Brushless 1/8 HPI Savage

Dat kan niet. De cellen worden gematched in de fabriek. Als je elke keer netjes balanced bij het laden kan er nooit zo'n groot verschil ontstaan tenzij er een cel stuk is.

En je hoeft je ESC niet opnieuw in te stellen na het wisselen van de LiPo's, ook niet als je wisselt tussen 2S en 3S.

Wel raar maar ok ik heb net mn lipo opnieuw geladen en hij is nu in orde en staat op 7,69 volt (3,83/3,86) en de andere lipo op 7,57 volt, moet die ook nog naar 7,69?

Die shockcovers passen perfect bij mij maar een direkte link heb ik wel niet.
ik heb deze :
skulls2.gif

ik heb wel de Cen genesis covers genomen omdat die voor de Savage enkel pasten op de standaard shocks dus niet op de big bores.
Hebje er direkt 10 ;)

aub!

ok zallek doen! moesten ze op +/- 3,8 blijven zitten dan kan dat toch ook geen probleem zijn eh de batterijen geven aan datze 7,4 volt zijn dus... ;)

ja, 7.4V Nominaal, dat betekend niet dat dit de maximale spanning van de accu is. ;)
Is dit trouwens wat de lader aangeeft bij het laden? als maximale spanning bedoel ik.
Deze zou namelijk inderdaad zo'n 4.1~4.2 volt mogen zijn.
mijn 3S lipo's worden ook altijd tot 12.6v opgeladen.

ja man..... mn ene lipo is nu 8,1 volt na herladen en mn andere na herladen 7,8... wel alletwee perfect in balans...

rijdbaar of niet????

Zoals hierboven vermeld, bij laden moeten de cellen naar 4.2V per cell.
3.83 en 3.86 is bovendien niet goed geballanceerd.
Gebruik je wel een goede lader met ballancer?

Edit, op die voltages wel rijdbaar, maar volgens mij nog steeds niet vol.
Welk merk en type lader heb je? Die 8000mAh accu's hebben best een goede lader nodig om ze snel vol te krijgen.
Iets meer dan een uur laden op een 8A lader of zelfs bijna 2 uur op een 5A lader

Laatst bewerkt:
Zoals hierboven vermeld, bij laden moeten de cellen naar 4.2V per cell.
3.83 en 3.86 is bovendien niet goed geballanceerd.
Gebruik je wel een goede lader met ballancer?

Edit, op die voltages wel rijdbaar, maar volgens mij nog steeds niet vol.
Welk merk en type lader heb je? Die 8000mAh accu's hebben best een goede lader nodig om ze snel vol te krijgen.
Iets meer dan een uur laden op een 8A lader of zelfs bijna 2 uur op een 5A lader

ik heb volgende lader:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Accucel-6 50W 5A Balancer/Charger $33.99

ik laad op 2A mn lipo's, dat raden ze aan want snelladen blijkt niet zo goed te zijn voor je lipo's en tijd heb ik toch ;)
Wat ik wel niet snap is een paar 0,01 verschil, dat is toch wel heeel klein... meestal scheelt het 1 honderste en max 3 honderste zoals nu bv. dat is toch gebalanceerd??? is dat altijd zo perfect bij jullie tot op een honderste???

Laden op 2A is dus te weinig. Vandaar dat je ze niet vol krijgt.
Je moet je accu's op 1C laden.
Bij een 5000mAh accu is dat dan 5A. Voor je 8000mAh accu is dat 8A. Het zal dan ietsjes meer dan een uur duren.
Als je nu probeert je 8000mAh accu op 2A te laden, dan doet ie daar minimaal 4 uur over!!!

De accu's zijn vaak beter in balans naarmate het einde van het laden nadert. Dus als je ze gewoon op 1C laadt, dan zul je zien dat na iets meer dan een uur, je er ook 5000mAh, respectievelijk 8000mAh (bij een lege accu) in hebt geladen en de cellen netjes op 4,2V staan.

Edit.
Zie wel dat jou lader maximaal 5A kan laden. Het zal dus bij jouw 8000mAh accu een kleine 2 uur duren voordat ie helemaal vol geladen is.

Volgens mij is het systeem bij die turnigy lader hetzelfde als bij mijn icharger.
Stel dus de laadstroom in op 5A (er vanuit gaand dat je alleen 5000mAh+ pakketten gebruikt), zorg dat het aantal cellen klopt en zorg dat de beveiliging van de lader niet te laag staat. De safetime van 120 minuten, die er standaard in staat, is voor je 8000mAh accu te kort, waardoor ie vroegtijdig afslaat. Ook de beveiliging voor maximum mAh moet je instellen (capacity cut-off). Voor de 5000mAh zou ik deze bijvoorbeeld op 5100mAh zetten en voor je 8000mAh accu op max 8200mAh.

Wil je wel op 2A blijven laden, dan moet je de safetime ook hiervoor aanpassen. Bij de 5000mAh dan minimaal 180min en voor de 8000mAh minimaal 300min. Maar laden op 1C is juist aangeraden en kan dan dus ook helemaal geen kwaad bij lipo's.
Kijk ook maar eens naar dit topic:
ervaringen-laden-met-5c-budget-lipo-s

Laatst bewerkt door een moderator:
net terug van mn tweede run en wederom dezelfde miserie, ene batterij raakte uit balans en hup... na 17minuten

zie foto:
141tyu0.jpg

ik zal ze nog es proberen op te laden met jou advies maar zoiezo lijkt me toch dat er iets fout is met de ene batterij aangezien ik geenl lst heb van mn andere batterij ook al is hij niet volledig opgeladen als ik op 2a en 120 min laad dus.... wel jammer voor die 80euro stuk... denk dat ik toch es pk racing ga contacteren.

Ik zou ze gewoon eerst eens goed vol laden.
Zo te zien is ie nu aardig leeg.
Dus als je netjes op 5A gaat laden, de safetime op genoeg minuten zet en de capacity cut-off op voldoende mAh, dan kom je een aardig eind denk ik.
De lader zal dan ook moeten aangeven dat er zo'n 8000mAh in is gegaan.

Maar het ziet er inderdaad naar uit dat die eerste accu een foutieve cell heeft.

Ik zou het advies van Pir3lly opvolgen. Misschien gaat het dan goed en dan ben je meteen klaar. Als je dan nog dezelfde problemen hebt kun je contact opnemen met PK.

Het opsturen kost toch weer tijd en geld en het zou zonde zijn als dat voor niets is. Bovendien is het mooi als je alles geprobeerd hebt voordat je PK belt. Dan kan je ze mooi uitleggen dat je zeker weet dat hij stuk is.

beide lipo's zijn nu opgeladen zoals jij zei en inderdaad de ene lipo is nu opgeladen tot 7889mah maar mn lader wil hem niet balanceren wegens cel err... *zucht*

heb ondertussen al es gemailed naar pk en wacht op antwoord...

Hallo, heb vandaag wat gereden met mn flux maar ik had volgende probleempjes:

na een 5 tal minuten was er plots rook, geur en ik raakte nietmeer vooruit --> mn spurgear was losgeraakt en mn slipper pad was volledig verschroeid.
Die heb ik dan gewoon terug vervangen maar na een 10 tal minuten merkte ik toch dat die nut echt wel de drang heeft om telkens los te komen....

hebben jullie dat probleem ook? Ik draai hem nochtans goed vast tot ik nietmeer kan en dan een halve draai terug miss een beetje loctite?

Het ander probleem zag ik nadat ik mn spurgear had vervangen.
Er komt nu al slijt op mn drive gear vanboven die met 18/23tandjes (die is natuurlijk niet van gehard staal de commercie moet blijven draaien hé ;) ) dus die moet binnenkort vervangen worden maar na 40minuten rijden...
Nuja je kan alles in gehard staal kopen maar blijkbaar kunje die tandwielen ook insmeren met bv diff sili olie... dat zou ook moeten helpen.

Heeft iemand dat al gedaan en wat zijn de ervaringen? Alsje nu kijkt naar die tandwielen zien ze er toch droogjes uit dus wss kan het nietveel kwaad maar helpt het of totaal niet?

ik heb dat tandwiel van 18-23 tanden ook moeten vervangen naar gehard staal dat heb ik moeten doen na 15uurtjes rijden.
dat gehard staal krijg je echt niet meer kapot is echt om aan te raden! heeft me slechts 10euro gekost op ebay in amerika.

voor je spurgear moet je 2 moetjes gebruiken 1tje goed vast draaien en de ander ook zeer strak dan kom hij ook niet meer los

die oli werk volgens mij niet zo goed als het ene gehard staal is en het ander niet...

Pinion van gehard staal, spur van plastic houden en niet smeren.
Olie of vet trekt alleen maar zand en vuil aan.

Een pinion van gehard staal gaat heel lang mee en als je aandrijflijn een keer een klap krijgt, dan is misschien je spur ooit eens gestript. Maar die koop je voor een euro of twee bij liquidrc. Ook de pinions zijn daar lekker goedkoop! En maar 0,70 euro verzendkosten.

Een tweede (borg) moertje achter je slipper moer zal zeker werken.

EDIT.
Wacht even. Zie ik nu dat bij de savage flux juist de pinion van plastic is en de spur van staal???
Dan inderdaad gewoon een stalen pinion halen...

Laatst bewerkt:
Back