Bouwverslag: zelfbouw flight controler op basis van Arduino Uno

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door JoopB, 31 jan 2014.

1. evharten

evharten

Lid geworden:
    5 aug 2011
    Ja exact zoals dat plaatje ;) te weinig koffie op nog :p
    Met programmeren ben ik meestal wel wakkerder :)

2. JoopB

JoopB

Lid geworden:
    10 jan 2013
    Na lang puzzelen ben ik de afgelopen dagen er achter gekomen dat de AltSerial library de 57600bps van de gps toch niet betrouwbaar aan kan. Tijdens de eerste proefvluchten op gps reageerde de quad soms vreemd of stapte zomaar uit het gps programma.

Als eerste dacht ik aan een programmeerfout maar na wat zoekwerk bleek dat de AltSerial library af en toe een foute maakte met de interpretatie van een byte. De decimale waarde van een byte was bijvoorbeeld geen 50 maar 87. En dat gebeurde dus volledig willekeurig. Een gps coördinaat van Zwolle was ineens Amsterdam….. :schrik:

Inmiddels zit de gps op de hardware serial van de microcontroller en is er een controle ingebouwd op ongewenste bytes. Na twee uur testen nog steeds geen fouten:yes: En nu is het weer wachten op wat minder wind om de eerste proefvlucht te doen.

3. donderss2

donderss2

Lid geworden:
    3 apr 2011
    Hoi forumers,

Voor de quadelarij ben ik hageltje nieuw. Dus ben ik zeer bezig om info te vergaren.
    Nu lees ik van alles over arduino met verschillende toevoegingen zoals GUI of ANDO. Dat is voor mij abakadabra. Misschien is het de moeite waard om een mede forumer in Nieuwegein Hulp in te schakelen. Maar goed ik ben bezig om mijn Multiwii pro van hobbyking (ja ik weet het niet altijd het beste spul maar goed) aan de praat te krijgen. Ben niet zo'n computer kenner. Dus info is altijd welkom. Alvast bedankt en hobbyse allemaal.

Ramon.

Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  4. JoopB

JoopB

Lid geworden:
    10 jan 2013
    Hallo Ramon, Ik denk dat je het beste een nieuw draadje kan openen in het multicopter forum. Dan krijg je waarschijnlijk de meeste hulp. Zelf heb ik geen ervaring met de MultiWii en kan je er helaas niet mee helpen. Succes.

5. donderss2

donderss2

Lid geworden:
    3 apr 2011
    Ja goed id. Thx

Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  6. JoopB

JoopB

Lid geworden:
    10 jan 2013
    Nu de communicatieproblemen met de gps zijn opgelost kon ik het gisteren toch niet laten om even een testvlucht te maken. De stevige wind was vlagerig en veroorzaakte veel turbulentie door de geluidswal. Ondanks dat toch de eerste pogingen met gps gedaan. Na een paar testen werkt het al heel aardig! Nu eens rustig kijken hoe ik dit resultaat kan verbeteren.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Troubled

Troubled

Lid geworden:
    21 apr 2013
    Vliegt volgens mij stabieler dan alle goedkope HobbyKing bordjes....
    Ben onder de indruk! :worship::thumbsup:

8. JoopB

JoopB

Lid geworden:
    10 jan 2013
    Ik hoop niet dat ik nu arrogant overkom.... maar ik weet eigenlijk wel zeker dat het zo is. Hobbyking streeft naar veel voor weinig. En net zoals met de meeste zaken hebben goede sensoren ook hun prijs.

Iedere gyro drift bijvoorbeeld. Alleen de duurdere net iets minder dan de goedkopere. En het maakt een wereld van verschil of je iedere seconden je gyro bij moet stellen met de versnellingssensor of dat je dit maar eens in de vijf seconden moet doen.

Persoonlijk ben ik ook van mening dat betere algoritme ook een heel groot deel uitmaakt van een goed resultaat. En dat kost tijd om te ontwikkelen. En ook dat is geen sterke kant van Hobbyking ;-)

Pas geleden heb ik nog gevlogen met mijn Naza van Dji. En daar vergelijk ik mijn quad op dit moment het liefste mee :cool: ..... euhm op de gps na dan..... maar daar gaan we nog mee aan het werk :thumbsup:

9. Nak

Nak

Lid geworden:
    16 jun 2013
    Respect Joop, gaat nog een redelijke bak code inzitten om tot dit level te komen !
    Je kan ook eens kijken naar een gecombineerde GPS/Glonas ontvanger,
    deze zijn veel stabieler en hebben weinig tot geen shift-jumps.

10. JoopB

JoopB

Lid geworden:
    10 jan 2013
    Hmmmm lees net dat ze recentelijk met het Glonass een behoorlijke storing hebben gehad ;-) Maar inderdaad heb je dan een beter signaal. Ik heb gezocht naar zo'n receiver maar kon er geen een vinden. Ik denk dat ze minder beschikbaar zijn dan de standaard gps receivers.

Maar voorlopig blijf ik bij mijn gps. At betreft de algoritme is er nog heel veel winst te halen ;-)

11. Nak

Nak

Lid geworden:
    16 jun 2013
    Je kan een Navilock kopen en de ingewanden uit het plastic doosje halen.

Blijft wel een uitdaging om de jumps eruit te filteren, je weet nooit hoe groot
    deze is. Gezien tot hoever je nu al bent gekomen, gaat dat ook wel lukken !

12. JoopB

JoopB

Lid geworden:
    10 jan 2013
    Dat gaan we dus maar niet doen ;-) Mocht ik het met deze gps niet redden dan zit ik nog aan een goede u-blox te denken. Maar die dingen gaan over de 100,- euro. Dus eerst maar eens even prutsen met deze gps.

13. Nak

Nak

Lid geworden:
    16 jun 2013
    Die gebruikt Navilock dus ook, wist alleen niet dat die zo onwijs duur zijn
    in vergelijking tot een gps receiver.

Krijg je de code er nog wel in, volgens de laatste berichten zat je al redelijk
    aan het dak qua code.

14. evharten

evharten

Lid geworden:
    5 aug 2011
    Netjes weer Joop!

15. JoopB

JoopB

Lid geworden:
    10 jan 2013
    Bedankt evharten.

@Nak: het is inderdaad wel zoeken naar de juiste wegen om alles er in te krijgen. Het grote voordeel van beperkte ruimte is de optimalisatie van de code. Geen zaken uitsluiten maar slimmer programmeren. Erg leuk om te doen trouwens. De laatste optimalisatieslag heeft mij veel ruimte opgeleverd. Als het allemaal een beetje mee zit gaat het lukken wat ik in mijn hoofd heb zitten ;-)

Helaas is het nu even wachten op de telemetrie transcievers. Waren wel op voorraad maar nu toch ineens backorder..... :2gunfire: Als ik die binnen heb kan ik ook wat beter beoordelen wat er nu allemaal werkelijk gebeurd als de quad in gps hangt.

16. Nak

Nak

Lid geworden:
    16 jun 2013
    Ik vind het al heel wat dat je zover bent gekomen, gezien dat dit niet
    je dagelijkse werk is. Dit is nu niet echt een simpel programmaatje om een
    multi te laten vliegen en van scratch af op te bouwen.

Het vermijden van strings levert ook een hoop ruimte op, op een of andere manier
    gaat daar de Arduino IDE heel omslachtig mee om.

17. evharten

evharten

Lid geworden:
    5 aug 2011
    Die telemetrie transcievers heb ik bij dx.com gekocht btw, waren daar zo'n 12 euro goedkoper ;)

Laatst bewerkt: 22 apr 2014
  18. JoopB

JoopB

Lid geworden:
    10 jan 2013
    @evharten: En weer 12,- euro winst ;-) De Quote knop hoef je niet iedere keer in te drukken ;-) Gewoon het berichtje onderaan de pagina tikken en op snel reageren drukken. Scheelt een hoop onnodige tekst :cool:

@Nak: Ik heb al heel wat geprogrammeerd in het verleden. Begonnen met GWBasic en daarna C, C++, Perl, enz. Maar dit is toch wel weer een leuke nieuwe uitdaging. Strings gebruik ik niet. De meeste tijd bij mijn programma gaat op in het communiceren met de sensoren en het rekenen met floats.

19. JoopB

JoopB

Lid geworden:
    10 jan 2013
    Vanavond nog twee lipo's leeg gevlogen met mijn quad. Man wat vlieg dat ding fijn zeg. Ben echt tevreden met het resultaat tot nu toe. Binnenkort maar eens de Naza meenemen om een vergelijk te maken ;-)

20. JoopB

JoopB

Lid geworden:
    10 jan 2013
    Gisteren zijn eindelijk de trancievers binnen gekomen. Na een middag boren en zagen is het eerste concept van de telemetrie ontvanger een feit. Het lcd scherm is aardig groot en prima af te lezen in de zon. Vijf drukknoppen voor invoer en een usb-aansluiting voor updates.

Het is de bedoeling dat met deze telemetrie ontvanger straks ook alle instellingen van de controller te programmeren zijn. En dit kleine doosje gaat nog veel meer moois doen ;-)

Door de usb-aansluiting kan ik de gegevens ook met een pc lezen en schrijven. Hierdoor is het mogelijk om in de toekomst door middel van een laptop de quad te programmeren. Maar dat is voor later. Nu rustig eens wat regels programmeren om de boel werkend te krijgen.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina