Bruder CAT D5

Hoi allemaal,
ik ben nieuw hier dus zal me ook even voorstellen.
Mijn naam is Christiaan en ben 37 jaar jong/oud.
Ik wou altijd al graag een RC bulldozer maar ik kan helaas geen 4000 euro aan een model uitgeven.
Toen ik bij C##### een aanbieding zag van een 4 kanaals zender / ontvanger samen met 4 servo's heb ik besloten er dan maar zelf een te gaan bouwen.
Het model van Bruder is niet duur dus als het zou mislukken was het geen grote ramp geweest.
Maar gelukkig is het gelukt en ik ben er erg trots op dat die zo goed werkt.
Ik heb een paar filmpjes op YouTube geplaatst [URL="
- RC Bruder CAT D5[/URL] en krijg hier veel vragen hoe ik het heb gedaan, daarom hierbij een klein bouwverslag.

Ik ben dus begonnen met het kopen van een Bruder en heb hem helemaal uit elkaar gehaald, wat al een hele klus is.
Eerst heb ik allemaal gaten geboord in de tanden van het aandrijfwiel en hierin stukjes koperdraad gestoken en een servohevel in het wiel geplaatst.
Daarna de binnenkant helemaal gevuld met hete lijm.

Twee servo's heb ik uit elkaar gehaald, de potmeter losgehaald en de tandwiel zo gemaakt dat hij helemaal rond kan draaien. Één servo moet ook gehalveerd worden omdat er te weinig ruimte in het model is.

De potmeters heb ik zo geplaatst dat ik er later van buiten nog bij kan om ze bij te stellen.

Ik gebruik geen speciale mixer maar heb gewoon kanaal 1 en 2 gebruikt van de zender voor die servo's. Recht vooruit is dan de knuppel in de rechterbovenhoek en achteruit in de linker onderhoek en dat werkt prima.

De andere beide servo's zijn voor het blad en de ripper en die heb ik er met een stuk koperdraad aan verbonden.

De ripper heeft echter een langere hevel nodig omdat hij nu niet in de grond komt, maar als ik hem lager zet kan de bulldozer bijna geen helling nemen omdat hij dan weer te laag zit. Alleen is er onder de cabine niet genoeg ruimte, hier moet ik nog wat op bedenken.

De ontvanger zit onder de uitlaat en de antenne door de uitlaat.
Als accu gebruik ik een 6 volt humppack en heb een aan/uit knop in de gril geplaatst en een laadkabel ligt in de cabine zodat het model niet steeds open moet.

Toen was het model klaar en werkte goed, alleen zat er na twee middagen rijden zoveel speling op de aandrijfwielen dat de rupsen er steeds afliepen.
Dit kwam doordat de servo's totaal waren uitgelubbert en versleten.
Daarom maar kogelgelagerde 11 kg High Torque metal gear servo's gekocht en nu werkt hij echt stukken beter. Het zand krult nu echt voor het blad uit en het is een plezier om er mee te werken.
Om meer grip te hebben heb ik ook nog een evergreen strip op elk blad van de rupsen gelijmd en nu staan in het zand ook echte afdrukken zoals bij een echte bulldozer.

Het enigste wat nog mist is een bestuurder en glas in de cabine, of ik maak er zo'n bosbouw buldozer van met alleen een rolkooi.

Het was eigenlijk helemaal niet moeilijk en de kosten vielen ook reuze mee dus misschien zien we straks meer bulldozers.
groeten Christiaan

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo
u heeft een priveberichtje zie rechts boven in scherm,
welkom op t modelbouwforum,
wat een gaaf gelukt model zeg,
op de duitse modelbouwforum had ik er ook 1 gezien maar met de aandrijfset van tamiya erin en het past echt precies,
het is een tank aandrijfset tamiya 70097 of de 70168 paar euries op ebay of de japanse stella models,
ramen kan je van cd hoesjes kunstof maken,
en mocht je de caterpillar willen verkopen stuur me dan maar
een mailtje of pbtje,
groeten markioo

Laatst bewerkt:
Hey,
Ziet er helemaal niet verkeerd uit! Complimenten!
Groetjes,
Tim

Geweldig dat je alles erin hebt gekregen, en dat je van de RC-ombouw niks ziet langs de buitenkant (buiten de antenne dan)
Er zit nog behoorlijk wat kracht in de servo's voor de aandrijving zo te zien, echt mooi gedaan

hallo
leuk dat bouwverslag,
ik zou er ramen inzetten van verpakkingsmatriaal of
een plaatje plexieglas bij de modelshop vandaan,
en er een poppetje erin,
een bosbouw cabine dan kan je je elec kabel niet verstoppen,
al met al een zeer geslaagd model,
zeg het maar als je ze in productie/verkoop gaat doen,
noem maar een prijs en je hebt misschien de eerste verkocht,
ik hoor het wel van u,
met vriendelijke groeten markioo

hallo joostt
in zn tekst staat dat hij er profielen op heeft gelijmt voor meer grip,
hopelijk gaan er meer van deze cats rc gemaakt worden,
krijgen we misschien nog een cat D5 meeting,
ik ben al benaderd door een medeforummer die wil voor zichzelf eentje bouwen en vroeg of ik er ook eentje van hem wilde overnemen,
hij zei of ik er nu 1 of 2 bouw maakt niks uit,
kijk zo een kleintje is weer eens wat anders dan al die grote cat bulldozer
D10/D11 wat er nagemaakt wordt,
op meetings zie regelmatig enkel maar de grootste,
dus val je zeker op met de (bijna) kleinste cat bulldozer,
mvg markioo

Laatst bewerkt:
hallo
ik vond de tiger cat van swamp logger wel mooi
0000058798_20090715114502.jpg

of deze vind ik ook mooi aleen burder heeft hier niet een model van die er op lijkt
Picture-7.jpg

ik kijk wel of ik hier een gesikt model van kan vinden

sorry al het een beetje offtopic gaat
gr joost

Laatst bewerkt:
hallo
je hebt gelijk,evergreen profielen,
en das geloof ik kunstof,sorry hoor,
ik was in de war met alfer profielen das leverbaar als alu en/of kunstof,
mvg markioo

Bedankt voor de leuke reacties.
En nee, ik ga hem niet in serie bouwen voor de verkoop.
Als ik alle uren zou doorbereken wordt die veel te duur.

De rupsen zijn ook nog de originele, alleen evergreen strip op gelijmd en toen geel gespoten.

Ik heb de bulldozer ook een beetje aangepast. Ik heb de servohevel van de ripper vervangen door een langere. Daardoor moest hij wel op een andere plek door de achterkant. Dat was wel jammer want nu gaat de stang door het CAT logo. Hij gaat nu wel hoger en lager. De tanden heb ik van een aluminium buis gemaakt.

hoi christiaan
das lang geleden,
tja jammer dat door het logo gaan,
bij mij hoeft er geen ripper op,
wesley gaat er diverse maken zo ook voor mij eentje,
met conrad servo die heel plat zijn,
blue bird low profile BMS-136 MG,lxbxh=42x21x24mm en 78 ncm, 29 euries en er passen er 2 naast elkaar achterin en rechtop ook nog met lagers en stalen tandwielen,
en een 2,4 ghz 4-kanaals stickzender,
nog even en we kunnen een cat-bulldozer clubje oprichten,
mvg markioo

hoi christiaan1972
das wel sterk en goedkoop,
maar de breedte van de inbouw bij de cat D5 is 57 mm breed,
dus die u heeft passen niet naast elkaar erin,
die van conrad passen wel,
een vraagje,
welke verf heeft u gebruikt en kleurnummer???!!!
alvast bedankt,
groeten markioo

dat was het laatste restje van een goedkope gele bus die hier nog stond, daarna weggegooid.
en de kleur past ook niet helemaal maar voor rupsen vond ik dat niet zo erg.

ps, nu ik je servo heb bekeken is deze misschien ook wel geschikt voor mijn shovel.
ik heb nu ineens storing op mijn hefservo en ik ben bang dat dit komt doordat ik er een potmeter bij tussen heb geplaatst.

Laatst bewerkt:
De storing is weg, er was waarschijnlijk lijm op de servoelektronica gekomen want toen ik dat had weggekrabt was de storing weg.
Maar nu heb ik een nieuw probleem.
Ik heb een Graupner 414 tweedehands gekocht zonder beschrijving, maar weet iemand hoe ik de draairichting van de servo's kan omdraaien want die gaan allemaal precies verkeerd om.

mvg christiaan

Back