwijt , door schuren en er alweer op smeren :,
het perfect afwegen is natuurlijk belangrijk , en temp niet zo , epoxy heeft een hardingstijd , dat is gegeven , en in deze tijd is het hard ofniet , ik meng zelf ook wel eens op het oog en gaat bijna altijd goed ,


gr rexonamen
 
Met de hechting zit het wel goed, ik kon het er niet afsteken met een schroevendraaier. Het klopt dat ik inderdaad wel een hoop heb weg geschuurd, misschien dat ik eerder met de epoxy had moeten beginnen. Ik leer veel zo met de eerste bouw van een romp!
 
OKE , ik hoop dat het goed gaat , werk zelf al jaren met aldeze materialen ,weet wel wat wel en niet gaat , wil hiermee alleen duidelijk maken dat er nu lucht /vocht grote invloed heeft wat betreft het plamuur/verf of e/d en wat berekend word gaat nu de lucht in , niet negatief bedoeld ,maar berekeningen komen niet altijd uit, wat ik wel zou doen is de romp een bekloppen of je verschil hoort ivm hechting , zo maar een idee , en de binnenkant ook goed doen .
ben wel benieuwd hoe het is als het klaar is ,

sucses rexonamen
 
Hoi rexonamen,

Ik hoop natuurlijk ook dat het goed gaat. Plamuur onder de epoxy was geen goed idee omdat dit hydroscopisch is begrijp ik uit je reactie? Ik wil voordat de romp het water op gaat de binnenkant nog voorzien van een laag epoxy zodat er geen vocht in het kan kan dringen. Dit zou hem dan voor de toekomst moeten conserveren als ik het goed begrijp?

Het bekloppen zal ik onthouden, dat kan ik volgend weekend even checken. Stel, in het vervelende geval dat het laminaat los zit van de romp, wat wacht me dan? Hopelijk valt dat scenario mee!

Crispijn
 
Romp opnieuw (geintje) nee de plekken behandelen ,wat ik in zo`n geval zou doen is stuk eruit snijden ,goed schuren binnenkant ook de romp hierna erin lijmen met epoxy en coveren met een dun matje , nooit gelakt of geplamuurd met epoxy /glas mat behandelen heeft vaak een anti reactie plamuur/lak geeft een soort siliconen af, en als de hele romp lost van je houten heb je wel een licht rompje , Lachen ,

gr rexonamen
 
Los van de bouwplank

Zo, weer even een update van mijn kant. Daar waar Rexonamen bang voor was is gelukkig niet gebeurt, de epoxy zit nog netjes op de balsa huid en ik heb alles zo netjes mogelijk afgewerkt waardoor mijn romp voorlopig klaar is.

IMG_1972-e1364888639220-764x1024.jpg

De witte laag epoxy heb ik aangebracht om het wat poreuze epoxy plamuur (glass bubbels) te 'sealen'.

Na dat ik dit nat geschuurd had kwam ik er achter dat de heksteven niet helemaal vlak was, het dunnere deel was te ver weg geschuurd tov de spiegel in het volledige houten stadium. Dit heb ik opgelost door papier met pedaalemmer plastic (bedankt voor de tip Jan-Willem) tegen de hak aan te klemmen. Hier ontstond een nette 'kier' op de heksteven welke in met epoxy kon opvullen (wel netjes afplakken met plakband want de dunne epoxy loopt overal tussendoor!). Nadat alles volledig uitgehard was alles met een hoeklijn beplakt met schuurpapier geschuurd. Hierdoor kon ik alles exact vlak schuren.

IMG_1977-e1364889124993-764x1024.jpg

Hierna nog alles weer een keer goed in de bruine epoxy gezet en als laatste nat geschuurd om de laagdiktes in elkaar over te laten lopen.

IMG_1983-e1364888668141-764x1024.jpg

Heel voorzichtig ook alvast het gat geboord voor de schroefas, dat was wel even spannend! De heksteven is 6mm dik, evenals het te boren schroefas gat.

IMG_1989-e1364890483396-764x1024.jpg

Nu is de romp losgehaald van de bouwplank en zijn alle steunen weggezaagd. Hiervoor had ik een soort multitool te leen, ideaal voor dit werk! Het kleine zaagblad oscilleert wat zagen mogelijk maakt. Zo is het mogelijk in hele kleine ruimtes te werken.

IMG_1991-1024x764.jpg


Nu wordt het tijd om de details op de romp aan te brengen. Parallel daaraan moet ik meer aandacht gaan besteden in alle elektronica die er in moet komen, ik zal vast nog wel wat vragen voor jullie hebben komende tijd!
 
Dag Crispijn,

Je hebt een mooi resultaat geboekt. Complimenten! Het moet dubbel goed voelen met de wetenschap dat je alles eerst ook nog eens zelf vanaf het 1:1 ontwerp hebt opgemeten en hiervan een eigen spantenplan hebt gemaakt.

Je schrijft dat je jezelf nu gaat vermoeien met de besturing. Al enig idee hoe je dat gaat aanpakken? Met winches of armpjes op een stevige servo?

Succes!

Jan-Willem
 
Hoi Jan-Willem,

Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik denk met winches omdat ik het vermoeden heb dat dat allemaal wat sterker kan worden uitgevoerd. Er loopt ook een draadje over dit onderwerp waar ik me later wat meer op ga storten. Nu heb ik vakantie en kan er gebouwd worden! :D

Weet jij al hoe je het aan gaat pakken?

Crispijn
 
Back
Top