Even een update mbt de opbouw van mijn Zoltar freesmachine.
Aanvankelijk wat problemen gehad met de levering van de snijdelen. In tegenstelling tot het systeem waarin alle snijdelen in een raamwerkt zitten wilde mijn leverancier mij een dienst bewijzen door alle delen los aan te leveren. Dat zorgt er wel voor dat er veel minder nabewerking aan de diverse delen nodig is. Doordat er echter tussen ogenschijnlijk dezelfde delen toch kleine verschillen zitten had ik niet alle benodigde delen in een keer binnen. Omdat het voor mij ook een behoorlijke puzzel was om voorafgaand aan de bouw na te gaan of en zo ja wat die verschillen zijn, heeft het uiteindelijk extra tijd gekost om alle juiste delen alsnog goed geleverd te krijgen.
Alhoewel de door Zoltar aangeleverde informatie in de diverse PDF-files een redelijk beeld geeft van de opbouw van de machine blijft het soms zoeken naar de juiste opbouw. Met name de twee platen die, nadat ze ieder 2 keer zijn omgezet, als versterking in het Y-brugstuk worden toegepast, hebben mij nogal wat tijd gekost. Zowel omdat voor mij niet direct duidelijk was waar ze toegepast werden maar ook het bewerken, het omzetten van de randen van deze onderdelen. Daar is echt professionele hulp bij geboden! Ook het al eerder genoemde feit dat er kleine verschillen tussen ogenschijnlijk dezelfde delen zit is nergens terug te vinden. Daar moet je gedurende de opbouw zelf achter komen.
Met wat ervaring in metaalbewerking loopt de opbouw van de machine op zich verder zonder al te veel problemen. Het tappen van de schroefdraad in het RVS is niet moeilijk mits uiteraard een goede kwaliteit tap wordt toegepast. Het lijmen van de diverse delen, eigenlijk geen traditionele metaalbewerking(!), gaat met de toegepaste Loctite 330 erg eenvoudig. Ik zag hier vooraf best wat tegenop maar dat bleek niet nodig. In tegenstelling tot de normale 2 componentenlijm waarbij het verwerken soms een race tegen de klok is, is dit hier absoluut niet het geval. Schone oppervlaktes van de te lijmen delen zijn uiteraard ook hier een vereiste maar doordat het opbrengen van de lijmcomponenten op de afzonderlijke delen gebeurd, is er meer dan voldoende tijd om redelijk ontspannen te kunnen werken. Afsluiting van de mechanische opbouw is de montage van het werkblad. Voorlopig heb ik gekozen voor een eenvoudig blad van MDF voorzien van wat gaten met aan de onderzijde M5 inslagmoeren.
Voor de elektrische opbouw is er voorlopig voor gekozen om de 4 motoren met normale 4-adrige kabels aan te sluiten. In eerste instantie nog zonder eindschakelaars heb ik een eerste poging ondernomen om de machine dmv de software aan te sturen. De X- en Y-spindel werkt direct in beide richtingen, de Z-spindel loopt maar in 1 richting. Gevoelsmatig had ik het idee dat dit met instellingen rondom de eindschakelaars te doen had. In overleg met Zoltar toch eerst maar de inductieve eindschakelaars gemonteerd. Dit bleek idd de boosdoener te zijn. Wel heb ik het idee dat de spindels precies verkeerd om draaien. Het instellen van deze schakelaars in de software gaat vooralsnog niet echt vlot maar dat kan te maken hebben met het feit dat ik nog niet goed thuis ben in de software. Op dit moment is het zelfs zo dat, na wat instellingen te hebben aangepast, de Z-spindel in beide richtingen niets meer doet, zelfs met aanwezige eindschakelaars! Ook valt mij op dat na wijziging van instellingen de software soms lijkt te blokkeren. Ik krijg dan een melding dat de machine al loopt en kan verder niets doen.
Wat die hulp van Zoltar trouwens betreft, daar kan ik kort over zijn, niets dan lof! Daar waar mogelijk is er op allerlei manieren veel ondersteuning.
Resume, Gerhard heeft in één van zijn eerdere postings aangegeven slechts twee dagen voor de opbouw van de machine nodig te hebben gehad, dat heb ik net niet gehaald!
Eigenlijk moet je minimaal twee van deze machines op kunnen bouwen, bij de tweede weet je dan tenminste waar je op moet letten.
Ik wil op mijn machine mijn oude AEG bovenfrees toepassen. Met de standaard 43 mm hals is dit geen probleem, die past in de Zoltar houder. Frezen heb ik trouwens nog niet geprobeerd, eerst alle instellingen in de software onder de knie krijgen. Indien iemand in Zuid-Nederland al met CNC-USB werkt en mij wat op weg zou kunnen en willen helpen, ik houd me aanbevolen!
Uit ervaringen van clubgenoten die al langer met CNC-freeswerk bezig zijn lijkt mij naar de toekomst een stillere freesmotor plus een andere manier van het opspannen van het materiaal zoals bv door middel van een vacuümtafel zinvolle aanpassingen. Maar zoals al aangegeven, eerst maar eens met de huidige opstelling ervaringen op gaan doen.
Groet,
Paul.