Edit van mijn conclusies!
Ja, van een 'betere' 5-polige borstelmotor die al behoorlijk netjes op een bijzonder gunstig toerental rondjes draaide, op ±13v, op een reductiekastje 3:1 (Graupner Speed 600 BB 14,4V). Net onder de 4.000 rpm schroeftoerental.
Bij deze nieuwe vergelijkbare setup, compenseert het iets hogere motor Kv van de brushless de reductie 3.3:1, zodat ik weer rond dit -om en nabij- gunstige schroef-rmp uitkwam, net onder die 4.000 toeren. (bij dezelfde toegepaste Graupner speedpropellers)
De reductie in geluid is wel aanzienlijk. De planeetjes lopen heel netjes. De kunststof FL-8 'bak' is een redelijke klankkast, valt er thans beter mee te leven.
In een houten model zou de nieuwe set-up zeker nog beter gedempt worden. Is het behoorlijk stil (zie de sleper van Robert10). Komt er nu een nette bescheiden turbine gons uit het model.
Brushless loopt aanmerkelijk stiller dan borstel, mits je de timing niet goed hebt staan en de PWM-frequentie, krijg je het schelle gefluit.
Verder zat ik dus slechts fractioneel lager in energieverbruik?
Algemeen... een kogelgelagerde gearbox doet het altijd beter dan eentje met bronzen bussen. Daarin dus ook minder weerstand. Een planetair draait over het algemeen een stuk gunstiger zou je zeggen. Merkbaar in de meting bij vrijloop op het droge. Maar bij vol vermogen loopt het uiteindelijk vrijwel gelijk op in Amperes
Het nifty MP-JET/Robbe planeetboxje kan je weg vlakken tegen een scherp geprijsd borstelmotortje. En tegen de aanschaf van een grotere brushless. Samen een prima aandrijfsetje. Zit je onder de prijs van een Decaperm, heb je een veelvoud aan power en een zuinige loop. Compact setje. Staan daar in gewicht twee rond de 100gr wegende 100A regelaars tegenover.
Alles billijk geprijsd, en zeker competitief tov HK motortjes.
As-diktes overeenstemmend met de bekende Conrad rondsels, vast te zetten met inbus en zo hoeft er niet gelijmd te worden, maakt handig demonteren/monteren mogelijk dmv inbusstift.
Conrad rondsels en MP-JET gearboxjes elkaar passend bij een 0,5 tandwielmodus/module, 18 tands, met boorgaten voor 3,2 en 5 mm motorassen... Voor de 4 mm As een pasbusje uit messing, naar een asmaat 5 mm.
Het was even puzzelen op het internet, maar sloot uiteindelijk mooi aan op de Planet Hobby motortjes.
Bij aanschaf van de motor en gearbox moet je -in deze- dus goed op de bruikbare as-diktes letten. 3,17 mm is geen 3,2. Fractie speling geeft voelbaar ruimte bij een rondsel en gaat het niet meer mooi rond in een planetair, kan je schade verwachten. Het rondsel moet zuigend passen.
Dat werd dus lastig bij HK en andere opties van motoren voor dit model, zou het bijkomend draaiwerk geven.
Verder voor aanschaffen letten op de montagepunten van de motor aan de gearbox. Dat je dat bij de keuze van motor en montage aan de flens goed uitkomt, want anders zit je daar weer mee te kloten.
Met een direct drive kom je niet zo snel in de buurt van deze energie waarden, liggen iets hoger.
Ik heb de eCalc weer gecalibreerdt naar m'n huidige setup met brushless.
Vermogen dat het kost de props bij vol vermogen te laten draaien.
Over direct drives...
De enige direct-drive die enigzins 'gunstig' uitpakken in het arsenaal van laag Kv motoren opgenomen in de calculator lijst en mogelijk geschikt voor mijn boot, zijn een Scorpion S-4025-14. 332Kv motor. Voor 172 euri per stuk kom je dan uit op een verbruik, net onder de 4A, zou je de motor permanent iets terug regelen naar een vergelijkbaar rpm wat ik nu heb. De motor heeft ook een heel onbelast stroom verbruik.
Een andere motor die dan ook nog redelijk zou zitten in m'n schatting voor mijn boot, is de Turnigy G60-300, 300kv.
Ook dan zit ik rond een acceptabele 4A bij een om en nabij zelfde toerental. Die motor weegt 360 gram. Kost iets van 52 Dollar bij HK.
Lindinger Joker 5060-10 305Kv, trekt dan in theorie ook minder 4A, heel netjes... Maar ik zie dat deze al niet meer geleverd wordt... en ook niet meer als Dualsky XM5060CA-10... 100 USD...
Hacker A50-14L 300kv, ook onder de 4A, nog iets gunstiger dan de anderen, met een lage onbelast stroomverbruik van 1A... ook een hele dure jongen
Dus wil ik eigenlijk niet meer testen bij deze boot.
Gezien het toerental zit je dan bij mijn model Kv tussen 300 en max 400. Bij voorkeur eerder lager dan hoger in Kv gekozen.
Soortgelijke motoren zitten snel op een gewicht van 300 tot +400 gram, als het niet meer is.
Zou een propeller meenemer verspaand moeten worden om deze met de kardan te verbinden, Ø 4mm of 5 mm, en niet de motoras uit gehard stalen motoras te laten afdraaien...
Het hoge gewicht en een mogelijk mindere souplesse in de aansturing van het toerenbereik, weerhouden me een van de motoren in te bouwen. Daarnaast de prijs. Tot zover.
De 10-11 kmh misstaat het model niet, oogt niet als excessief overspeed. Sneller zou weer meer vermogen kosten. Best prima zo. Niets overbelast. Niets warm. Gewoon koel. Op schaalsnelheid zakken de verbruikswaarden ook nog eens behoorlijk, ofwel een nette vaartijd.
Een Robbe Schütze zou er ook mooi op tuffen, denk ik zo.
Overigens de spoeling wordt thans wel dun watt reductiekastjes betreft... zeker als het betaalbaar moet blijven.
Te zoeken in gebruikt of oude voorraden...
Motor:
JOKER 3530-14 1000 K/V BL MOTOR PLANET-H*PLANET-HOBBY
Regelaar:
HiModel ICE 100A 2-6S Water-cooled Brushless Navy ESC ICE-100A | HiModel
Gearbox:
robbe Modellsport
Gr Bas