Bouwverslag Zeventiende eeuws Speel Jaght van Kolderstok (in progress)

En dan langzaam de rest van de romp verstevigen. Gaande weg voel je gewoon de stevigheid ontstaan. Ik had al snel het element voor onder het dek erin geklemd want dat gaf ook weer wat stevigheid.
IMG_3051.jpg
IMG_3052.jpg
IMG_3053.jpg
IMG_3054.jpg

Je ziet wat de te grote hitte van het tot plankenbuiger omgebouwde soldeerapparaat doet... Gelukkig kon ik het redelijk weg schuren met mijn nieuwste gereedschapje ;-)

Laatst bewerkt:
En door mijn volledige concentratie bij het snijden en schuren van de dek-planken vergat ik er foto's van te maken en is het dek klaar op de volgende foto...
Je begint bij de middelste dek-plank waardoor het vrij eenvoudig is om een gaatje te boren op de plek waar straks de masten komen. (Ook weer afgekeken bij Hans G. Held! )
Ook alvast begonnen met het kleuren van de binnenkant. Ik heb dat gedaan met de Kolderstok beits walnoot.
Spant 10 en 12 inmiddels ook geplaatst.
IMG_3079.jpg

Het op maat maken van de dek-planken maar ook nu weer van de vlonderplanken vond ik heel erg leuk om te doen met die ronding erin.
Komt ook omdat het aardig lukte en uitkwam allemaal. Het wordt echt steeds leuker om te doen! Dat komt vooral denk ik omdat het scheepje je aan de hand mee neemt.
Super voor een beginner zoals ik :weetnie:

Het luik op het dek, daar moet eigenlijk een gat voor in het dek gezaagd worden.
Eerlijk gezegd vond ik dat een beetje tricky. Ik vertrouw mijn snijkunsten niet dusdanig dat ik dat aandurfde en met een Dremel als helemaal niet.
Het luik op het witte Abachi plaatsen is natuurlijk geen gezicht dus bedacht ik om het dek onder het luik zwart te schilderen om het gat na te bootsen.
IMG_3093.jpg
IMG_3094.jpg
IMG_3112.jpg

Je hebt er lekker 'de gang' in zitten en allemaal keurig netjes hoor! :thumbsup:
Dank je wel! Ik ben inderdaad nu bijna bij het punt gekomen zoals het scheepje er nu live bij staat. Morgen nog wat posts van het afronden van de binnenkant en het plaatsen van de relingdelen en berghouten.
Mooie quote van Vasudev in jouw handtekening... Blijf jezelf vragen stellen, dan wordt je steeds beter... :worship:

Goed te zien dat je het werken met hout wel in de vingers hebt, zo te zien levert dit scheepje niet al teveel problemen op :), je werkt erg netjes.

Ik sta even met een beetje bewondering te kijken wat een mooi bootje je ervan maakt!

Back