Bouwverslag Zwarte Zee

IMG_20210719_115305.jpg

dit is dus het begin , ik ben er een dioramma van aan het maken , het moet de Werf in Kinderdijk voorstellen , met Dinky toys ,en Marklin lampjes , yes ook de kraan , had ik nog vanuit mijn jeugd , de schaal klopt een beetje .

dit is dus het begin , ik ben er een dioramma van aan het maken , het moet de Werf in Kinderdijk voorstellen , met Dinky toys ,en Marklin lampjes , yes ook de kraan , had ik nog vanuit mijn jeugd , de schaal klopt een beetje .
Ik vind het wel grappig dat jij mijn bouwverslag overneemt! Dan leeft die nog een beetje. Enne, er is een apart forum voor dioraamaas, kijk maar eens.

ik heb niks in de bouwbeschrijving staan , Marijke . Ik probeer de Zwarte Zee zo mooi mogelijk te maken . Ik ga er voor . Ik ga de dekken , van abs plastic maken ,lijmt beter en word strakker , hier zie ,wat het een beetje aan het worden is . De patrijspoorten zitten niet goed, dus heb ik een strook abs erover gelijmd , en ga ze opnieuw maken .ook de patrijs poorten worden van , messing een soort busje voor je riem , dat is dieper , en kan ik dat wit schilderen , lijkt meer , op echt .

IMG_20210719_115348.jpg

Mooie patrijspoorten maak je van een stuk buis. Je laat ze aan de buitenkant een heel klein stukje uit de romp steken. Een echte patrijspoort is ongeveer 25 cm in diameter. Kun je aan de hand van de schaal de diameter van het buisje bepalen. Glas in de patrijspoort maak je van een druppeltje epoxylijm, wat je inbrengt met een tandenstoker. Of je neemt Kristal Klear. Die messing ringetjes om in leer te zetten hebben een veel te brede rand. Gr. Klaas

https://www.nproject.org/nl/modelspoor-scenery/ramen-maken-met-kristal-klear

Ik ben ook met de zwarte zee bezig is mijn eerste boot en vraag me af met welke lijm je hebt gebruik voor de drie spanten in de romp en welke voor het plastic stuk bij de schroef. Heb alles in één keer gekocht maar er zitten 4 verschillende soorten lijm bij houtlijm, twee componenten, plastic lijm, seconden lijm.

en welke lijm gebruik je voor de as van de schroef vast te zetten nadat je dat gat hebt geboord zodat er geen water binnen komt ?

lees ook iet over plamuur. Welke gebruik je en wat plamuur je dan zoal

Kan iemand uitleggen wat er nu op het achterdek kom nummer 43. Wat is nu die 67 die erbij staat.

En bij de rom staat ook zo’n opstaande rand wat is dat ?

Bijlagen

• 13460014-B317-480E-9285-06B8BBE71CA5.jpeg
    13460014-B317-480E-9285-06B8BBE71CA5.jpeg
    189,9 KB · Weergaven: 131
  • 36F00A0A-05F5-41A0-A16E-89BF5697D614.jpeg
    36F00A0A-05F5-41A0-A16E-89BF5697D614.jpeg
    342 KB · Weergaven: 131
  • 9CCD2CBE-F55D-4CBB-96D7-837009DF3F6A.jpeg
    9CCD2CBE-F55D-4CBB-96D7-837009DF3F6A.jpeg
    286,2 KB · Weergaven: 117
Michel, Probeer je vragen in hetzelfde topic te stellen, dus daar waar je begonnen bent. Dan blijft het, ook voor jezelf, overzichtelijker. Kijk in de onderdelenlijst wat no 67 is. Dan zie je dat het een latje met bepaalde dikte en breedte is en wordt gebruikt om een opstaande rand op het dek te maken. Daarover valt later een deel van de opbouw. De lengte van de latjes bepaal je aan de hand van de lijnen op het dek. Het topic waarin je nu zit is al een hele tijd niets meer geschreven. Het beste werkt het als je een eigen verslag start. Daarin kun je namelijk altijd, ook na jaren nog, dingen in aanpssen en niet terzake doende commentaren verwijderren. Ook kun je dingen voor jezelf beter op een rijtje zetten. Gr. Klaas.

Ja ik was ook opzoek naar waar ik begonnen was maar kan dit niet terug vinden.

Wat betreft die opstaande rand deze is 550 mm lang en dit kan ik dus niet rijmen met de tekening op het achterdek.

kan dit verplaatst worden naar mijn ander topic.

Bijlagen

• AFF0178E-C19A-421D-A2BC-401A9230AE77.jpeg
    AFF0178E-C19A-421D-A2BC-401A9230AE77.jpeg
    265,6 KB · Weergaven: 93
Heb plankje en balkje op foto staan. Zou 5x10x550mm moeten zijn 2x

Heb het balkje dek gezet, bij 550mm afgetekend maar komt niet overeen met lijnen op het dek.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    196,7 KB · Weergaven: 98
  • image.jpg
    image.jpg
    229,7 KB · Weergaven: 90
Laatst bewerkt:
In de onderdelenlijst staat de lengte van het balkje, zoals het in de doos zit. Zoals ik schreef bepaal je vanaf de lijnen op het dek op welke lengte het balkje wordt afgezaagd of afgesneden. Dus op het dek houden, aftekenen en inkorten. Het is belangrijk dat je de juiste balkjes gebruikt. Daarom gaf ik de raad om de lijst door te nemen en daarbij de balkjes en ook andere onderdelen in de hand te nemen. Zet er dan met potlood het bijbehorende nummer op. Loop dan gelijk de tekening na, waardoor je begrijpt waar het terecht komt of hoort. Komt misschien een beetje kinderachtig over, maar voorkomt verrassingen in een later stadium. Succes ermee! Gr. Klaas.

Back