Breedbank (II) ( Bouw Voith's ) 1:25

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Martin '70, 10 nov 2009.

1. Martin '70

Martin '70

Lid geworden:
    7 jan 2006
    Inmiddels aan de tooltjes begonnen, met enige vertraging wel eens waar ( het opnieuw leren omgaan met Acad om te tekenen ooit met release 12 op school begonnen en zijn er nu zeker 19 releases verder :rolleyes: en het lijkt er niet eens meer op met alle 3D mogelijkheden en functies vanwaar je toen alleen nog maar van kon dromen :D ).

Omdat de bladen en de stuurarm 2 scharnier punten hebben is het van belang dat het blad in de cirkel staat en even zo de stuurarm. Om dit te bereiken heb ik een as gedraaid die in het middenpunt staat van de trommel ( even de olieplug uit de deksel en de as erin ) waar straks een duwarm aankomt die fixed is in de midden positie dus het midden van de cirkel van de bladen aangeeft. De boven zijde van de as daar zit een schijf die precies pas is met de opening in de trommel waardoor de de as van het tooltje dus haaksstaat aan de trommel. Uit de schijf wordt nog een segment gezaagd zadat je in de trommel kunt kijken en met een inbussleutel aan de gang kunt.

Het eerste deel van het tooltje is al een fijt de rest staat nog oppapier en ga ik binnen kort frezen.
    Het tweede deel van het tooltje wordt een bodemplaat waar een cirkel van de buiten diameter van de bladen wordt gedraaid zodat ze gedwongen in een cirkel komen te staan.

Gr Martin :D

2. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hoge school modelbouw. Hier kan ik echt van genieten Martin. Heb heel veel bewondering voor mensen die dit voor mekaar krijgen. Blijf je uiteraard volgen.

Groet
    Sjoerd

3. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Mooi man!

4. Martin '70

Martin '70

Lid geworden:
    7 jan 2006
    Zo vanavond een proef run gedaan met cnc frezen na een nukkig CAM programma van mijn pc te hebben gekikkerd en een hogere versie ervan te hebben geinstalleerd een encoderwheel uit gefreest. Dit wheel wordt straks als een soort inlay in de tandpully gemaakt.

Dit is een relatief simple manier van toeren tellen en hoop dat er straks niet te veel afwijking in gaat zitten. Eigenlijk hoort het met een optische sensor met graycode te werken om een nauwkeurig resultaat te behalen maar dat worden dan 3 of 4 rijen met 1-en en 0-en en daar heb ik geen plek voor. Dus dan maar met 1 rij ( moet ook kunnen :rolleyes: ).

Maar goed het frezen ging beter als verwacht dus kunnen de onderdelen voor de center tools als volgend slachtoffer op de freestafel.

5. Herm

Herm

Lid geworden:
    1 dec 2009
    Vakwerk!!

6. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Hoi Martin, zo een toerenteller zat er vroeger ook op de ouderwetse platenspeler,
    je gaat trouwens lekker door!
    wat voor Cam programma gebruik je ? en heb je de CNC freesmachine zelf gebouwd?
    of staat die op je werk ?

groeten, Piet

7. Martin '70

Martin '70

Lid geworden:
    7 jan 2006
    Piet,

Een soort van stroboscoop aan de zijkant van het draai plateau bedoel je ?

Ik gebruik een freesprogramma van Aspire voor het omsmurven van acad tekeningen naar bruikbare toolpaths voor het frees besturings programma
    Nee hoor ik doe dat op mijn zolderkamertje niks op mijn werk ;) ze zijn hier erg vooruitstrevend richting de klant maar in de eigen werkplaats dateert de machinerie nog uit 1868 :D.
    Maar zie #43 (permalink) van dit bouw verslag :cool: voor de cnc tafel frees

8. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Ja precies een stroboscoop , kon je precies zien of 33, 45 of 78 toeren platen wel op de juiste snelheid draaide!

Permalink 43 : is ook ruim een jaar terug natuurlijk ,
    ik ben zelf nu bezig met mijn graveermachine om te bouwen van een Conradkaart SMC 800 en windows-XP besturing,
    naar Mach3 USB met een chinees-kaartje, Dat kan je gewoon op Windows-7 draaien.
    ik heb zelf nu ook alle software pakketten van Aspire Vectric in huis,
    en het is fijne en duidelijke software,
    alleen Mach3 vind ik nogal complex maar dat is een kwestie van wennen en veel oefenen denk ik.
    En het is heel erg verslavend!

9. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Ziet er goed uit Martin, Goed om te lezen dat de nieuwere versie wel doet wat je er van verwacht. Ga een los encoderwiel maken of frees je het patroon straks in de tandriempulley? Ik kan me voorstellen dat je de uitgefreesde vakjes daarna dan zwart maakt. Dan heb je meteen goede overgang tussen licht en donker en weer een onderdeel minder in de vsp's.

10. Hoegaarden

Hoegaarden

Lid geworden:
    21 jan 2009

Dat klinkt als muziek in de oren. Ik watertand bij het zien wat jij werkend kan maken! Meer...meer!:D

Gr.
    Pim

11. Martin '70

Martin '70

Lid geworden:
    7 jan 2006
    @ Piet,

inderdaad Mach 3 is niet eens zo eenvoudig programma heb daar ook in zitten klooien om de juiste instellingen te krijgen. Maar ook een aardige uitdaging om een graveer machine om te bouwen. Maar als dat gelukt is kun je meer dan met dat tafel freesje op z'n minst groter oppervlakte.

@ Wiggie

Het zou een optie zijn om de vlakken direct in de pully te frezen maar helaas is de diameter te groot voor het kruistafeltje dan haal ik alle afstanden niet.
    Ik draai een sponning in de pully waar het encoder wiel invalt en de binnen kant van de sponning verf ik zwart dan heb ik ook zwart witte overgangen.
    Tjsa wat een goede update al niet kan doen ;).

@ Pim

Er schijnt een stukje in een hobby blad te komen over de voith dus ben het aan mij zelf verplicht om het nog wet verder af te maken ;) Kortom heb ik me zelf wat meer hobby tijd toe gedicht :D Maar ja dan zit ineens alles weer tegen op software gebied en nieuwe teken programma's die de boel weer wat vertragen. Maar nu draait alles weer en kan de frees weer wat over uren maken. In de hoop weer wat spullen gereed te krijgen voor de Units.

12. ron alders

ron alders

Lid geworden:
    23 jun 2002
    Ziet er strak uit Martin, rustig verder gaan dan wordt dit een héél mooi model!

Groeten Ron

13. Martin '70

Martin '70

Lid geworden:
    7 jan 2006
    Dank Ron,

Gaat vast goed komen ;) hoeft volgend jaar nog niet af :D Maar je merkt wel dat nu de techniek intressanter is en je daar heel snel in kan verliezen :rolleyes:.

Nog even wat zitten tekenen zodat ik straks ook het tweede deel van het center tooltje kan maken. Ik heb de onderzijde van de trommel getekend met daarin de stand van de bladen zodat ze een neutrale stand hebben dus in de cirkel staan. En van hieruit een cirkel getekend wat de buitezijde van de bladen raakt waardoor ze klem komen te staan in een cirkel vorm waardoor dus de as waar ze straks om komen te roteren in de middenstand komt te staan en daar was het allemaal om te doen.

voor zover maar weer

14. Martin '70

Martin '70

Lid geworden:
    7 jan 2006
    Zo vandaag de toolpaden eens gemaakt voor de te frezen objecten en de machine maar weer laten gieren.

Met als resultaat :

een tweetal vulringen onder de duw en trek armen, met een olie kanaaltje en wat extra gaten voor gewichts besparing en olie doorvoer.

Een aantal onderdelen voor de centertool.

Onderaanzicht.

Bovenaanzicht.

Geplaatst.
    Alleen moet ik de trommel weer wat aanpassen en een gaatje boren in het verlengde van de stuurarm om het inbusstelboutje vast te kunnen draaien. Engineering on the job zeg maar ;).

Voor de sensor wat onderdelen uit perspex en messing gefreest en wat gaten getapt zodat je alles te samen kunt schroeven ( als je een beetje olie gebruikt bij het tappen in perspex en je doet het met beleid gaat dat prima zonder dat de stukken je om de oren vliegen. ).

exploded view.

samen gebouwd. Het witte klipje is om straks als trek ontlasting te dienen als het kabeltje van de sensor er aanzit. Hierdoor steek je een tyrapje en klaar is klara euhm Martin :D.

Voor zover maar weer.

15. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Mooi Martin, het resultaat is toch wel preciesie werk met CNC

groeten, Piet

16. Martin '70

Martin '70

Lid geworden:
    7 jan 2006
    Dank Piet,

soms iets te precies ;) maar het ligt aan een aantal dingen hoor, de afwijking van de machine opzich maar ook de nauwkeurigheid van de stappenmotoren de software enz. Maar tot opheden bijna geen klagen :D. Ja te klein dus grote vlakken gaat helaas niet. Maar voor het kleine spul is het te doen.

17. Hoegaarden

Hoegaarden

Lid geworden:
    21 jan 2009
    Love it Martin! De ultieme combinatie van exact tekenwerk en zeldzaam vakmanschap:D

18. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Het is inderdaad erg makkelijk, zo'n cnc apparaatje. Het bereik op de Y-as is trouwens vrij makkelijk te vergroten van de standaard 45 mm naar 65 mm. Scheelt toch weer.

19. Martin '70

Martin '70

Lid geworden:
    7 jan 2006
    Ik heb ergens ook gezien dat je het hele bovenblad van de kruistafel kunt vervangen voor een langere zodat de X-as ook langer wordt plus nieuwe spindel. Maar of het dan nog stabiel blijft ?

20. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Ik denk het wel. De lengte van het zadel waarin de x-as schuift veranderd namelijk niet. Dan blijft de onnauwkeurigheid volgens mij gelijk.

Deel Deze Pagina