Arie.
Tuurlijk, veiligheid, daar is het me om te doen. Met het slepen vliegen we soms tot een fikse hoogte, alles moet het dan wel goed blijven doen....
OK, 2 ontvangers, maar wie heeft er nou geen twee ontvangers die in staat is grote kisten te kopen en te vliegen...een Cap met een 140er erop kost toch gauw een 4 mille, dan is 150 voor een goede ontvanger erbij niet veel geld meer.
Ja, de 3D mannen zijn erg bezig met gewicht, daar kan het mee gaan tellen, maar ja, wat is veiligheid je waard uitgedrukt in kosten of licht verlies in performance?
De 2 ontvangers werken gewoon op hetzelfde kanaal, op iedere ontvanger één aileron en één hoogteroer aansluiten en op één het gas en op de andere het rudder.
Ik heb dus een extra feature met die electronische on/off (van SM) switch op de e-ontsteking, die zit op de andere ontvanger, dus ik kan óf met de trim, óf met die schakelaar de motor stopzetten.
Gas en richting zijn overigens niet kritisch, zolang je een rol- en hoogteroer hebt kun je veilig blijven vliegen (evt totdat de tank leeg is, in het geval het gas vol open is blijven staan)
Ik heb dit al een keer meegemaakt, accu van één ontvanger losgerukt uit zijn houder en geland met één rolroer en hoogteroer, zonder rudder.
Hij rolde natuurlijk wat langzamer en moest véél meer trekken in de landing....
Ik heb 2 jaar geleden een grote Wilga sleper met een 140cc erop volgas stuurloos rondjes zien draaien, wel 10 minuten lang, voordat hij zich uiteindelijk de grond in boorde. Total loss, je wilt niet weten wat dat voor een misselijkmakende klap is, daar heb je geen fantasie voor nodig wat dat (op een verkeerde plaats....) voor onheil kan aanrichten.
Nou bleek dit uiteindelijk een kapotte zender te zijn maar meneer was ook ff vergeten de failsafe in te stellen......gas dicht had zijn machine misschien (gedeeltelijk) kunnen redden...
Redundancy gaat zover terug in de natuur dat wij twee ogen hebben, en dat is niet alleen handig voor diepte zien maar met één oog, nier, hand kun je nog verder leven.
In vrijwel alle vormen van industrie is redundancy een kwestie van afwegen.
Gaat jullie bedrijf failliet als de server de geest geeft, dan is de keuze makkkelijk. Ligt je systeem er een uur uit, een halve dag, een dag, week, wat kost dat en dan kun je op basis daarvan een beslissing nemen..
Ook hier geldt dat je af moet gaan op je "gut" feeling, als je niet lekker slaapt omdat er één server staat te ploegen, dan wist ik het wel!