Bouwverslag Zeventiende eeuws Speel Jaght van Kolderstok (in progress)

Ik denk dat de Willem barentz (en de duyfken trouwens ook) vooral beter geschikt zijn omdat die, in vergelijking tot het statenjacht, veel meer overeenkomen met een schip als de batavia of de 7p qua vorm. Het statenjacht is een heel ander type schip
De Dyfken ook!? Das interessant... keuze genoeg dus...
Het formaat uitproberen van de Willem Barentsz is wel erg aantrekkelijk moet ik zeggen in combinatie met de moeilijkheidsgraad 2 (uit mijn hoofd)
Tsja, dat Statenjacht was een binnenvaartschip geloof ik :-) (Maar wel erg mooi!)

O ja, back to business ....

Roer is af en dacht ik de zwaarden te kunnen plaatsen.
Tegen mijn eigen theorie in toch maar gedaan.
Maar doordat je de romp nogal eens moet omvatten met je handen (althans dat doe ik) zijn ze beide al een keer afgebroken...:stout:

IMG_3213.jpg
IMG_3216.jpg

En dan komt het project op de voorbereiding op de tuigage en zeilen.
Zoals ik al schreef vind ik dat wel spannend eerlijk gezegd. Een beetje met rommelen met hout deed ik al eerder maar die ieniemienie touwtjes en zeilen, dat is helemaal nieuw.
Pippi Langkous zei ooit "Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan"... die gaat bij mij normaal ook wel op .............. maar nu even niet!
Maar goed, de messing geleiders voor het tuigage (o_O) geplaatst...
IMG_3222.jpg
IMG_3223.jpg

Pfffff - momenteel staat alles stil. Ik werk me een slag in de rondte om bestellingen de deur uit te krijgen. Het fluitschip staat hier te verdrogen op het dressoir...
LOL Hahahahaha! :rofl: Maar ook :worship::worship:

Alles op z'n tijd Hans. Ik ga er helemaal vanuit dat de meederheid nog voldoende keuze heeft uit jouw assortiment. En dat de minderheid met smart op het fluitschip zit te wachten.
Wetend wat je straks gaat leveren hebben ze vast nog even geduld ;-)

Tijd om te begrijpen wat kruishouten, schildpadblokken en klampen zijn!
Op kruishouten "beleg" (vastmaken) je een touw, door een schildpadblok glijdt (vertraagd en daarom 'schildpad' vermoed ik) een touw en klampen houden iets op zn plaats.
Althans dat is mijn vrije vertaling voor nu maar even.

Om er zeker van te zijn dat de kruishouten achterin te beleggen zijn, heb ik er een latje achter gemaakt zodat deze iets naar voren helt.
IMG_3221.jpg

Rustig aan @*Hans* we hebben geduld..
Enne, misschien een slaaf kopen die de pakketten voor je verzend en in elkaar knutselt? Kun jij full time ontwikkelen:thumbsup:

Tijd om te begrijpen wat kruishouten, schildpadblokken en klampen zijn!
door een schildpadblok glijdt (vertraagd en daarom 'schildpad' vermoed ik)
Althans dat is mijn vrije vertaling voor nu maar even.
De naam van he schildpadblok heeft niets te maken met een vertraagde doorvoer van het touw, alhoewel je theorie wel leuk bedacht is.
Het schildpadblok is een blok met maar één wang (ieder ander blok heeft twee wangen), en daar komt de naam vandaan omdat het blok indien bevestigd enigszins op een schildpad lijkt.
Definitie; Plat blok met maar één wang en een of meer schijven. Het word met de open kant tegen een rondhout genaaid of gespijkerd. Schildpad blokken vind je ook tegen de verschansing of op het potdek.

Back