Bouwverslag Zeventiende eeuws Speel Jaght van Kolderstok (in progress)

Bedankt weer allemaal voor de mooie reacties! Erg leuk om te horen dat ik wel op de juiste manier bezig ben en zo krijg ik nog meer "drive" om het mooi te maken.
Excuus dat ik even afwezig was. De bouw heeft niet stil gelegen maar ik had door drukte op mijn werk even te weinig puf om hier te posten. En dat terwijl dat zoveel energie geeft... :hammer:

Petje af hoor! De kleur van het dek is ook aardig zo. Hoe heb je dit gedaan?
Leuk dat jij dat vraagt Hans want ik vond de kleur van jouw dek zo mooi overkomen op enkele foto's! Ik heb een heel klein beetje van de Kolderstok beits "Licht Eiken" gemengd met veel thinner.
Zo kleurde ik het dek in deze honing achtige kleur. In het echt en op volgende foto's is de kleur wel wat minder intens hoor. Wellicht mede door de vernis die er inmiddels overheen zit...

Ik sta even met een beetje bewondering te kijken wat een mooi bootje je ervan maakt!
Dat is wel een mooi compliment zeg! Maar wat ik schreef: Het bootje neemt je echt aan de hand mee en is vergevingsgezind. Ik vind dat de ontwerper daarom ook een enorm compliment verdient hoor!
Tijdens het bouwen moet ik vaak glimlachen om hoe goed dingen in elkaar zitten en dingen zijn uitgedacht. Blijf kijken want ik vind het steeds leuker worden!

Ik hoop dat er geen kijkers zijn afgehaakt omdat ik even afwezig was... De bouw is blijven vorderen en de posts gaan vanaf vandaag weer regelmatiger volgen!
Na het dek was het de beurt aan de bankjes en het luik. De bankjes heb ik een beetje aangepast ter hoogte van de versiering op spant 7 om ervoor te zorgen dat ze mooier aansluiten op de versiering.
IMG_3103.jpg

En gelijk de bankjes gekleurd met de beits kleur walnoot. (Zoveel mogelijk een enkele laag)
IMG_3110.jpg

Ook de spantjes aan de binnenzijde al afgewerkt met een latje.
Soms heb je dan even zin om iets anders te doen dan snijden, schuren en lijmen. En alsof het scheepje het aanvoelt...
We mogen ons uitleven op het luik dat straks geplaatst wordt tussen de bankjes aan de achterzijde!
Ik heb de scharnieren gekleurd met goud glit. Op de foto komt dit resultaat niet uit de verf (...) maar in het echt glimmen de scharnieren behoorlijk!
Echt leuk spul dat goudglit!
IMG_3106.jpg

Het oogje heb ik gemaakt van een van de meegeleverde nageltjes en de bevestiging van het oogje is ook meegeleverd...(Maar hoe het heet????)
Uiteindelijk vond ik het mooier om het oogje een tikje goudglit mee te geven dat maakte het één geheel.
IMG_3109.jpg

Voordat ik nu verder ga moet ik even mijn gedachten verklaren. Het is de bedoeling dat je in deze fase de spiegel op maat brengt. Dit betekent dat je de spiegel afzaagt op de aangegeven lijn.
Ik vond de houten spiegel echter zo mooi met die dwarse beplanking dat ik de spiegel zo hoog mogelijk wilde houden.
Ik had het idee dat ik dat voor elkaar kon krijgen door te sjoemelen met de 4 achter spantjes zodat het hakkebord etc. niet te hoog uit zou komen.
Hoewel ik het uiteindelijke resultaat niet verkeerd vind, heb ik me daarmee behoorlijk in de vingers gesneden. Ik hoop dat ik de puristen niet al teveel telleurstel omdat de spiegel licht gaat afwijken van het origineel.
IMG_3115.jpg

Je ziet misschien dat ik de achter spantjes heb doorgezaagd en er een stukje tussenuit heb gehaald om hoogte te verliezen.
Er komt nu ook meer ruimte tussen hakkebord en de hoge bankjes wat ik heb overbrugd door een extra dek-plankje te plaatsen.
Maar goed, we gaan stug door en bouwen om deze uitdaging heen...
IMG_3117.jpg

En dan worden de berghouten aangebracht.... de lastigste klus tot nu toe!
Ik snap nog steeds niet waarom dit zo moeilijk ging. Het zal te maken hebben dat je over de gehele lengte van het schip moet opletten hoe alles aansluit.
Aan de boeg, dan de huidgangen 8 en 10 nauwkeurig volgen en dan precies uitkomen bij de spiegel...
IMG_3137.jpg
IMG_3135.jpg
IMG_3134.jpg

Op de laatste afbeelding kan je zien dat ik door mijn eigenwijze spiegel actie niet helemaal uitkwam met de achter spanten. Deze steken nu onflatteus onder het eerste berghout uit.
Dat wordt dus een oplossing zoeken...

Ik kan niet goed zien hoe dat zit maar ik vind het op zich wel leuk ztaan zo, als je Stephan ff vraag of hij er een ornament je in wil snijden heb je het dik voor mekaar, en dat die spiegel afwijkt? Elk schip was anderrs toen joh, alles werd vanuit het oog en de hand gemaakt

Back